Gjespen Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hei! Må bare spørre siden jeg er litt uvitende. Vi har nettopp flyttet inn i en leilighet med varmekabel på vannrøret. Varmekabel på vannrør. Når skrur man de på? Skrur man de på når det blir minusgrader ute og lar de stå på helt til våren? Eller periodevis under vinteren? Takk for svar! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Jeg ville satt de på når det bikker minusgrader ute og hatt de på inntil det sluttet å være minusgrader ute igjen. Bedre å ha de på litt lengere en nødevendig en å risikere frosne rør og vannlekkasje. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Er ikke slike varmekabler selvregulerende? Dvs at de ikke bruker noe særlig mer effekt enn det som trengs for å holde det frostfritt. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Leier du? I så fall, spør utleier. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Er ikke slike varmekabler selvregulerende? Dvs at de ikke bruker noe særlig mer effekt enn det som trengs for å holde det frostfritt.Det er litt forskjellig avhengig av hvor og når det er lagt. Elvestadrør med varmekabel er en label med mange ledere koblet i reguleringsbryter og er brukt som frostsikring av vanninntak. Fastohmig varmekabel inni eller utvendig på vannrør være seg tilførsel eller internt i boligen og selvregulerende benyttet på samme måte i tillegg til å begge sistnevnte kablene også brukes i takrenner og nedløp. Så uten at TS har anelse om hvor disse rørene med varme i eller på befinner seg ville jeg valgt better safe than sorry. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Evt spør forrige eier. Helt generelt er poenget å holde rørene frostfri i hele sin lengde. Er det en minste fare for frost i rørene bør varmekabelen være på. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Generelt bruker vel vannrør å være nedgravd og noe isolert. Det er vel litt overkill å slå på varmekablene ved litt rim på bakken, kreves vel frost over litt tid før frosten kryper ned i bakken. Hvis bolig er i bruk vil det være god flyt i vannrøret og mindre sjanse for frost. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Jepp, hvordan rørene er forlagt og hvor utsatt de er for frost er alfa og omega her. Mistenker man at de kan bli utsatt for frost så skrur man de på, enkelt og greit bare for å være på den sikre sida. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Det finnes tilfeller det varmekabel er lagt på rør lagt under hus som står på søyler eller at det er lagt for å sikre overgangen mellom bakke og hus under huset. Har også lagt varmekabel på vannrør i yttervegg på bad og på rør i knevegger på loft. Det er mange årsaker til hvorfor man vil frostsikre rør Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 TS skriver ikke hvor rørere er, og dermed vet vi ikke om det er mulig å legge rørene en annen plass eller isolere Varmekabler kan bli dyrt avhengig av hvor de er Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Jeg har et rør som går til andre etasje i huset mitt som fryser når utetempen bikker 20 blå. Har skjedd et par ganger nå men heldigvis er dette rør i rør og plastrør tåler å fryse noen ganger før de sprekker men her har jeg løst det ved å blåse luft gjennom ytterrøret fra kjelleren med noen enkle datavifter og ei trekasse, og sånn blir det inntil kjøkkenveggen der rørene går blir åpnet opp. Bare sånn for å vise at det kan finnes andre løsninger om man vet eksakt hvor problemet ligger. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Trådstarter har flyttet inn i leilighet, med varmekabel på vannrør... Ny leilighet? Gammel leilighet? Har hørt om både sirkulasjonspumpe på varmtvannssløyfe og varmekabel på varmtvannssløyfe for å opprettholde varm temperatur på vann til tappepunkt. Men dette er ikke spesielt vanlig, da det er ganske dyrt i drift. Også bruker de det på alle rør utendørs på Svalbard, siden det er permafrost der, og stort sett ganske kaldt. Sjelden man har varmekabel på vannrør i relativt nye leilighetskomplekser, da de som regel er utført med sentrale sjakter for teknisk føring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå