Gå til innhold

Jobbet i høyden uten sikring: 52 byggeplasser måtte stenges etter tilsyn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra. Utrolig mange - selv store aktører - har "spart" penger ved å kutte i div sikkerhetstiltak og utsatt folk for fare, noe jeg selv har vært vitne til og anmeldt. Dette er uakseptabelt.

Jeg tror ikke store aktører sparer på sikkerhetstiltak de har egne ledere som er utdannet til og ivareta sikkerhet, det er nok underleverandørene deres som ikke følger pålagte sikkerhetsrutiner.

Men at store aktører er slappe med og etterse at rutinene følges er nok mer riktig.

Et annet problem er at utenlandske arbeidere ikke har samme forståelse for norske lover samt at arbeidsplass-sikkerhet ikke er noe de har erfaring med, har selv hatt problemer med et firma som brukte utenlandske arbeidere til og restaurere et stort tak for endel år siden, alt av nødvendig sikkerhetsutstyr var til stede og opplæring ble gitt og de første timene ble det brukt, måtte omtrent under hele byggeperioden være tilstede og påse at verneutstyret ble brukt siden de anså at verneutstyr var hemmende i deres arbeid.

Vi fikk faktisk besøk av arbeidstilsynet etter noen dager "stort prosjekt med full innsyn og mye støy og mange personer" de fant flere av arbeiderne uten sikkerhetsutstyr på taket og jeg ble kontaktet, jeg forklarte situasjonen og viste at de hadde sikkerhetsutstyr samt at de var pålagt og bruke det så det gikk greit for våres del, lederen av det innleide firmaet fikk større problemer, bla. med at kursingen til arbeiderne ikke var opp til norsk/europeisk standard og de måtte få fakset over fra arbeiderens hjemland "nye" papirer som viste riktig opplæring. Så dagen etterpå var lederen hos arbeidstilsynet og overleverte korrekt dokumentasjon så det gikk også greit.

Etter det ble det satt en person til og passe på resten av byggeperioden at verneutstyr ble brukt selv om vi i utgangspunktet ikke gjorde selve jobben, men det innleide firmaet hadde sjeldent noen ansvarlige på plass.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke store aktører sparer på sikkerhetstiltak de har egne ledere som er utdannet til og ivareta sikkerhet, det er nok underleverandørene deres som ikke følger pålagte sikkerhetsrutiner.

Men at store aktører er slappe med og etterse at rutinene følges er nok mer riktig.

Et annet problem er at utenlandske arbeidere ikke har samme forståelse for norske lover samt at arbeidsplass-sikkerhet ikke er noe de har erfaring med, har selv hatt problemer med et firma som brukte utenlandske arbeidere til og restaurere et stort tak for endel år siden, alt av nødvendig sikkerhetsutstyr var til stede og opplæring ble gitt og de første timene ble det brukt, måtte omtrent under hele byggeperioden være tilstede og påse at verneutstyret ble brukt siden de anså at verneutstyr var hemmende i deres arbeid.

Vi fikk faktisk besøk av arbeidstilsynet etter noen dager "stort prosjekt med full innsyn og mye støy og mange personer" de fant flere av arbeiderne uten sikkerhetsutstyr på taket og jeg ble kontaktet, jeg forklarte situasjonen og viste at de hadde sikkerhetsutstyr samt at de var pålagt og bruke det så det gikk greit for våres del, lederen av det innleide firmaet fikk større problemer, bla. med at kursingen til arbeiderne ikke var opp til norsk/europeisk standard og de måtte få fakset over fra arbeiderens hjemland "nye" papirer som viste riktig opplæring. Så dagen etterpå var lederen hos arbeidstilsynet og overleverte korrekt dokumentasjon så det gikk også greit.

Etter det ble det satt en person til og passe på resten av byggeperioden at verneutstyr ble brukt selv om vi i utgangspunktet ikke gjorde selve jobben, men det innleide firmaet hadde sjeldent noen ansvarlige på plass.

Observerte stor, kjent byggefirma NN som bygget et svært senter. De løftet last over folk for å "spare" tid/utgifter. Tok kontakt med firma - spurte om de synes å krane 2-3 tonn tunge H-bjelker hengende i fiberstropp over folk var greit. De mente "ja". Da gikk bildet av hendelsen rett til Arbeidstilsynet. Så vidt meg kjent var de norske og ingen underleverandører.

Lenke til kommentar

Observerte stor, kjent byggefirma NN som bygget et svært senter. De løftet last over folk for å "spare" tid/utgifter. Tok kontakt med firma - spurte om de synes å krane 2-3 tonn tunge H-bjelker hengende i fiberstropp over folk var greit. De mente "ja". Da gikk bildet av hendelsen rett til Arbeidstilsynet. Så vidt meg kjent var de norske og ingen underleverandører.

Skal ikke krangle på det, for det finnes helt sikkert noen firmaer som ikke er så nøye på hva de gjør.

En kamerat av meg driver et firma som leverer tjenester vedrørende betongarbeid, de har 10 faste ansatte og leier inn arbeidere på større oppdrag, de har 2 ansatte som kun driver med dokumentasjonsarbeid opp mot hms, dokumentasjon på sikkerhet ved anbud ved større oppdrag, kvalifikasjonskrav, ivaretagelse av miljø, etc.

Han synes det er bare tull "sier han til meg" men på større oppdrag er han nødt til å følge regelverk eller så blir anbudet avist og får han jobben så er det inspektører som hele tiden sjekker at sikkerheten blir ivaretatt, dette spesielt på langtidsoppdrag opp mot  stat, kommune og større bedrifter.

Mindre jobber uten anbud blir det ikke laget sikkerhetsdokumentasjoner hvis det ikke blir forlangt fremvist, men sikkerheten blir ivaretatt siden de kan få bøter på flere hundretusen hvis de ikke har hms i orden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er "bare tull" helt til folk blir skadet. Ofte kan uhell unngås ved å nettopp opptre som fagfolk. At det kan bli en papirmølle ut av det så er det nok tilfelle avhengig av hva som utføres, men f.eks. i tilfellet som jeg nevnte var det en liten snarvei som ikke hadde kostet særlig mye å unngå å ikke utsette folk for fare i det hele tatt.

Så lenge det finnes cowboyer så er det egentlug takk og lov at Arbeidstilsynet passer på at ikke sikkerheten bare daler ned til 3-verdens land nivå. Arbeid er for folk, ikke omvendt.

Har fått skader på jobn selv, og kjenner andre som har. Så man bør for sin egen og andres del ikke gi bæng. Men når bedrifter bevisst tar snarveier og kommer med bortforklaringer så har jeg null sympati.

Lenke til kommentar

Ikke lett og si hva som er fornuftig eller ikke, men bøtenivå hjelper. Flere mellomstore/store bedrifter tar sikkerhet seriøst grunnet bøtesatsene.

Er ikke helt enig i at de store bedriftene er cowboyer i utgangspunktet, som jeg nevnte så har firmaer et vis kvalifikasjonskrav og etterleve og jeg tror de virkelig prøver på dette, vil heller si at HMS-ansvarlig på byggeplasser samt byggeleder er de som ikke tar dette seriøst siden de ikke er direkte ansvarlig økonomisk.

Var et firma her som ble nektet tilgang på et større byggeprosjekt siden de flere ganger ikke etterkom krav om bedre oppfølging av HMS til de ansatte i respektive firma, så de mistet oppdraget.

Jeg driver akkurat nå med opplag av båter for vinteren og kjører stortruck samt flytter båter med et ekvipasje på ca. 25 meter. mitt største problem er og holde folk unna operasjonsområdet når jeg jobber siden det alltid finnes en brøkdel av en sjanse for at ting går galt og personer kan bli skadet eller mer sannsynligvis drept hvis de får en båt over seg.

Siden jeg er innleid for og kjøre tyngre kjøretøyer i denne perioden er jeg selv personlig ansvarlig for at området er sikret, for noen år siden brydde jeg meg ikke så mye om det var folk omkring, kanskje stygt sagt men med dagens bøtesatser er jeg mer påpasselig og jager kunder avgårde :)

Har opplevd noen episoder i løpe av årene, en som stoppet rett bak stortrucken mens jeg rygget for og knyte skoen, det samme har jeg opplevd flere ganger med mobiltelefon, folk bare stopper opp for og prate uten å ta hensyn til hva som skjer rundt dem, og den verste episoden var at det var en som stoppet rett bak arbeidende truck med bilen sin "med barna i baksetet" for å prate med en av de andre på jobben, jeg så overhode ikke bilen i sidespeilene, så hadde jeg ikke vært klar over bilen kom så kunne jeg ha gjort den paddeflat med trucken som har en egenvekt på 48 tonn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...