trn100 Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Jeg har jobbet med kunder i Oljebransjen i 30 og kjenner ganske godt til den. For 20 år siden sa jeg også at de som jobber i den burde finne seg noe annet å gjøre, for dette er ikke bærekraftig.Problemet er at myndighetene i oljeproduserende land ikke har tatt til seg det faktum og forberedt både seg selv og økonomien tidsnok. Økonomisk vekst er alt de bryr seg om.Både de, og forsåvidt også vi, har vanskelig for å forestille oss et Norge uten oljeinntekter, og tviholder derfor på dette så lenge som mulig.EL-biler er ingen ny oppfinnelse, men utviklingen har i motsetning til fossile biler vært hemmet av lobbyister hos bilprodusenter nettopp pga. inntektene fra oljen, inkludert lobbyister fra den norske stat etter at vi selv fant olje i Nordsjøen.At vi ikke på et langt tidligere tidspunkt har tatt tak i dette og investert inntektene fra oljen i andre energialternativer vitner bare om dårlig styring og manglende evne til å se fremover.Først nå finnes det noen som begynner å tenke. Nå protesterer mange nordmenn mot alternativ energi som f.eks. vindturbiner fordi de ødelegger utsikten, mens f.eks. Danmark er nesten selvforsynt med vindkraft og Tyskland jobber intensivt med det.Om 20 år kommer vi igjen, som før oljen, til å sitte her hjemme på bjerget og lure på hva som skjedde den gangen utviklingen gikk i fra oss.https://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/dette-er-historien-om-elbilen/23935119 5 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Et av problemene med å legge ned olje -og gassvirksomheten er at det norske statsapparatet ikke klarer å tenke utenfor sosialdemokratiets rammer. Politikerne kommer til å svare med høyere skatt. Det fører til mindre skatteinntekter, fordi flere bedrifter går konkurs, samtidig som færre starter opp. Skattene er allerede for høye. Byrdene i samfunnet blir enda mer skjevt fordelt enn i dag, fordi få produserende arbeidere må skatte for å holde liv i en stor og tung offentlig sektor, samt et drøss med subsidierte stillinger. Hvis Norge var innovativt med en mer differensiert økonomi, eller hvis det fantes utsikter til en slik samfunnsutvikling, kunne vi trappet ned oljevirksomheten på en relativ brå måte uten skadelige konsekvenser. Men det er ikke der Norge befinner seg. Oljevirksomheten må gradvis og sakte trappes ned over lang tid, slik at økonomien kan omstille seg. Hvis ikke går det galt. Og hvem bryr seg om miljøvern, når regningene ikke kan betales og det ikke finnes mat på bordet? Norsk økonomi er eksport av olje/gass + aluminium + fisk = finansiering av offentlig ansatte + subsidierte + trygdede Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Kan vi ikke bare spare olja der den ligger, da? Trodde du klarte å lese ironien i det jeg skrev til deg. Har selv en pensjonert oljearbeidende onkel som gnåler om at olja må opp fortest mulig. Noen fornuftig svar på hvorfor, har han ikke. Jeg mener også at olja renter seg bedre i bakken, enn som penger på bok. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 (endret) Hei MDG, se denne først: Om kjernekraft ikke er for dyrt, risikabelt eller tar for lang tid så kan omleggingen fra fossil energi gå raskere enn mange tror. Dette er altså nok et argument for at vi må begynne å planlegge en utfasing av oljeindustrien. Endret 5. oktober 2019 av spiff42 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Trodde du klarte å lese ironien i det jeg skrev til deg. Har selv en pensjonert oljearbeidende onkel som gnåler om at olja må opp fortest mulig. Noen fornuftig svar på hvorfor, har han ikke. Jeg mener også at olja renter seg bedre i bakken, enn som penger på bok. Det er vanskelig å lese ironi fra folk man ikke kjenner på en lekeplass som dette, men akkurat den burde jeg sett, ja. 1 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Danmark er nesten selvforsynt med vindkraft De 7 første månedene i 2019 ligger danmarks elproduksjon fra vind+sol+vann på 59%. Ikke akkurat nesten selvforsynt. Hvis man ser på totalt energikonsum ligger fornybar på rett under 33% for 2019. Tall fra https://ens.dk 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Det er vanskelig å lese ironi fra folk man ikke kjenner på en lekeplass som dette, men akkurat den burde jeg sett, ja. Upvotes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 De 7 første månedene i 2019 ligger danmarks elproduksjon fra vind+sol+vann på 59%. Ikke akkurat nesten selvforsynt. Hvis man ser på totalt energikonsum ligger fornybar på rett under 33% for 2019. Tall fra https://ens.dk Tror du de kjører dette på full guffe? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 De 7 første månedene i 2019 ligger danmarks elproduksjon fra vind+sol+vann på 59%. Ikke akkurat nesten selvforsynt. Hvis man ser på totalt energikonsum ligger fornybar på rett under 33% for 2019. Tall fra https://ens.dk I alle fall i perioder og godt på veg. https://www.tu.no/artikler/na-far-danskene-betalt-for-a-bruke-strom/223686 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Tror du de kjører dette på full guffe? Hva tenker du på? Dette er produksjon og forbruk, ikke kapasitet. 2 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 I alle fall i perioder og godt på veg. https://www.tu.no/artikler/na-far-danskene-betalt-for-a-bruke-strom/223686 Ja, veldig korte perioder. Slike sensasjonartikler skaper ikke noe riktig bilde av situasjonen. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Ja, veldig korte perioder. Slike sensasjonartikler skaper ikke noe riktig bilde av situasjonen. Over 50% av nybilsalget i Norge siste måned var EL-biler. Hvor lenge skal du og andre tviholde på at det ligger en fremtid i fossil energi? 1 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Over 50% av nybilsalget i Norge siste måned var EL-biler. Hvor lenge skal du og andre tviholde på at det ligger en fremtid i fossil energi? Jeg påpekte en ganske grov faktafeil og har ikke (i denne tråden) tatt noe stilling til fremtiden til fossil energi. Hvorfor du drar inn nybilsalget i Norge i denne sammenhengen kan jeg ikke helt forstå. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Hva tenker du på? Dette er produksjon og forbruk, ikke kapasitet. Så de kunne kanskje vært selvforsynt, om de hadde kjørt på for full med sine miljøvennlige alternativer? Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Så de kunne kanskje vært selvforsynt, om de hadde kjørt på for full med sine miljøvennlige alternativer? Nei, det fungerer ikke slik. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Jeg har jobbet med kunder i Oljebransjen i 30 og kjenner ganske godt til den. For 20 år siden sa jeg også at de som jobber i den burde finne seg noe annet å gjøre, for dette er ikke bærekraftig. Drøyt hvor langt perspektiv du bruker. Takk gud for at ingen (antar jeg) hørte på deg for 20 år siden så vi fortsatt har folk med kunnskap og viten i oljesektoren idag så vi kan fortsette å leve slik vi har blitt vant til. Hvilken yrkesgruppe skal du si at skal finne seg noe nytt nå siden det i 2050 ikke kommer til å være bruke for dem? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 (endret) Nei, det fungerer ikke slik. Så det går ikke an å øke produksjonen, hvis de la oss si bare kjører for halv maskin, eller har du noen annen forklaring en bare en enkel avvisning? For ettertiden bør du komme med forklaringer på dine påstander, når innlysende forklaringer blir avfeid. Endret 5. oktober 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Såp det går ikke an å øke produksjonen, hvis de la oss si bare kjører for halv maskin? Så vidt meg bekjent er det ikke vanlig å kjøre vindturbiner for "halv maskin" så det vil jeg gå ut fra ikke går an ja. Hvorfor skulle de kjøre for halv maskin, og hvordan er vel også gode spørsmål. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Så vidt meg bekjent er det ikke vanlig å kjøre vindturbiner for "halv maskin" så det vil jeg gå ut fra ikke går an ja. Hvorfor skulle de kjøre for halv maskin, og hvordan er vel også gode spørsmål. "Så vidt deg bekjent".... Om en vindmølle har muligheten for å ta ut 5MW, så kan man belaste den med 2.5MW. Det er å kjøre for halv maskin og trengs det ikke mer kraft for øyeblikket, så er det bar tull å belaste den enda mer. Lenke til kommentar
WJXE2X83 Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Teori og praksis er ikkje alltid det same. https://www.dn.no/politikk/na-er-gigantfeltet-johan-sverdrup-i-produksjon/2-1-683696 Nå er gigantfeltet Johan Sverdrup i produksjon Produksjonen ved Johan Sverdup-feltet startet lørdag, to måneder tidligere enn planlagt. – Produksjonsstart fra Johan Sverdrup er en milepæl for Equinor, våre partnere og leverandører. Når feltet når topproduksjon, vil det stå for rundt en tredel av all oljeproduksjon i Norge og levere svært verdifulle fat med rekordlave utslipp, sier konsernsjef Eldar Sætre i Equinor. Johan Sverdrup forventes å gi produksjonsinntekter på mer enn 1.400 milliarder kroner, hvorav mer enn 900 milliarder kroner til den norske stat og samfunn. De forventede utvinnbare reservene i Johan Sverdrup er 2,7 milliarder fat oljeekvivalenter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå