Fox_Mulder Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hei! Jeg planlegger å kjøpe et klesplagg fra ebay til 30 GBP inkl. frakt, som i skrivende stund er ca. 338 kroner (regnet ut med tolletatens egen valutakalkulator). Jeg betaler alltid med paypal hos ebay, og med paypals valutakonverteringsgebyr så blir mitt betalte beløp 353 kroner. Spørsmålet mitt er om posten tar utgangspunkt i vare- og fraktverdien på 30 GBP når de skal vurdere om forsendelsen er over 350-kronersgrensen, eller om de ser at jeg har betalt 353 norske kroner via paypal. Takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Posten tar utgangspunkt i vare- og fraktverdien på 30GBP, med valutakurs på innføringsdatoen. 3 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Bruk heller konverteringen til f. eks. VISA, dette kan endres i innstillingene til Paypal. Endret 6. oktober 2019 av ^fmj 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Tollverdi fastsettes etter reglene i tolloven kapittel 7. Etter tolloven § 7-10 (med tillegg og fradrag etter §§ 7-17 og 7-18) skal tollverdien som hovedregel være "den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varen" (min utheving). Pris som er betalt for andre tjenester enn varen (som valutagebyrer som ikke betales til selger) er ikke en del av tollgrunnlaget. 3 Lenke til kommentar
Fox_Mulder Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Herlig! Takk til dere alle sammen for raske, informative svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå