Gå til innhold

Ingeniør dømt for industrispionasje i Høyesterett. Forsvarer mener loven er uklar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det ikke litt rart i og spekulere hva han muligens kan gjøre med de dokumentene?

Enten så har han lekket dem eller ikke. Og har ikke sett noe bevis for at han prøvd og lekke disse?

Blir det ikke litt rart og spekulere i hans motiver når det ikke er noe holdefast? Og bare omstendigheter som bevis.

Var under inntrykk vi var uskyldige til det motsatte var bevist men. Kanskje jeg tar feil.

Jeg er også en geek som har mye dokumenter med teknologi/bedriftshemmeligheter etc, men jeg har da skrevet under på kontrakt at jeg ikke kan lekke dem. Og ikke har jeg tenkt til det eller, selv om det er mange år siden arbeidskontrakten med enkelte utgikk.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne dommen kan skape uendelige problemer for ingeniørbedriftene.

Hvis man risikerer å bli dømt for industrispionasje bare ved å ta med seg dokumenter man har lovlig tilgang på, vil det i praksis si at arbeidsgiver må gi sikker tilgang på informasjonen på en annen måte enn i dag. Det kan fort fordyre prosjekter av denne størrelsen med flere hundre millioner.

Her er jeg enig med forsvareren at premissene for domsanvendelsen blir for uklar.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Lærdommen her er altså at dersom du ender opp i konflikt med arbeidsgiver, så må du velge mellom å legge ned arbeidet og på den måten bryte arbeidsavtalen slik at du blir oppsagt, eller du kan fortsette å gjere arbeidet ditt og bli anklaga og dømt for industrispionasje?

Slik som eg les artikkelen (uten å kjenne saka) så kan eg forstå at arbeidsgiver har frykta ein form for hevnaksjon frå den tilsette, men då burde arbeidsgiver tatt sine forhandsreglar.

Denne dommen er problematisk for alle arbeidstakarar då det er ein uklar grensegang mellom mellom det som ein gjer privat og profesjonelt.

I gamle dagar var det industrispionasje når den tilsette fylte stresskofferten med sensitive dokument og tok dei med heim utan grunn.

I dag kan ein i mange yrker jobbe heimeifrå, og teknologien gjer at det er vanskeleg å holde all jobbinformasjon berre på datautstyr som arbeidsgiver eig og har kontroll på samtidig som ein kan jobbe effektivt.

Resultatet av denne dommen må bli at sensitive dokument ikkje lenger kan være tilgjengeleg for tilsette utanfor kontoret, som igjen vil føre til langt mindre effektivt arbeidsdag.

Eg er ikkje særleg komfortabel med å jobb-epost på mobiltelefonen eller tilgjengeleg som nettløysning dersom det medfører at eg kan bli anklaga og dømt fordi eg har fått tilgangane til å drive industrispionasje.

For kvar går grensa? Dersom eg får ei personalsak mot meg, kan eg bli dømt dersom eg opnar jobb-eposten utanfor kontoret?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han har da aktivt lastet ned enorme mengder dokumenter som er langt utover hans eget arbeidsområde og ansvar. Om man vil gjøre dette, så burde man snakke med sjefen uansett. Når han samtidig er i en konflikt med bedriften, så så skjønner jeg godt at dette tolkes illojalt.

Han lagret dette hjemme på en ekstern harddisk. Bare dette er jo idioti og et grovt brudd på bedriftens IT-sikkerhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det bør være mulig å gi mannen en reaksjon for uforsiktig oppbevaring og håndtering av konfidensielle dokumenter, men industrispionasje er dette ikke på noe som helst måte i nærheten av. For at det skal være spionasje må data'ene beviselig videreformidles til noen med kapasitet til å skade selskapet.

Lenke til kommentar

Det bør være mulig å gi mannen en reaksjon for uforsiktig oppbevaring og håndtering av konfidensielle dokumenter, men industrispionasje er dette ikke på noe som helst måte i nærheten av. For at det skal være spionasje må data'ene beviselig videreformidles til noen med kapasitet til å skade selskapet.

Kva skjer dersom denne ingeniøren no selg dokumenta til konkurrentane etter at han har fått avskjed?

Han er jo alt straffa for industrispionasje så han kan ikkje bli straffa igjen. Dersom han får meir enn 18 000 kr for dokumenta så går han i pluss på heile greia.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke. Jeg vil tro 3 domstoler har bedre peiling på loven...

Det betyr vel at en privatperson som "spionerer" på en bedrift, også dekkes av begrepet industrispionasje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke. Jeg vil tro 3 domstoler har bedre peiling på loven...

Det betyr vel at en privatperson som "spionerer" på en bedrift, også dekkes av begrepet industrispionasje.

Lovverket blir jo rimelig diffust på dette området hvis det skal være konklusjonen at alle data om en bedrift er ulovlig å besitte også privat. Hva om du tar en selfie på jobb, det er uheldigvis en tegning (eller annet dokument) som er gjenkjennelig i bildet. Er det da industrispionasje om du ikke sletter bildet før du bytter jobb? For ikke å snakke om hvis du poster selfien på sosiale medier. Hvor går grensen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket blir jo rimelig diffust på dette området hvis det skal være konklusjonen at alle data om en bedrift er ulovlig å besitte også privat. Hva om du tar en selfie på jobb, det er uheldigvis en tegning (eller annet dokument) som er gjenkjennelig i bildet. Er det da industrispionasje om du ikke sletter bildet før du bytter jobb? For ikke å snakke om hvis du poster selfien på sosiale medier. Hvor går grensen?

Som det meste annet i jussen, så må dette avgjøres pr enkeltsak.

I dette tilfellet har personen kopiert store mengder informasjon (som han ikke hadde bruk for i forbindelse med sin stilling) og tatt med hjem på eget media for egen vinning. Det kan ikke sammenlignes med å ta med "noen" dokumenter eller tegninger hjem for å se over/jobbe på, eller uheldigvis dele et bilde med noe sensitivt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...