ironduke Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Har fått en brukt iPhone 6 av noen som har hatt den liggende. Den er låst med kode og passord. Tidligere eier husker ikke noen av delene. Har prøvd å nullstille den, men det funker ikke. Er det vits å ringe Apple for å be om hjelp til å låse den opp, eller er det bortkasta tid? Og ja, jeg HAR fått den Det er ikke tjuvgods, men skjønner jo at det er ikke sikkert Apple tror på meg. Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Har fått en brukt iPhone 6 av noen som har hatt den liggende. Den er låst med kode og passord. Tidligere eier husker ikke noen av delene. Har prøvd å nullstille den, men det funker ikke. Er det vits å ringe Apple for å be om hjelp til å låse den opp, eller er det bortkasta tid? Og ja, jeg HAR fått den Det er ikke tjuvgods, men skjønner jo at det er ikke sikkert Apple tror på meg. Du har prøvd å nullstille passordet men det funker ikke? Hva er det som ikke funker med det? Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Har fått en brukt iPhone 6 av noen som har hatt den liggende. Den er låst med kode og passord. Tidligere eier husker ikke noen av delene. Har prøvd å nullstille den, men det funker ikke. Er det vits å ringe Apple for å be om hjelp til å låse den opp, eller er det bortkasta tid? Og ja, jeg HAR fått den Det er ikke tjuvgods, men skjønner jo at det er ikke sikkert Apple tror på meg. Har han kjøpskvitteringen i behold? Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Du har prøvd å nullstille passordet men det funker ikke? Hva er det som ikke funker med det? Prøvd på factory reset av mobilen, jf. Apples oppskrift. Men etter reset kommer det igjen spørsmål om PIN-kode. (ikke SIM-PIN) Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Har han kjøpskvitteringen i behold? Niks Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Prøvd på factory reset av mobilen, jf. Apples oppskrift. Men etter reset kommer det igjen spørsmål om PIN-kode. (ikke SIM-PIN) Hvorfor ikke bare tilbakestille passordet? Og tidligere eier bør vel kunne huske pin? Endret 7. oktober 2019 av brukernavn331 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Så vidt meg bekjent, så blir ikke iPhones låst med en PIN-kode etter nullstilling. Da er det Apple ID den vil spør etter. Så kan virke som du ikke har fått nullstilt den riktig. Uansett så må du ha kjøpskvittering for at Apple skal låse den opp (den må også sendes inn). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Dette viser at "tyverisperren" på en iPhone fungerer som den skal. Den må kobles fra tidligere brukes Apple-ID før den kan settes opp på en ny. Tidligere eier husker kanskje sin Apple-ID, og kan logge inn for å åpne den. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 For å svare kort på om det er noe vits å ringe dem: NEI. Apple vil aldri hjelpe deg å låse opp en låst iphone. Du må ha appleID telefonen er låst til. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 For å svare kort på om det er noe vits å ringe dem: NEI. Apple vil aldri hjelpe deg å låse opp en låst iphone. Du må ha appleID telefonen er låst til. Takk, da går den i søpla :-) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Før den går i søpla prøv dette: https://www.cleverfiles.com/howto/forgot-iphone-passcode.html Om forrige eier har tilgang til sin appleID men ikke PIN så kan det fortsatt være håp. Lenke til kommentar
minim Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Om ikke forrige eier husker Apple ID så må det nå være mulig å få nullstilt passordet til Apple Iden via Mail/mobil vel? Tyverisperren fungerer utrolig bra, men jeg blir stadig overrasket over hvor håpløse enkelte er til å sette opp slikt. Lånte bort en iPhone 6 plus jeg hadde liggende i reserve i et par mnd til svigers. Siden han hadde Apple ID fra før så logget han inn med denne og brukte tlf. Fikk den i retur og 2-3mnd senere skulle jeg bruke den selv da jeg ventet på ny tlf da var den seff låst. Spurte om han kunne logge inn og da ante han ikke passord. Ikke visste han hvordan han fikk tak i det heller. Endte med at jeg måtte reise dit og bruke 10sec på å resette passordet på Apple ID med mobil/Mail og låse opp min egen med det nye.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 men jeg blir stadig overrasket over hvor håpløse enkelte er til å sette opp slikt. Det burde du ikke bli overrasket, det er mer normalt å ikke ha styr på dette for mennesker over 30. Min opplevelse er: 2/3 som leverer en iPhone på service på Power husker ikke passordet og/eller e-posten til sin Apple-ID. 9/10 har ingen anelse om hva FMiP er, og blir overrasket over at Apple har aktivert den uten deres samtykke. Av de over 50 år, har ca 1/4 passordet til AppleID og andre tjenester notert i en notatblokk eller i notater på telefonen. Tyverisperren fungerer utrolig bra Den er faktisk så god at hver Power-butikk i Oslo skroter 1-3 Apple-produkter i måneden på grunn av FMiP Det er lett for de som er teknologi-interesserte å si "det er bare å bruke en passord-behandler", men i praksis er ikke det en løsning folk flest kan bruke i dette landet. 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 +1 Noreng Har samme problemstilling daglig på jobben hvor jo eldre folk er, jo mindre sannsynlig er det at de vet passordene sine. Standardsvaret er gjerne "Jeg har ikke passord." når man spør om de vet hva passordet deres er. Synes det er merkelig at en generasjon som har vokst opp med viten om at ting som personnummer, telefonnummer og bankkontonummer er det viktigste i verden man må huske på er også den generasjonen som viser minimal til ingen innsats for å huske passordene sine. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Den er faktisk så god at hver Power-butikk i Oslo skroter 1-3 Apple-produkter i måneden på grunn av FMiP Så isteden for å hjelpe kunden med å få den låst opp via Apple, så anbefaler dere skroting? God service! Lenke til kommentar
minim Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Så isteden for å hjelpe kunden med å få den låst opp via Apple, så anbefaler dere skroting? God service! Jeg er fristet selv noen ganger når man får den "jeg har ikke noe passord jeg" frasen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Så isteden for å hjelpe kunden med å få den låst opp via Apple, så anbefaler dere skroting? God service! Gjengangerne er at man ikke gjenkjenner hvilken e-post AppleID ble laget på, eller at de forbanna sikkerhetsspørsmålene ikke svares riktig på. Da er det ikke noe alternativ utenom å kaste telefonen eller nettbrettet. Videre er det en korrellasjon mellom alder og kontroll på passord, men det kommer stadig vekk inn 25-åringer som ikke har kontroll heller. Apple er meg bekjent det eneste selskapet i verden som fortsatt bruker sikkerhetsspørsmål, så lenge de bruker den løsningen har jeg store problemer med å akseptere at de "tar sine brukeres sikkerhet alvorlig". Hvorfor skjer ikke det samme med Android- og Google-kontoer like ofte? Fordi Google spør brukerne sine om å koble opp et telefonnummer og/eller alternativ e-post i tilfelle de glemer passordet, de tillater seg å sende deg varsler om dette hvis det ikke er på plass. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvorfor skjer ikke det samme med Android- og Google-kontoer like ofte? Fordi Google spør brukerne sine om å koble opp et telefonnummer og/eller alternativ e-post i tilfelle de glemer passordet, de tillater seg å sende deg varsler om dette hvis det ikke er på plass. Apple har da både 2-faktor med mobilnummer, du kan resette passord via e-post og i tillegg ha en ekstra e-postadresse for gjenoppretting av passord eller du kan la andre enheter på samme Apple-Id godkjenne endring av passord for enheten din. Sikkerhetsspørsmål er bare et ekstra valg, så utfordringen er at folk ikke har orden på e-postadressene sine eller vil bruke 2-faktor. https://support.apple.com/en-us/HT201487 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Gjengangerne er at man ikke gjenkjenner hvilken e-post AppleID ble laget på, eller at de forbanna sikkerhetsspørsmålene ikke svares riktig på. Da er det ikke noe alternativ utenom å kaste telefonen eller nettbrettet. Det medfører ikke riktighet. 90% av disse situasjonene kommer fra "eldre folk", som vanligvis er stamkunder. Dvs de har kjøpt mobilen / nettbrettet der de spør om hjelp. For dere i butikk, så kan dere bare sende denne inn til serivce, så blir denne låst opp når dere sender med kvittering. Så sparer kunden tusenvis av kroner + får et godt inntrykk av dere. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Det medfører ikke riktighet. 90% av disse situasjonene kommer fra "eldre folk", som vanligvis er stamkunder. Dvs de har kjøpt mobilen / nettbrettet der de spør om hjelp. For dere i butikk, så kan dere bare sende denne inn til serivce, så blir denne låst opp når dere sender med kvittering. Så sparer kunden tusenvis av kroner + får et godt inntrykk av dere. Du overvurderer andelen eldre folk og hvor mange jeg ikke klarer å hjelpe, en stor del av de problematiske situasjonene oppstår med menn (oftest) og kvinner fra 30 til 50 år. Disse er ikke stamkunder, vet/husker ikke hvor de har kjøpt enheten, og har ikke snøring på noe som helst om hva en smarttelefon er. Overraskende nok er det eldre som er enklest å ha med å gjøre, de har akseptert at de ikke er eksperter og er mer tilbøyelige til å følge råd. Det er oftest folk mellom 30 og 60 som ikke har lagt inn telefonnummeret eller alternativ e-post, og de har sjelden lyst til å vurdere slike tips for "de kan jo bruke produktene", eller "jeg har brukt iPhone i 10 år og kjenner til den", eller "dette gjør jo alt bare vanskeligere", eller "nå er det jo fikset, da trenger vi ikke gjøre noe". Det er mange muligheter for feilkilder her, jeg jobber 1-3 dager i uka på kveldene, og det kan absolutt hende jeg ser trender som ikke eksisterer, men jeg må understreke at det er sjokkerende mange yngre mennesker som har dårlig kontroll på passordene sine. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå