Gå til innhold

Bygge kabinett med gipsplater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen for at jeg spør er at det er ett par gipsplater igjen fra de pussa opp badet vårt her... :D tenkte jeg skulle bruke de til noe morro.. men skal altså IKKE bruke de til kabinettbruk etter anbefalningen din..

dog spør jeg, noen andre som har en annen oppfatning?

Lenke til kommentar

er dere helt sikre på at dere vet hva gipsplater er?? de er rimlig solide.. gikk GK byggfag og har jobbet litt med de.. untatt når du lager hull på de, så blir det litt gips støv..

sitter her å leker med tanken, å bygge et kabinett av ett eller annet fra bunn av... som skal inneholde blandt annet en innebygd forsterker.. 2 strømforsyninger, 2 HD'er på 150 gb kanskje... noe sånt.. kanskje et display på forsiden som sier hva grader er/hva winamp spiller osv.. hadde vært litt kult

Lenke til kommentar

jeg har svennebrev som tømrer, så jeg er ganske sikker på hva gipsplater er :)

det er klart du kan bygge en treramme, kle med gipsplater, slå på hjørnejern og sparkle.. tenker bare på hvor mitt eget kapinett står: rett foran beina mine :)

lett for å sparke til det. men har du det på eller ved siden av skrivepulten så går det sikkert greit!

Lenke til kommentar

jess, vi får se hva det blir til :) vet ikke engang om jeg skal begynne på noe nytt heller.. ha en HP ferdig pc nå, som jeg enten skal oppgradere, eller selge den og pøse inn litt tusen kr og bygge meg helt ny inkl. bygge eget kab.

Noen tanker rundt dette?

Takk for alt sålangt..

Lenke til kommentar

Det er ikke styrken/svakheten som er det største problemet eller utfordringen, heller ikke at den knuses ved transport. Er nok rimelig sikker på at en slik maskin ble veldig stasjonær. Det viktigste er å få forseglet ALLE flater/kuttflater, for gipsstøv er døden for alt av viftelager. Det er dessuten veldig hydroskopisk, så et fint lag med gipsstøv utover komponentene vil etter hvert trekke til seg fuktighet fra lufta og dermed kunne lede strøm, (teoretisk sett). Har drevet en del med byggeklargjøring tidligere, og gipsstøv legger seg overalt, på de sykeste plasser. Men bevares, hvis du forsegler alle flater, skulle det ikke være noe i veien for å bruke gips. Feks ved å lime miljøtapet (glassfiberstrie) på gipsvegger, får man en armering som gjør den kjempesterk. Tåler MYE, jeg har gips i alle lettvegger i huset.

Komentar til det med marmor, den har akkurat samme temp som alt annet i rommet, den inneholder ingen indre energi som er i stand til å drive selvkjøling/varmeveksling som kreves for å kjøle noe ned. Død stein, pen riktignok, men det er alt ;)

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar ;) tror jeg har slått fra med ideen om å bygge i gips, virker enklere å mekke noe i tre. jeg er ganske ny på alt det her, så tilgi meg om jeg spør dumt..

ett spørsmål til::

Når man skal lage plass til HD'ene, er det noe standar størrelse som gjelder for disse? hva må man tenke på? og ett til... kan man teoretisk sett koble så mange hardisker man vil til hvilket som helst nyere hovedkort? eller er det begrensninger?

//out :p

Lenke til kommentar

kanskje en god ide å bruke gipsplater for å dempe støy, men må nok da ha masse viftehull for å få varme lufta ut vel?

ellers fortsatt masse gode tips.. keep it up :D

hm.. jeg har ingen ledige IDE dingsegreier på hovedkortet mitt.. vil det si jeg ikke kan ha flere harddisker?

takk for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...