traveller Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Håper noen kan hjelpe med råd her Jeg har kjøpt en bruktbil, hvor tidligere eier har brukt ulike dimensjon på vinterdekkene. Det er: 2stk 205/55/R16 2stk 205/60/R16 Det paret som er 205/60/R16 må jeg bytte da de er for slitt, men jeg blir usikker på hvilken størrelse jeg bør kjøpe. I instruksjonsboka står det at bilen kan bruke 205/50/R16 eller 205/60/R16. Hvis jeg slår opp bilen på Statens Vegvesen er 205/60/R16 oppgitt som dekkdimensjon. Sommerdekken som sitter på er forøvrig alle 205/60/R16. Jeg innbiller meg at det mest riktige blir å kjøpe 205/55/R16 for å få samme størrelse på alle hjul, er det riktig å tenke slik? På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Du finner svar på det meste her: https://mittdekkvalg.no/dekkinformasjon/alternative-dimensjoner/ Forøvrig litt spesielt at instruksjonsboka oppgir to alternative dimensjoner med såpass stor forskjell at avviket i rulleomkrets blir utenfor hva som er lovlig. Men det er uansett det som står i vognkortet du skal gå ut fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå