Gå til innhold

Oppgjør samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Hei

Er i ett oppgjør ang bolig ved samlivsbrudd. Har en takst på 6.5 millioner, lån på 3.5 millioner. Da står det igjen 3 millioner. Huset vi bygde var på en tomt jeg har arvet, den har jeg fått en takst på 3 millioner som en råtomt. Siden den er arv så skal vel verdien av tomten også trekkes fra? Da er det ingenting i pluss og kreve fra min tidligere samboer mener jeg. Jeg står tinglyst på eiendommen. Hun er kun medlånstaker uten tinglyst eierdel i boligen. Hun mener hun har krav på halve tomteverdien. Har ingen samboerkontrakt heller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden den er arv så skal vel verdien av tomten også trekkes fra?

Arv er vel særeie bare dersom det er spesifisert i testamentet? Selv om det er særeie ved tidspunktet for arv, kan den andre parten ha bidratt til å øke verdien på arven, og kan tilkjennes et vederlagskrav. 

Anbefaler å ta kontakt med advokat med kompetanse innenfor arv og oppgjør, enten alene eller sammen med den andre parten dersom stemningen gjør det mulig.

Lenke til kommentar

Skal til advokat i morgen. Nå er det sånn at jeg har hatt eierskap i tomten siden 2002. Lenge før vi ble sammen. Og den er skilt ut fra familie eiendom vi har hatt siden 50 tallet. Har lest at all arv er skjevdeling, så lenge verdien av arven er inntakt. Med arvede penger kan man ikke kreve tilbake det som er brukt

Lenke til kommentar

Arv er vel særeie bare dersom det er spesifisert i testamentet? Selv om det er særeie ved tidspunktet for arv, kan den andre parten ha bidratt til å øke verdien på arven, og kan tilkjennes et vederlagskrav. 

Anbefaler å ta kontakt med advokat med kompetanse innenfor arv og oppgjør, enten alene eller sammen med den andre parten dersom stemningen gjør det mulig.

Begrepet særeie gir bare mening om TS er gift.

Ellers er arv uansett skjevdelingsmidler, så økonomisk er det som oftest det samme om det er fastsatt i testament at det skal være særeie eller ikke.

TS: Var dere gift eller samboere?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...