Paal Kvamme Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Nådeløs elektrifisering i Amsterdam [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Vi liker ofte å kalle oss verdensledende på elektrifisering av bilparken, men i dette tilfellet slo Nederland oss. Janteloven står nok for sterkt her i landet til at det kunne skjedd her først. 2 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Hadde det vært rikelig med ladestasjoner her i byen hadde jeg elektrifisert kjøretøyparken min selv, men de siste fire årene har det jo ikke blitt bygget én ny lader - tvert i mot tror jeg jaggu det har blitt fjernet noen muligheter. 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Er jo bare å flytte hvis man ikke kan lade. Er ikke verre enn det. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Er jo bare å flytte hvis man ikke kan lade. Er ikke verre enn det. I Amsterdam flyttar dei heller ladestasjonen til bileigaren. Ei mykje betre løysing. 6 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det koster penger. Billigere å bare la innbyggerne flytte. 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Vi liker ofte å kalle oss verdensledende på elektrifisering av bilparken, men i dette tilfellet slo Nederland oss. Janteloven står nok for sterkt her i landet til at det kunne skjedd her først. Mulig du har rett, men ble litt usikker på hva «det» er, som de har slått oss i. Å komme med en intensjon? Det er vel strengt tatt ikke en måloppnåelse? Å få flere elbiler? Norge ligger vel noen hestehoder foran der ennå. Forbudssoner? Litt usikker på om det egentlig er en like god løsning alle plasser. 3 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 For det første er det åpenbart ikke så viktig for meg å elektrifisere for elektrifiseringens skyld at jeg gidder flytte for det. For det andre: Billigere for hvem? Kommunen? Samfunnet som helhet? Den enkelte innbygger? 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det eneste som betyr noe er hvor mye det koster staten. Ingen bryr seg om innbyggerne. Hvis staten kan flytte utgifter over på innbyggerne så gjør de det. Enkelt, greit og helt uten konsekvenser. Lenke til kommentar
Morten Eriksen Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma. Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma. Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag? Eller kanskje politikerne husker altfor godt hvordan bilbransjen lurte dem sist gang? Jeg kan rett og slett ikke se *noen* grunner til at dieselbiler skal behandles pent av miljøbevisste politikere. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag? I Norge er gjennomsnittlig alder på personbil ved vraking 18 år. Dvs noen er yngre og noen er eldre. Hva er gjennomsnittlig alder ved vraking i Nederland? At det selges Euro6-biler betyr ikke at dieselbiler generelt er så rene. Og når vi snakker om Euro6 renhet så er det partikler det snakkes om, ikke CO2, NOx, PAH osv. Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag?I Norge er gjennomsnittlig alder på personbil ved vraking 18 år. Dvs noen er yngre og noen er eldre. Hva er gjennomsnittlig alder ved vraking i Nederland? At det selges Euro6-biler betyr ikke at dieselbiler generelt er så rene. Og når vi snakker om Euro6 renhet så er det partikler det snakkes om, ikke CO2, NOx, PAH osv. I følge Wikipedia handler Euro 6 vs 5 for diesel mest om om NOx. Partikkelkrav er uendret. https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma. Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag? Dagens dieselmotor er ikke ren. Fortidens aldeles forferdelige dieselmotorer er ikke relevante for sammenligning. Innen 10-15 år burde det være slutt på produksjon av personbiler med dieselmotorer. 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 (endret) I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma. Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag? Kalle en diesel motor ren... haha... "Renere" enn før ja. Men fortsatt noe forbanna griseri. Burde hatt bilfrie soner i de mest befolkede byene i Norge og. Endret 5. oktober 2019 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå