Gå til innhold

Wifi-løsning kartlegger tusener av norske hjemmenettverk: – Hvert minutt sendes mine data ukryptert til utlandet [Ekstra]

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært interessant å fått en kommentar fra Datatilsynet på denne. Høres rart ut hvis «kundeserviceformål» skal være grunn nok til å ikke behøve samtykke for kontinuerlig datainnsamling! Jeg hadde i hvert fall ikke blitt veldig happy hvis jeg hadde ringt kundeservice og oppdaget at de satt på masse data om mitt nett som jeg ikke hadde gitt samtykke til å dele med dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Vi vil at du skal ha bra wifi hjemme, derfor lekker vi informasjonen din ukryptert ut på nettet og tenkte ikke det var så viktig at du visste det" - håper de skjønner at det virker litt arrogant ovenfor kundene som betaler for dette.

Er man i det harmdirrende hjørnet kan man si "Skjerpings, Homenet. Dette er elendig håndverk. Dere sitter med det fulle og hele ansvaret for hva dere sender ut til deres kunder, og dere bør nå være litt ydmyke og informere bredt og åpent om hva som har skjedd."

Men ser man litt stort på det så er dette en konsekvens av å sette ut driften av wifi-nettet hjemme. Kanskje det ikke så lurt?

Det er ingen bombe om driftsleverandøren på et vis ønsker å overvåke løsningen, og de er sikkert presset på å gjøre det så billig som mulig. Sikkerhet og personvern settes kanskje lengre ned på listen. Har det skjedd før? Ja. Har f.eks. Broadnet/Globalconnect feilet innenfor dette feltet før? Ja. Det er bare å lese noen mediaoppslag fra noen år tilbake. Det kommer til å skje igjen, uavhengig av hvilken leverandør som holder på.

Fortsetter man å sjokkeres og klager sin nød men fortsatt bruker løsningene deres så kan du se deg i speilet og ser hvem som har skylda.

Ønsker man lokal kontroll og oversikt over hvem som gjør hva, så er et godt alternativ å drifte dette selv. Det er virkelig ikke vanskelig å holde liv i et AirTies-nettverk.

Dette var egentlig ganske bra siden jeg selv har vært på nippet til å anbefale venner å kjente å leie wifi-løsninger fra ISP hvis de ikke vil betale up front og drifte selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett avtalen til Homenet og om dette er på noen måte informert om. 

Og jeg skulle gjerne se forsvaret av løsningen når det gjelder forholdsmessighet. Om en nettleverandør ønsker å samle bruksdata bør inngrepet mot kundenes personvern være ikke-eksisterende. Det ser jo ikke heeeelt ut som tilfellet her.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å fått en kommentar fra Datatilsynet på denne. Høres rart ut hvis «kundeserviceformål» skal være grunn nok til å ikke behøve samtykke for kontinuerlig datainnsamling! Jeg hadde i hvert fall ikke blitt veldig happy hvis jeg hadde ringt kundeservice og oppdaget at de satt på masse data om mitt nett som jeg ikke hadde gitt samtykke til å dele med dem.

Enig - slapt av journalisten her å ikke ta opp dette med Datatilsynet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forlang et dumt modem fra ISP og bruk eget utstyr til resten. Hvilket forøvrig også gjør det mye lettere å bytte ISP utstyret når denslags er nødvendig.

Dog er jeg enig i at ISP'er ofte leverer ut forferdelig hardware og har underlige rutiner. Sikkert mye pga alle tullingene de har som kunder, dvs alle de som synes: enkelt & billig = bra saker!

Lenke til kommentar

Jeg er opptatt av personvern og sikkerhet, men har ikke tid til å sette meg inn i alt. Hva bør jeg gjøre for å få trygt trådløst nett hjemme? Er det spesielle routere/andre produkter jeg bør bruke eller unngå? Er jeg uansett ok så lenge jeg kjører f.eks. ProtonVPN på telefon og laptop? Men samboeren min ert ikke teknisk nok til å gidde å bruke VPN. Smart-TV-en min er også på nett, og jeg liker ikke at noen kan følge med på alt jeg velger å se.

Lenke til kommentar

Jeg er opptatt av personvern og sikkerhet, men har ikke tid til å sette meg inn i alt. Hva bør jeg gjøre for å få trygt trådløst nett hjemme? Er det spesielle routere/andre produkter jeg bør bruke eller unngå? Er jeg uansett ok så lenge jeg kjører f.eks. ProtonVPN på telefon og laptop? Men samboeren min ert ikke teknisk nok til å gidde å bruke VPN. Smart-TV-en min er også på nett, og jeg liker ikke at noen kan følge med på alt jeg velger å se.

Ikke at jeg vet noe om ProtonVPN. Men noe som bekymrer meg, er folks tillit til VPN-leverandører av ymse slag. Hvis jeg virkelig ville samle en del typer data om folk, ville det å starte en superbillig VPN-tjeneste trolig kunne vært noe av det mest effektive....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette høres ikke bra ut. Jeg minner om at Datatilsynet nylig behandlet en sak med lignende datainnsamling på utstyr fra Cisco Meraki. Konklusjonen den gang var at innsamlingen var lovstridig uten ettertrykkelig samtykke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette høres ikke bra ut. Jeg minner om at Datatilsynet nylig behandlet en sak med lignende datainnsamling på utstyr fra Cisco Meraki. Konklusjonen den gang var at innsamlingen var lovstridig uten ettertrykkelig samtykke.

Og her sitter vi å bekymrer os over at Huawei skal stjele hemmeligheter. Alle stjeler med de edleste hensikter. Å gi kundene en bedre tjeneste

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...