Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trær over nabogrense

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg synes at trær mellom naboer er et svært vanskelig område. Etter å ha søkt litt får man inntrykk av at det er bare å meddele skriftlig at naboen er nødt til å fjerne all vekst som er hans trær som vokser over grense.

Dette varselet skal gis minst 14 dagers frist på, eller hva det er.

Men, hva skjer etterpå. Jeg har vegret meg veldig til å ta naboen til et så drastisk skritt som det det er i et naboforhold. Vi har sammen forsøkt å ytre at vi finner disse trærne sjenerende, og at det vokser over all fornuft. Snart vil det gå hardt utover taket på huset vårt. Takkrenne er allerede full av blader. Grønske vil være noe som trives og angriper husveggene. Terrasse blir full av sleipt løv hver høst. Når det får ligget litt og godgjort seg på terrassebordene så blir disse såpeglatte. Alt i alt så fordrer det årlig ekstraarbeid på oss å bare la trærnes tilstand være.

Det første spørsmålet jeg har er hva skjer etter dette 14 dagers varselet? Hva om naboen ikke svarer på henvendelsen. Da har man i prinsippet lov å ta saken i egne hender har jeg lest å bare sage ned alt som stikker over grensen.

Men dette er en stor jobb, da det er mange trær 4-5 trær. Det fordrer innleie av lift. At man har arbeidsstyrke til å rydde grensen for vekst. Bortkjøringskostnader. Samt den siste leie biten å la naboen få vinne på en måte i all sin latskap og pengegjerrighet. For det er nok det dette helst går i.

Kan man skyve disse kostnadene over på naboen, og hvordan går man evt. fram med det dersom dette i det hele tatt er mulig, etter utløpet av 14 dagers fristen?

Må man gi et ytterligere varsel om at kostnadene kommer til å kreves av naboen, siden man ikke sier slike ord i førstebrevet som har 14 dagers frist på at han/hun må agere snart nå?

I starten var jeg så ydmyk. Forsøkte å bli kjent med denne naboen. Naboen har bodd der lengst. Men vi har vel en 9-10 års botid selv nå snart. Ga naboen så betenkningstid. Så spurte vi igjen om disse trærne var noe han kunne tenke seg å få fjernet. Men, i neste steg kommer jeg ikke til å gi naboen flere sjanser. Da kommer det nødvendige 14 dagersbrevet, en dag det passer oss best mannsterke til å kanskje måtte ta skjitjobben i egne hender ved fristutløpet.

Eventuellt man kan leie folk til å ta det, for da får man en tydeligere måte å presentere kostnader på. Samt man får uttrykket at dersom trærne blir stående trygt på naboens side og skaper nyvekst så kan tilsvarende kostnader komme til å påløpe igjen etter få år. Og kanskje også med litt mindre tålmodighet for det som stikker over grensen. Hyppigheten vil stå i stil med tilveksten.

Hva, hvordan tenker dere jurister om framgangsmåte?

Anonymous poster hash: 1fdf6...f5d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som heng over på din side av grensa kan du fjerne sjølv dersom naboen ikkje gjer det etter å ha fått varsel i rimeleg tid.

Kostnadane dine med dette arbeidet kan du kreve erstatta gjennom sivilt søksmål, men skal du gå vegen om rettsystemet like vell så er det kanskje like greit å primært kreve at treet skal fjernast enten fordi det står for nært nabogrensa eller fordi det er til ulempe/skade for deg. Sekundært eit krav om å at treet blir beskjært utan kostnad for deg slik at det ikkje stikker inn på din eigedom.

Det er ikkje gitt at du vinner fram då også naturmangfaldet på staden skal være med i vurderinga på om treet er til så stor ulempe for deg at det må fjernast.

I tillegg blir det sjølvsagt eit spørsmål om kva som er fornuftig framgangsmåte i samband med framtidig naboskap.

Du bør derfor skaffe deg juridisk bistand frå ein person som kan sette seg inn i detaljane i saka di, og på det grunnlag hjelpe deg med å finne ut kva som er den mest fornuftige framgangsmåten i ditt tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...