Martin H Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Hei. Har kjøpt et rekkehusprosjekt som etter planen skal stå ferdig november/desember. For 1mnd side fikk vi beskjed av utbygger at vi ville bli kontaktet av Telenor ang. avtale for Internett/TV. Fikk forespeilet at det ikke ville være mulig med fiber, men et bra internett likevel. Tok selv kontakt med telenor for 2 dager siden, siden vi ikke hørte noe. Fikk beskjed om at det var sannsynligvis var mulighet for fiber og la derfor inn søknad på dette. Idag fikk jeg derimot avslag på søknaden. Det står i mailen at: "Telenor kan ikke koble boligen til sitt TV- eller Internett ila inneværende år". Har tidligere forsøkt å sende mail til utbygger, men han svarer aldri. Elektrikeren på prosjektet er veldig flink og yter utrolig kundeservice. Han har ringt og pratet med telenor og Viken Fiber, som sier at de ikke kan tilby noe i området. De kan kanskje tilby hybridfiber, evt kun Internett via fiber og tv via parabol, men for at dette skal gjøres, må 10 hus signere. Problemet er at prosjektet vårt kun er 7 hus, så det lar seg dermed ikke gjøre. Det ser i det hele tatt ganske mørkt ut for evt Internett-tilkobling generelt. Dette er helt vilt, siden det dreier seg om rekkehus i Oslo. Det jeg lurer på, har vi noe å klage på her? Er dette noe en kan forvente skal være mulig å få til i en ny bolig i Oslo i 2019? I salgsoppgaven står det kun følgende: "Kjøper må selv sørge for å tegne abonnement for TV, internett, telefon og fibernett eller tilsvarende". Fraskriver utbygger seg ansvaret fullstendig her? Det gir jo en forventning om at fiber, eller tilsvarende, er tilgjengelig? Takker for alle svar. Er litt fortvilet over situasjonen. Endret 4. oktober 2019 av Martin H Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det jeg lurer på, har vi noe å klage på her? Er dette noe en kan forvente skal være mulig å få til i en ny bolig i Oslo i 2019? Nei. Uansett om det er i Oslo eller Indre Utbygda. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Spør etter mobilt hjemmebredbånd hos Telenor, Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Spør etter mobilt hjemmebredbånd hos Telenor, Har du erfaring med dette? Har sett på disse løsningene, men usikker på hva de klarer å levere av stabil hastighet og ping/latency. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Er litt fortvilet over situasjonen. Skjønner jeg veldig godt. Kjøpte selv nybygg og brukte en del energi på å sjekke selv med Telenor og andre for de ulike prospektene for å forsikre meg at fiber var klar og noe jeg kunne bli koblet på så snart huset var ferdig før jeg signerte kjøpskontrakten. Jeg var nok ekstra oppmerksom på problemet siden jeg tidliger bodde et sted der jeg måtte leve mange år med dårligst mulige ADSL hastighet. Jeg mistenker der er lite du kan gjøre utover å forhandle mer med Telenor og se om man kunne dele på gravekostnaden, for det er typisk det som holder dem tilbake; det koster fort 100.000'er og er det kun få boliger kan det ta veldig mange år før kostnaden blir dekket inn. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Det som er rart at Telenor er så vanskelige. Uansett om 7 av 7 hus er med, er det for få for dem, selvom utbygger/prosjektet betaler for gravingen. Får håpe det går an å forhandle gjennom en bedriftsavtale som et sameie, bestående av de 7 rekkehusene. Burde nesten vært lovpålagt med tilgjengelig Internett med en minstehastighet nå om dagen.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Fiber er noe man bør sette krav om før man signerer kontrakt om kjøp Hadde alle tenkt på dette før kjøp så ville bygger ha fått ordnet dette mens bolig ble bygget Lenke til kommentar
V-by Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Har du erfaring med dette? Har sett på disse løsningene, men usikker på hva de klarer å levere av stabil hastighet og ping/latency.Jeg har ikke selv erfaring med det privat, men har vært borti det på jobb. har du Telenor dekning på mobil kan du teste med mobilen som ruter for å se hva nettet kan gi deg. Er mobildekning dårlig, får du ekstern antenne fra Telenor.Det er ingen engangskostnader og jeg tror det ikke er binding, så bestiller du det og finner ut at dette ikke er bra nok, eller noen plutselig kan levere fiber trenger du ikke å betale mere enn ut oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Mobilt bredbånd er ikke et alternativ til hjemmeinternett så lenge abonnementet har bruksbegrensning. 3 Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Mobilt hjemmenettverk fra Telenor er fri bruk. Det er hastighetbegrensning etter 1TB, men dette tror jeg ikke vi vil oppnå. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Spør and re enn telenor. finnes et drøss med andre som levere fiber. Det at det i ny bygg i dag ikke legges fiber hadde jeg ikke kjøpt bygget. Det som er rart at Telenor er så vanskelige. Uansett om 7 av 7 hus er med, er det for få for dem, selvom utbygger/prosjektet betaler for gravingen.Får håpe det går an å forhandle gjennom en bedriftsavtale som et sameie, bestående av de 7 rekkehusene.Burde nesten vært lovpålagt med tilgjengelig Internett med en minstehastighet nå om dagen.. Det er det hele 4mbit https://www.digi.no/artikler/4-mbit-s-er-grensen-for-bredband/197641 Selv den er satt så lav med vilje slik at regningen og andre kan lyve og si at vi har høy "bredbånd" dekking i Norge https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/_attachment/30010?_ts=15ea341c791 Endret 9. oktober 2019 av -Night- Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Har du kontakt med de andre huskjøperne? Kan være dere får større respons blant fibertilbydere om dere oppretter et "sameie" for internett og tv-tjenester. Da kan man signere avtale med tre års binding mot at de graver grøft til dere. Alternativt betaler utbygger for å grave for dere. Som sameie får man som regel også billigere abn.kostnader. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 Har du kontakt med de andre huskjøperne? Kan være dere får større respons blant fibertilbydere om dere oppretter et "sameie" for internett og tv-tjenester. Da kan man signere avtale med tre års binding mot at de graver grøft til dere. Alternativt betaler utbygger for å grave for dere. Som sameie får man som regel også billigere abn.kostnader. Ja, vi er sammen om en eventuell avtale. Deler av problemet er at Telenor krever minst 7 enheter for å gå videre med en sånn prosess. Her er de veldig firkantet. Forsøker å høre med get, som etter hva jeg forstår er den leverandøren som har nærmest tilkobling. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) "Kjøper må selv sørge for å tegne abonnement for TV, internett, telefon og fibernett eller tilsvarende". Utbygger gir altså kjøper en forventning om at husene skal være klargjort for disse tingene. Jeg mener dette forplikter utbygger til å klargjøre trekkerør fra et eller flere inntaktspunkt fram til hver leilighet (svakstrømsfeltet i sikringsskapet) og trekkerør til minimum ett uttak ved TV-plassen(e). Dette er normalt ting som ikke fiberleverandøren bygger eller klargjør. Det ligger normalt under elektriker-selskapets ansvar. Fiberleverandøren tar normalt graving fram til tomtegrensa, utlegging av rør i grøft og gjenfylling. Røret avsluttes ved tomtregrensa med lang nok kveil til at huseier/utbygger kan legge røret frem til et passende inntakspunkt. Dvs. at utbygger/huseier har ansvaret for leggingen inne på tomta og eventuelle problemer som oppstår der i ettertid. Skal du plante et tre, bygge garasje etc på tomta så er det altså din kostnad å utbedre eventuelle skader som måtte oppstå på fiber og rør. Dette er normalt ansvarsforhold mellom utbygger og eier. I boligblokker tar fiberleverandøren ofte ansvaret for selve fiberen helt fram til sikringsskapet i hver leilighet + fibermodemet. Mens trekkerør (o.l.) fram dit er utbyggers ansvar. Innternt i leiligheta, altså fra sikringsskap til TV-plasser, datauttak ved skrivebord etc er ofte utbyggers ansvar, dersom det er med i kontrakten. Slik jeg forstår teksten du skrev skal altså utbygger klargjøre/tilrettelegge for fiber, men ikke legge selve fiberen, switsj, Cat-kabler eller sånt. Minimum forventning er klargjøring fram til ett naturlig tv-sted, eventuelt to tv-steder om det er en stor leilighet med to naturlige tv-steder osv. Ta kontakt med utbygger og gjør krav på slik tilrettelegging om det ikke er gjort allerede. Jo tidligere jo bedre. Edit: Ikke ta det direkte med elektrikeren. Han skal kun jobbe ut fra instruks fra arbeidsgiver. Han har kontrakt med arbeidsgiveren, ikke deg. Arbeidsgiveren hans skal kun jobbe ut fra kontrakt og tillegg avtalt formelt med utbygger. Det må altså gå riktig tjenestevei. Alle parter har interesse av at prosessen går raskt siden det ofte medfører ekstrakostander dersom prosessen tar tid og f.eks vegger lukkes. Prosessen med telenor, om ettermontasje av fiber, tar dere i ettertid etter overlevering av boligene. Telenor er neppe kategorisk på 10 stk, for de må selvsagt finregne på byggekostnader vs antall sikre og usikre abbonenter, brukernes "anleggsbidrag" osv. Her bør dere forberede argumenter for at byggekostnadene blir lave. F.eks at alt av trekkerør er ferdig lagt helt fra tomtegrensa, det er avsatt ledig plass i svakstrømsfeltet i sikringsskapet og at rørene samles i ett felles punkt i stedet for å ligge spredt langs husrekka. Endret 9. oktober 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Det er ingenting som tilsier at det ikke er klargjort for kabeltrekk fra veggen til tomtegrensa. Dette er faktisk påbudt for nybygg i mange kommuner. Problemet her er at leverandør ikke er villig til å grave ned kabel til tomta. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Fiber leverandør la kabel til tomtegrensa og vi har fått beskjed om at vi må grave ned kabelen selv om vi skal ha det installert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå