Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Solbrent uten å vært i solen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

For en tid tilbake, husker ikke helt men er iallfall et år, så merket jeg at jeg var rød på brystet uten å ha vært i solen, og hvis jeg var i solen og solte meg ble jeg fort brent på brystet.

Dette har da var siden, men siste tiden, par månedene cirka er det nå på hele kroppen. Jeg er sånn rød der når du tar på huden så kommer det merke. Du kan og se at jeg er rød, spesielt brystet.

Har tatt forskjellige blodprøver av hormon og slikt, alt negativt.

Jeg finner svært lite på google. Fordi det klør ikke. Er ikke blemmer eller noe. Ikke i ansiktet men overkroppen og litt av lårene.

Noen som har en ide hva dette kan være? Det kan umulig være bra tenker jeg. Føler det kom etter en antibiotika-kur jeg tok. Men er usikker.

Tanker? Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: 94dd6...e62

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leser dette tenker jeg at du reagerer på histaminer. Noe man finner mye av i feks sjømat.

Har en bekjent som ser ut som han har grilla seg i solen når han spiser noe skalldyr eller lignende og forblir slik en god stund.

Tror det klør for han da men, og saltvann er det som hjelper.

Har nada medisinsk utdannelse da, så ta det med ei klype salt :p

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er tricky. Har du vært hos hudlege?

Jeg vet nå ikke hva det er testet for på blodprøvene, men jeg ville nok tatt en vevsprøve (biopsi) dersom "alt" er prøvd frem til nå. Dette kan man jo drøfte med legen, men du skal først innom en hudlege før evt dette kommer på tale

Lenke til kommentar

Takk for svar dere :)

Reagerer ikke på noe mat. Etter min mening er jeg rød hele tiden.

De prøvene jeg tok var «MN, NMN, METY». Fryseprøver. Men det var egentlig for hjertet mener jeg. Husker jeg gikk til legen og nevnte jeg var rød og noe med hjertet. For å finne ut om det var noen hormoner i bildet.

Jeg har ikke vært hos hudlege.

Jeg tenker jeg må tilbake til fastlegen da. For dette er vel ikke normalt vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Reagerer ikke på noe mat. Etter min mening er jeg rød hele tiden.

Er du sikker?

Det kan være at du reagerer på heilt vanlig mat og berre har vendt deg til biefektene.

Det vil være fornuftig å ta ein test eller eksperimentere med å legge om kosten for å være heilt sikker.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare direkte sol som inneholder UV-stråler.

Det er en god del UV igjen i lyset etter det har passert gjennom skyer.

Og under en parasoll får man alt det direkte sollyset reflektert på bygninger, sand, osv fra alle kanter, og man er nesten like utsatt som i direkte sol, bare jevnere fordelt. Man for en jevnere og sunnere brunfarge like fort med kun reflektert UV-lys i skyggen. Uten å steke huden på en usunn måte.

Helt kritthvite folk og de med ømfintlig hud blir lett solbrent etter en hel dag ute når det er tynt skydekke, eller når de holder seg i skyggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...