AnonymDiskusjon Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Hei. Kjøpt bolig hvor vi selv stiller opp med 15% EK. Boligen hadde verditakst på 1,850,000 men vi fikk den til 1,750,000. Vil dette gjøre noe direkte utslag etter overtakelse på hvor mye verdi vi sitter på iht. egenkaptial som har blitt spyttet inn? Feks. vil vi med en gang sitte med økt verdi, og egentlig 18% EK? Eller fungerer det ikke slik Tenker høyt! Anonymous poster hash: 1bcc5...4c0 Lenke til kommentar
fjs Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Dette er noe du bestemmer selv og tar med banken din. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Etter min egen erfaring er boligen er verdt det du gav for den. Du kan jo selvsagt få deg ny takst om du tenker å refinansiere allerede. Anonymous poster hash: 9673e...04b 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Boligens verdi for banken er automatisk det du har betalt for den. Du kan eventuelt ta ny takst og få endret verdi og da også belåningsgrad. Feks kjøpte jeg nylig bolig til 4m, og salgstakst var på 4.5m. Ifølge banken har jeg dog 100% finans og verdi på 4m. Jeg kan om jeg vil evt ta ny takst som da er på rundt 4.5m som vil gjøre belåningsgrad til cirka 89% istedenfor. Hva jeg har å evt tjene på det kontra kostnaden på ny takst har jeg ikke tatt meg bry til å sjekke. Endret 7. oktober 2019 av Darkbill Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Takk for svarene. For oss så har vi kausjonister på 150K som hadde vært greit å fått frigitt så snart det lar seg gjøre. EVT få refinansiert noen kroner på oppussing. Anonymous poster hash: 1bcc5...4c0 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Da må du ta ny takst som banken sa til meg ihvertfall, som koster kanskje rundt 10k..? Så får du ihvertfall fjernet kausjonister vil jeg tro, men finansiere mer med bare 3% mer enn EK krav vil jeg tro blir litt vanskelig, pluss at en må forholde seg til inntekt og lånegrenser forsatt. Husk at selv om du vant bolig for 1.750.000 så har du også lånt for alle avgifter og gebyrer som vil si du har mer enn kjøpspris i gjeld forøvrig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Da må du ta ny takst som banken sa til meg ihvertfall, som koster kanskje rundt 10k..? Så får du ihvertfall fjernet kausjonister vil jeg tro, men finansiere mer med bare 3% mer enn EK krav vil jeg tro blir litt vanskelig, pluss at en må forholde seg til inntekt og lånegrenser forsatt. Husk at selv om du vant bolig for 1.750.000 så har du også lånt for alle avgifter og gebyrer som vil si du har mer enn kjøpspris i gjeld forøvrig. 1,750,000 med avgiftene o.l. Kan få en rask verdiøkning mtp. flatene skal pusses opp ganske fort og skape et helt nytt inntrykk. LO og banken tilbyr vel gratis verdivurdering. Kan dette brukes som verditakst? Anonymous poster hash: 1bcc5...4c0 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 LO og banken tilbyr vel gratis verdivurdering. Kan dette brukes som verditakst? Banken godtar faktisk salgspris som verdi og verdivurdering fra megler, i begge tilfelle må de typisk ikke være over 6 måneder gamle. Jeg vil dog tro banken finner det rart om boligverdien på papiret øker en 5-10% på et par måneder bare fordi dere har pusset opp noen flater. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Banken godtar faktisk salgspris som verdi og verdivurdering fra megler, i begge tilfelle må de typisk ikke være over 6 måneder gamle. Jeg vil dog tro banken finner det rart om boligverdien på papiret øker en 5-10% på et par måneder bare fordi dere har pusset opp noen flater. Salgspris er automatisk verdien på huset iht belåningsgrad for banken sin del. Selv om salgstakst har høyere verdi, eller omvendt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Banken godtar faktisk salgspris som verdi og verdivurdering fra megler, i begge tilfelle må de typisk ikke være over 6 måneder gamle. Jeg vil dog tro banken finner det rart om boligverdien på papiret øker en 5-10% på et par måneder bare fordi dere har pusset opp noen flater. Huset var også dødsbo. Anonymous poster hash: 1bcc5...4c0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå