ScApr Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Hei. Newtons første lov sier at når et legeme beveger seg med konstant fart eller er i ro, er kraftsummen som virker på legemet 0. Jeg forstår prinsippet om at i en friksjonsfritt verden ville alle legemer beveget seg i konstant fart eller "vært i ro". Her på jorda må vi kontinuerlig tilføre kraft(ENERGI) for at en bil skal bevege seg i en retning. Det er pga hvilkefriksjonen/glidefriksjonen til bilen. Men det jeg ikke forstår er at ved konstant fart kan vi tilføre like mye kraft som selve friksjonskraften, og likevel beveger legeme seg?(DET SKULLE JO VÆRT I RO, I FØLGE DENNE DEFINISJONEN). En kraft 20 mot høyre + en kraft 20 mot venstre = kraftsum 0 . Det betyr at legme står stille ? Man skjønner man jo at noe skurrer her? Også dette med treghet; en bil som kjører i konstant fart(50N) og bremser brått(akselrasjon på (-10m/s^2)). Newtons første lov sier at hvis et legme beveger seg eller står i ro, vil det fortsette å gjøre det til det virker en ekstern kraft. Mann1(feit ), Mann2(tynn) sitter begge i bilen. Det vil da virke et arbeid på de ulike mennene i bilen for å at de skal gå fra konstant fart --> ro TYNN mann veier 20kg og det virker en kraft F=20kg*-10m/s^2 FEIT mann veier 30kg og det virker en kraft F=30kg*-10 m/s^2 Høres det riktig ut? Hvilken treghet har jeg som står stille og veier 50kg? Er dette F=mg? og hva hvis jeg hadde beveget meg med en konstant fart, hvordan ville man kunnet regne ut tregheten min, altså mengden energi som kreves for å få meg i ro på jorda? Håper det er noen flinke fysikere der ute! Endret 6. oktober 2019 av ScApr Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Du har vel langt på vei svart på ditt eget spørsmål? Hvorfor mener du at Newtons første lov ikke skal gjelde i både en verden med og uten friksjon? Kraft 20 mot venstre + kraft 20 mot høyre betyr bare at objektet opprettholder den hastigheten det hadde før man oppnådde denne kraftbalansen, uavhengig om man er i en verden med eller uten friksjon. Akkurat slik Newtons første lov sier. Tyngdeaksellerasjonen har ingen ting å si dersom du ønsker å regne ut arbeidet som kreves for å bremse ett objekt med konstant hastighet til null. For å regnet ut bevegelses energi bruker du bare formelen for kinetisk energi: E=0,5*m*v^2. Ønsker du å finne ut arbeidet som kreves for å bremse/akselerere ett objektet fra en hastighet til en annen regner du bare ut differansen på bevegelsedenergien før og etter. Endret 6. oktober 2019 av ITtraktor Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Nå er det mange år siden jeg har drevet med fysikk, så ikke ta alt jeg sier for god fisk. (DET SKULLE JO VÆRT I RO, I FØLGE DENNE DEFINISJONEN). En kraft 20 mot høyre + en kraft 20 mot venstre = kraftsum 0 . Det betyr at legme står stille ? Man skjønner man jo at noe skurrer her? Wikipedia sier følgende om newtons andre lov (F = ma): Newtons andre lov sier at akselerasjonen til et legeme er direkte proporsjonal med resultantkraften som virker på legemet, og omvendt proporsjonal med legemets masse. I ditt første eksempel er resultantkraften 0 og følgelig er akselerasjonen 0. Det betyr at legemet står stille eller beveger seg med konstant fart. Dette kan du verifisere rent matematisk ved å observere at akselerasjon er per definisjon den deriverte av farten mhp tid. a(t) = dv/dt = 0 => v(t) = v0. Endret 6. oktober 2019 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Også dette med treghet; en bil som kjører i konstant fart(50N) og bremser brått(akselrasjon på (-10m/s^2)). Newtons første lov sier at hvis et legme beveger seg eller står i ro, vil det fortsette å gjøre det til det virker en ekstern kraft. Mann1(feit ), Mann2(tynn) sitter begge i bilen. Det vil da virke et arbeid på de ulike mennene i bilen for å at de skal gå fra konstant fart --> ro TYNN mann veier 20kg og det virker en kraft F=20kg*-10m/s^2 FEIT mann veier 30kg og det virker en kraft F=30kg*-10 m/s^2 Høres det riktig ut? Nei, det er en del forvirringer du gjør her. Newton er en måle-enhet for kraft, ikke fart. Summen av kreftene som virker på et legeme, sammen med massen til legemet, gir akselerasjonen til legemet. Disse kan dekomponeres i retninger, eksempelvis i x- og y-retning. For å finne fram til akselerasjonen i x-retning må du studere kreftene som virker i x-retning. Gravitasjonskraften på personer som sitter i en bil virker i y-retning og ikke i x-retning, så disse blir ikke viktige i denne sammenhengen (med mindre bilens totale vekt påvirker friksjonskraften). Hvilken treghet har jeg som står stille og veier 50kg? Er dette F=mg? og hva hvis jeg hadde beveget meg med en konstant fart, hvordan ville man kunnet regne ut tregheten min, altså mengden energi som kreves for å få meg i ro på jorda? Håper det er noen flinke fysikere der ute! Treghet er noe all materie med masse har. Den gjør at materien motsetter seg endring i bevegelsestilstanden. En akselerasjon tilsvarer en endring i bevegelsestilstanden. . Treghet sier altså ikke hvor mye energi som kreves for å få deg stille ift. et annet objekt (jorden), men snakker til forholdet mellom kraftpåførsel og akselerasjon, som er proporsjonalt til massen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå