Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takke ja til to stilliner - en med oppstart langt frem i tid

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kona mi har begynt på siste år av et IT-studie denne høsten. På siden av studiene jobber hun som utvikler.

De aller fleste store IT-selskapene (og konsulentselskapene) har nå begynt med rekruttering av studenter som uteksamineres våren 2020. Det er altså snakk om jobber med oppstart juli/august 2020. Kona mi har søkt på flere slike stillinger, og blitt innkalt til flere intervjuer.

Samtidig har hun søkt på noen "vanlige" utviklerstillinger hos større selskap, og har allerede kommet til andregangsintervju på noen av disse.

Dette er et slags luksusproblem, men her er det vi lurer på:

• Si at kona mi får et eller flere jobbtilbud fra selskapene hvor hun har søkt på "vanlige" utviklerstillinger. Her vil tiltredelsesdato være umiddelbart etter at oppsigelsesperioden i nåværende stilling er utløpt (en måned).
  • Si så at hun også tilbys et aller flere tilbud fra selskapene hvor hun har søkt på nyutdannet-stillinger med tiltredelse juli/august 2020.
  • Hun takker ja til et av tilbudene på en "vanlig" stilling og ja til et av tilbudene på en nyutdannet-stilling.

Forutsatt at det er en ordinær prøvetidsordning i den "vanlige" stillingen, antar jeg at det vil være uproblematisk å si opp denne i prøvetiden (14 dagers frist) for så å gå over i nyutdannet-stillingen. Men hva hvis hun i stedet trives godt i den "vanlige" stillingen, og ønsker å si opp nyutdannet-stillingen før hun i det hele tatt har tiltrådt? Er det generelle regler for oppsigelsesfrister før tiltredelse? Hvis det ikke er det, kunne hun jo i praksis takke ja til flere av disse nyutdannet-stillingene (forutsatt at hun tilbys flere, selvsagt) for så å bruke det neste halvåret på å tenke gjennom hvilken hun ønsker å starte i..

Hun kan selvsagt spørre arbeidsgiver i nyutdannet-stillingene om dette, men er litt bekymret for at det gir et klart signalement om at hun muligens ikke kommer til å starte i stillingen, og at det da skal mer til for at hun i det hele tatt tilbys en stilling.

Noen som har erfaring med denne typen stillinger, med oppstart langt frem i tid?

Anonymous poster hash: 0f0c6...5cc

Anonymous poster hash: 0f0c6...5cc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfaring fra advokatbransjen, hvor det (i de store forretningsadvokatfirmaene i Oslo) er vanlig med rekruttering av nyutdannede alt fra 6 måneder til 2 år frem i tid. Inntrykket mitt der er at arbeidsgiverne lever greit med at du ombestemmer deg om du velger å gjøre noe helt annet (jobb i det offentlige, påtalemyndighet etc.), men at du raskt blir upopulær om du velger å gå til et firma som er i mer direkte konkurranse med dem. Og arbeidsgiverne er jo ikke kjempeglade om du melder fra om at du ikke kommer til å begynne der likevel. Men du blir ikke "persona non grata" i bransjen.

Hvis jeg var i kona di sine sko, ville jeg i alle fall sørget for at jeg var helt sikker på at jeg ikke ville tilbake til de store IT- eller konsulentselskapene om jeg ombestemte meg på denne måten, for hun risikerer et skikkelig kryss i margen. Men det er jo det hun kan bruke prøvetiden til. Og blir du flink nok så setter rekruttereren dette på "ung og dum"-kvota om du vil ta andre karrieregrep senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

ønsker å si opp nyutdannet-stillingen før hun i det hele tatt har tiltrådt? Er det generelle regler for oppsigelsesfrister før tiltredelse? 

Avtalemessig så gjeld oppsigelsesfristen frå den datoen arbeidstakaren seier opp (unntak der det i tråd med AML er avtalt noke anna).

Så blir ein tilsett på 14 dagers prøvetid meir enn 14 dagar før tiltreding så kan ein seie opp og gjere seg ferdig med oppsigelsestida før ein i det heile tatt har vært på jobben.

Som Herr Brun viser til så er det største problemet knytta til korleis det blir oppfatta når ein inngår avtale med fleire arbeidsgivere som ein ikkje har intensjon om å holde (sjølv om ein teknisk sett seier opp på ein slik måte at arbeidsgiver ikkje kan vise til kontraktsbrudd og går til erstatningssøksmål).

Arbeidsgiver har tross alt brukt tid på å tilsetningsprosessen, og vil sitte igjen med inntrykket av at søkaren har brukt tilbodet om å få tidleg jobbtilbod med prøvetid mot dei på urederlig måte.

Det vil derfor være ein dårleg start på yrkeslivet å skulle føre mange av dei største aktørane i bransjen bak lyset ved å inngå arbeidsavtalar som ein har tenkt å seie opp dersom eit betre tilbod dukkar opp.

Det er ikkje sikkert det før store følgar seinare i yrkeslivet om ho velger å seie opp avtalar før ho tiltrer, men det er ein risiko for at ho får ein karrieremessig ripe i lakken som kan gjere det vanskelegare å få seg nye jobbar seinare dersom å sikrar seg jobb og fortsatt er aktivt søkande etter noke betre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...