Alexander111 Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Har en Samsung TV som sluttet å virke. Bilde bare forsvant en dag og skjermen er helt svart uansett hva jeg gjør. Den er 4.5år gammel, kjøpt fra Shoplink. Butikken er konkurs og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem og hvem jeg skal kontakte da..Tenker først og fremst på Samsung Norge men usikker på det med gråimport/parallelimport. Bak på TVen står det UE50HU6905UXXE. Fant ut på nettet at det er mest sannsynlig norsk modell. Men jeg var i kontakt med Samsung Norge flere ganger der jeg forklarte min situasjon. De var egentlig usikre om det er en norsk modell. Fikk tilbud om undersøkelse men da vil det koste 400kr++ hvis det viser seg å ikke være en reklamasjonssak. Jeg var også i kontakt med Samsung UK fordi bak på TVen så står det Samsung Electronics UK Blackbushe Business park... Og der fikk jeg vite at TVen hører til Samsung Finland. Så da kan jeg vel ikke stille reklamasjonskrav til Samsung Norge? Også jeg betalte med Klarna og har lest at jeg kan stille reklamasjonskrav til Klarna ut fra finansavtaleloven §54b. Stemmer det? Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Har en Samsung TV som sluttet å virke. Bilde bare forsvant en dag og skjermen er helt svart uansett hva jeg gjør. Den er 4.5år gammel, kjøpt fra Shoplink. Butikken er konkurs og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem og hvem jeg skal kontakte da..Tenker først og fremst på Samsung Norge men usikker på det med gråimport/parallelimport. Bak på TVen står det UE50HU6905UXXE. Fant ut på nettet at det er mest sannsynlig norsk modell. Men jeg var i kontakt med Samsung Norge flere ganger der jeg forklarte min situasjon. De var egentlig usikre om det er en norsk modell. Fikk tilbud om undersøkelse men da vil det koste 400kr++ hvis det viser seg å ikke være en reklamasjonssak. Jeg var også i kontakt med Samsung UK fordi bak på TVen så står det Samsung Electronics UK Blackbushe Business park... Og der fikk jeg vite at TVen hører til Samsung Finland. Så da kan jeg vel ikke stille reklamasjonskrav til Samsung Norge? Også jeg betalte med Klarna og har lest at jeg kan stille reklamasjonskrav til Klarna ut fra finansavtaleloven §54b. Stemmer det? Du kan saktens stille reklamasjonskrav til Samsung Norge, men om du vinner frem er helt annen sak. Siden det er du som krever er det nemlig du som må dokumentere ditt krav. Samsung Norge virker til å ha håndtert saken riktig. Tilby deg den nødvendige assistansen du sannsynligvis vil trenge for å kunne avklare hvorvidt dette er Samsung Norges bord eller ikke (sannsynligvis ikke, ut fra infoen fra UK). Slik assistense har Samsung Norge helt lovlig rett til å ta seg betalt for om svaret er “eller ikke” - da har de gjort en jobb for seg og skal ha betaling iflg avtale for den. (Begrenset til en fornuftig sum, men 400 kr er absolutt en fornuftig sum i slik sak.) Klarna kan du neppe vinne frem med noe reklmasjonskrav hos. Det du etter § 54b kan reise krav om er i forhold til den kredittavtalen som lå til grunn for kjøpet. Etter 4,5 års bruk kommer du neppe noen vei med å reklamere i forhold til dette. Bestemmelsen kan brukes dersom du f eks klager på en feil på TV1, reklamerer på det og ikke får svar eller dersom du klager på samme feil, får vite at det skal omleveres og aldri ser noen omleverning. Her er derimot leveringen fullført og godkjent, finansavtalen avsluttet (legger jeg til grunn) og rett etter § 54b derfor bortfalt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 ForbrukerEuropa er vel riktig instans i dette tilfellet, dersom du ikke får gehør hos Samsung Norge. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Tror ikke du finner noen som er villig til å bruke tid på å undersøke TV-en gratis, altså. De 400 kronene dersom det viser seg å ikke være en reklamasjonssak må du nok bare svelge. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 ForbrukerEuropa er vel riktig instans i dette tilfellet, dersom du ikke får gehør hos Samsung Norge. utenfor norge er det vel ingengen som dekker noe etter 4.5år Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Har en Samsung TV som sluttet å virke. Bilde bare forsvant en dag og skjermen er helt svart uansett hva jeg gjør. Den er 4.5år gammel, kjøpt fra Shoplink. Butikken er konkurs og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem og hvem jeg skal kontakte da..Tenker først og fremst på Samsung Norge men usikker på det med gråimport/parallelimport. Bak på TVen står det UE50HU6905UXXE. Fant ut på nettet at det er mest sannsynlig norsk modell. Men jeg var i kontakt med Samsung Norge flere ganger der jeg forklarte min situasjon. De var egentlig usikre om det er en norsk modell. Fikk tilbud om undersøkelse men da vil det koste 400kr++ hvis det viser seg å ikke være en reklamasjonssak. Jeg var også i kontakt med Samsung UK fordi bak på TVen så står det Samsung Electronics UK Blackbushe Business park... Og der fikk jeg vite at TVen hører til Samsung Finland. Så da kan jeg vel ikke stille reklamasjonskrav til Samsung Norge? Også jeg betalte med Klarna og har lest at jeg kan stille reklamasjonskrav til Klarna ut fra finansavtaleloven §54b. Stemmer det? Ut fra betegnelsen XE så er jeg ganske sikker på at det er Samsung Norden som har distribuert den. Må si jeg blir litt oppgitt over at Samsung ikke kan vite dette eller hjelper deg videre. Det er et serienr bak også som du kan spore videre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå