magiga Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Mens politikerne i Viken vil droppe utbyggingen av ny E18 bevilger Regjerningen 400 millioner i nytt statsbudsjett Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 E18 vestover fra Oslos grense gjennom Bærum og Asker er i stor grad stedsutvikling og bør betales av de to kommunene og ikke bilistene og staten (om kommunene ser seg i stand til det). 1 Lenke til kommentar
Thomas Schanche Ellingsæter Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 E18 vestover fra Oslos grense gjennom Bærum og Asker er i stor grad stedsutvikling og bør betales av de to kommunene og ikke bilistene og staten (om kommunene ser seg i stand til det). En forbedring av hovedferdselsåren til og gjennom Oslo er vel strengt tatt ikke lokal stedsutvikling... Selv om det også gangner de lokale - med tanke på støy, sikkerhet og luftforurensing. 5 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Enig med Viken. Skyfle mer trafikk gjennom Oslo vil ikke forbedre forholdene for noen. En ny ytre ringveg må lages fra E16 i Sandvika til Gjelleråsen, legges utenfor de fleste boligområder og delvis i tunnell gjennom Nordmarka. På den måten kan man få en effektiv trafikkavvikling forbi Oslo, spare befolkningen for ulempene og gi dem fordelene av at skal de noe sted lengre bort kan de kjøre ut istedetfor inn. Det hele må kombineres med betydelige Park & Ride fasiliteter med direktebusser til alle sentrale forretnings- og forlystelsessentre, for de som kommer utenfra og har fotbaserte foremål i bykjernen. Så snart all denne trafikken er fjernet vil det allerede eksisterende vegnettet innen Oslo være tilstrekkelig dimensjonert for resttrafikken i mange år framover. Noe av det mest sjønære kan antagelig tl og med gjenvinnes for andre formål. Ihvertfall hvis kombinert med forflytning av danskebåtene, slik København har gjort. Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 E18 vestover fra Oslos grense gjennom Bærum og Asker er i stor grad stedsutvikling og bør betales av de to kommunene og ikke bilistene og staten (om kommunene ser seg i stand til det). En Europavei er alltid staten sitt ansvar og skal alltid finansieres fullt og helt av staten. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 E18 vestover fra Oslos grense gjennom Bærum og Asker er i stor grad stedsutvikling og bør betales av de to kommunene og ikke bilistene og staten (om kommunene ser seg i stand til det). En Europavei er alltid staten sitt ansvar og skal alltid finansieres fullt og helt av staten. E18 holder plenti for trafikken over døgnet. Det er den lokale rushtrafikken som er problemet. Øk bomsatser denne tiden og det vil ikke være kapasitetsproblemer. Kollektiv transport er godt utbygd langs E18 her med dobbeltsporet jernbane, T-bane til Kolsås og trikk til Jar. Etter hvert kommer ny T-bane fra Fornebu og inn til Oslo. Bare forstokkede Høyrefolk og Frpfolk samt politikere i Bærum og Asker (stedsutvikling) ønsker å kaste bort 40 milliarder på 15 km ny vei uten at kapasiteten skal øke! 1 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 E18 holder plenti for trafikken over døgnet. Det er den lokale rushtrafikken som er problemet. Øk bomsatser denne tiden og det vil ikke være kapasitetsproblemer. Kollektiv transport er godt utbygd langs E18 her med dobbeltsporet jernbane, T-bane til Kolsås og trikk til Jar. Etter hvert kommer ny T-bane fra Fornebu og inn til Oslo. Bare forstokkede Høyrefolk og Frpfolk samt politikere i Bærum og Asker (stedsutvikling) ønsker å kaste bort 40 milliarder på 15 km ny vei uten at kapasiteten skal øke! Vel, jeg kan være enig i at det er mye rar politikk her, men ikke i løsningen. Du kan ikke løse dette med avgifter, trafikken er der fordi samfunnet krever det. Kollektivtilbudet er overhodet ikke tilstrekkelig. Det er fullstendig sprengt, og vi kommer ikke særlig mye lenger. Det som er løsningen er å sette inn S-tog slik at vi får raskere av og påstigning og raskere aksellerasjon. Så må vi få ny Oslo-tunnel raskest mulig Lysaker-Oslo S, slik at vi får kapasitetsøkning. Disse to tiltakene burde vi hatt i går. Så trenger vi satsning på grenbanene mer enn Intercity. Det betyr planfritt kryss for Spikkestadbanen (og hvis vi skal se litt bredere på det også Østre linje (henholdsvis i Asker og Ski)). Med dette trenges også hensettingsanlegg. Når dette er gjort ville trafikken falle med 20%, og det ville ha løst køproblemene. Ikke avgifter. Den store elefanten i rommet, som ikke kommunepolitikerne i Asker og Bærum vil snakke om, er at framkommeligheten på E18 vil reduseres dramatisk i utbyggingsperioden. Det er omtrent ikke elastisitet i alternativene nå fordi kapasiteten allerede er på bristepunktet, så all den trafikken som i dag går på E18 har ingen sted å gå. Det vil bli totalt kaos. Uansett hva man mener om E18 Vestkorridoren bør det være helt åpenbart at alternativene (og det betyr først og fremst toget) må ha overkapasitet først slik at trafikken kan gå dit i byggeperioden, men det er de ikke interessert i å snakke om. E18 er ikke bra for lokalmiljøet langs veiene, det er rimelig klart at noe må gjøres, men uansett burde det være klart at toget må fikses først. På sikt inkluderer dette også langt mer omfattende bruk av S-tog i Oslo, stor-oslo har et dramatisk behov for S-tog. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Enig med Viken. Skyfle mer trafikk gjennom Oslo vil ikke forbedre forholdene for noen. En ny ytre ringveg må lages fra E16 i Sandvika til Gjelleråsen, legges utenfor de fleste boligområder og delvis i tunnell gjennom Nordmarka. Jeg er heller ingen fan av E18 Vestkorridoren, jeg vil ha mer tog. Men jeg er ikke så sikker på denne løsningen. Problemet med Sandvika-Gjelleråsen er at den korteste linje der går tvers igjennom byen. Det blir mer enn litt tunneller på en sånn strekning... Hvis man ikke skal ta mye av Nordmarka. Dessuten, trafikk mellom f.eks. Hønefoss og Gjelleråsen har allerede muligheten til å gå over Hakadal, eller til Jessheim hvis man skal den veien. Så det er mulig å se på forbedringer der. Da går det heller an å ta for seg trafikken som ikke skal nord for byen, og da snakker vi heller en kobling mellom Asker og E134 ved Elgskauåstunnellen, og oppgradering av E134 til firefeltsvei. Med et slikt konsept vil all trafikk vestfra (inkludert gjennom Sandvika) som skal sørøst for Oslo sentrum kunne gå over E134. Koblingen mellom Asker og E134 har vært på tegnebrettet i mange år, men har fått en fin plass i skuffen... Det burde bli gjort som en tunnel under Borgenåsen fra Drengsrud og forbi Heggedal, siden dette har potensiale for langt flere boliger. Det hadde sikkert hjulpet, deilig å få vekk en del tungtransport, men det er vanvittig mye persontransport som kunne ha gått over på tog bare toget hadde vært raskt og pålitelig, noe det ikke er i dag. Det trenges S-tog og ny Oslo-tunnel Lysaker-Oslo S i første omgang, det tror jeg hadde gjort enda mer. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 E18 holder plenti for trafikken over døgnet. Det er den lokale rushtrafikken som er problemet. Øk bomsatser denne tiden og det vil ikke være kapasitetsproblemer. Kollektiv transport er godt utbygd langs E18 her med dobbeltsporet jernbane, T-bane til Kolsås og trikk til Jar. Etter hvert kommer ny T-bane fra Fornebu og inn til Oslo. Bare forstokkede Høyrefolk og Frpfolk samt politikere i Bærum og Asker (stedsutvikling) ønsker å kaste bort 40 milliarder på 15 km ny vei uten at kapasiteten skal øke! Jeg som bor alle andre steder enn Oslo og som blir tvunget gjennom Oslo, skulle veldig gjerne hatt en splitter ny ringvei langt utenfor Oslo. Aller mest en kryssing av Oslofjorden så langt sør som overhode mulig. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 E18 holder plenti for trafikken over døgnet. Det er den lokale rushtrafikken som er problemet. Øk bomsatser denne tiden og det vil ikke være kapasitetsproblemer. Kollektiv transport er godt utbygd langs E18 her med dobbeltsporet jernbane, T-bane til Kolsås og trikk til Jar. Etter hvert kommer ny T-bane fra Fornebu og inn til Oslo. Bare forstokkede Høyrefolk og Frpfolk samt politikere i Bærum og Asker (stedsutvikling) ønsker å kaste bort 40 milliarder på 15 km ny vei uten at kapasiteten skal øke!Jeg som bor alle andre steder enn Oslo og som blir tvunget gjennom Oslo, skulle veldig gjerne hatt en splitter ny ringvei langt utenfor Oslo. Aller mest en kryssing av Oslofjorden så langt sør som overhode mulig. Du tror kanskje det er problem å komme gjennom Oslo? Det er det ikke dersom du holder deg unna rushtidene morgen og kveld (uansett hvor du kommer fra og skal til). Typisk er det at få velger Oslofjordtunnelen (mellom Røyken og Drøbak) da det er så enkelt å kjøre gjennom Oslo. Når en får ny tunnel (nytt løp) og bedre veier på hver side, vil Oslofjordtunellen være mye mer attraktiv. E16 er også under sterk utvikling slik at mye trafikk fra vest til øst og nord vil gå denne veien. Sammen med forbedrete og nye kollektivløsninger og nye og bedre alternative veier, er behovet for å gjøre noe med E18 svært begrenset. Om Asker og Bærum vil ha veien i "miljøtunnel" så får de betale det selv (legg merke til at det heter ikke tunnel lenger, enhver tunnel omtales som "miljøtunnel". Lenke til kommentar
missi Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Du tror kanskje det er problem å komme gjennom Oslo? Det er det ikke dersom du holder deg unna rushtidene morgen og kveld (uansett hvor du kommer fra og skal til). Typisk er det at få velger Oslofjordtunnelen (mellom Røyken og Drøbak) da det er så enkelt å kjøre gjennom Oslo. Når en får ny tunnel (nytt løp) og bedre veier på hver side, vil Oslofjordtunellen være mye mer attraktiv. E16 er også under sterk utvikling slik at mye trafikk fra vest til øst og nord vil gå denne veien. Sammen med forbedrete og nye kollektivløsninger og nye og bedre alternative veier, er behovet for å gjøre noe med E18 svært begrenset. Om Asker og Bærum vil ha veien i "miljøtunnel" så får de betale det selv (legg merke til at det heter ikke tunnel lenger, enhver tunnel omtales som "miljøtunnel". Det renner over av bompenger fra Oslo kommune bare fordi en nasjonal stamvei går gjennom byen. Få trafikken vekk fra Oslo! Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Du tror kanskje det er problem å komme gjennom Oslo? Det er det ikke dersom du holder deg unna rushtidene morgen og kveld (uansett hvor du kommer fra og skal til). Typisk er det at få velger Oslofjordtunnelen (mellom Røyken og Drøbak) da det er så enkelt å kjøre gjennom Oslo. Når en får ny tunnel (nytt løp) og bedre veier på hver side, vil Oslofjordtunellen være mye mer attraktiv. E16 er også under sterk utvikling slik at mye trafikk fra vest til øst og nord vil gå denne veien. Sammen med forbedrete og nye kollektivløsninger og nye og bedre alternative veier, er behovet for å gjøre noe med E18 svært begrenset. Om Asker og Bærum vil ha veien i "miljøtunnel" så får de betale det selv (legg merke til at det heter ikke tunnel lenger, enhver tunnel omtales som "miljøtunnel".Det renner over av bompenger fra Oslo kommune bare fordi en nasjonal stamvei går gjennom byen. Få trafikken vekk fra Oslo! Hvorfor løse et problem som ikke finnes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå