minimax Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Folk som jobber med å elektronikk (lodding av bittesmå komponenter), finmekanikk, laging av smykker og annet detaljarbeid bruker spesielle forstørrelsesbriller har jeg hørt. Hvor hen får man tak i slike av god kvalitet og hva er viktig å vite i valg av slike? Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Sånt kjøpes på eBay.com Søk for eks. etter magnifying level magnifier glass headset jeweler's lighted loupe visor watch Repair Head Headband Glasses Magnifier Loupe 10X With LED Light Lamp desktop LED Magnifier Table Lamp Welding Lighting Longevity Maintenance w/ Light Søkene vil gi deg garanterte treff etter det du nå spør etter, om du skal ha forstørrelse m. led lys som hode utstyr, eller bord rep. med krokodille klemmer som oppheng med lupe, m. led lys. Du skal se etter permanent eller utskiftbar forstørrelse, med /u. led lys? Slikt koster fra ca 100 -til 250 kr. levert i din postkasse. Husk at det finnes millioner av selgere, der nede, så du kan spare noen 10’ere ved å søke litt rundt på dette markedet. Lykke til. Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Et alternativ til slike briller, er arbeidslampe med forstørrelseglass (som kommer i ulike styrker og størrelser), fåes på ulike hobbybutikker. Kan kombineres med dine egne briller, hvis man har. Søk etter "forstørrelseglass med lys" eller "arbeidslampe med forstørrelseglass". Lenke til kommentar
minimax Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2019 Maxijoker: Joda, eBay er fint til mye, men det skorter ofte på kvalitet. Det er kjedelig å måtte vente bortimot 1 mnd. å få noe fra Kina bare for at det faller fra hverandre 5 minutter etter at esken er åpnet. Men kjenner du til noen spesifikke modeller som du har god erfaring med er jeg selvsagt interessert. Linux-fan: ja, jeg har hatt disse i bakhodet også, og de kan sikkert gi et bedre lys hvis de plugges rett inn i veggkontakten (i motsetning til små batteridrevne LED-lys), men da jeg har begrenset plass og ikke et permanent arbeidssted er jeg redd det blir mye flytting av lampa frem og tilbake. Derfor tenkte jeg at forstørrelsesbriller kunne være tingen (om de i praksis fungerer skikkelig da!). 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Kjell & Company har flere produkter som denne forstørrelseslampen: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/belysning/arbeidsbelysning/forstorrelseslampe-hvit-p22335 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 6. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Ja, den ser fin ut. Men nå har jeg kjøpt noen kraftige (+3,50) lesebriller hos Nille (hundrelappen tror jeg de kostet) og de ser ut til å forstørre veldig bra. Får se om de duger når jeg skal lodde igjen. Fordelen med briller kontra en forstørrelseslampe er at jeg er mer fleksibel i forhold til å bevege meg mens med en lampe må jeg flytte den hele tiden. Men jeg får jo ikke et lys som følger området der jeg jobber da. Får se om brillene fungerer først, men takk for godt tips! Endret 6. oktober 2019 av minimax Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Litt oppsummering med de produkter jeg HAR kjøpt og funnet ut fungerer. JOVISST jeg har erfaringer, om ikke ville jeg ikke uttalt meg. Så her kan du lese mine erfaringer, -OG svært ofte (-ere) nå til dags sendes dette per AIR MAIL 10-20 dgr i vente 1) GRIPE armer med ZOOM inkl LED ring. Denne er benyttet svært ofte, derav ser denne også slik ut i dag (vurdere anskaffe en ny, er ca 2 år gml. nå). Jeg savnet først at denne skulle stå mer i ro under bruk. Løste dette ved å montere 4 runde magneter under denne, samt to flatt jern på bordflaten, fra Biltema. Nå sitter den som støtt! Har batterikasse for et par batterier, har LED belysning i ring rundt forstørrelsesglasset. Gir greit nok med lys. Forstørrelsesglasset er ok, men litt avhengig av hvor stort objekt en arbeider med, emnet kommer ikke alltid med under forstørrelsesglasset. Dette henger sammen med de to smarte krokodilleklemmene og denne bøyle aksen disse er montert på. En stor fordel med de to krokodille klemmene er at de kan monteres i e hver retning, og kan også bøyes i alskens retninger. Dersom jeg ikke er fornøyd med det jeg ser i fors Har svamppute for rengjøring av lodde spiss, samt holder for bolten. Jeg har testet ut 1) ZOOM briller som hodeoppheng, inkl. LED belysning X 2 LED. Fulgte med 5 stk forstørrelses glass. Belysning 3X 1.5 AAA små batterier. Greit nok belysning, men fungerer ikke som lommelykt. Lyser fint opp det området man arbeider i. AV/PÅ bryter enkelt å betjene for av og på. OK reim m. just. muligheter. Fordelen med denne kan være litt enklere å ha på seg enn nr 2, samtidig som nr 2 lettere faller av hode. Har også mulighet for å sette inn 2 forstørrelses glass samtidig. Hodereim av tekstil, enkle justeringer. Enklere å finne AV/PÅ for LED lampe, enn nr 2. 2) Annen type hode anlagt ZOOM briller, fulgte med 5 glass, har 2 forskjellige festeanordninger til glass 1 og glass 2=økende forstørrelser er mulig ved å bruke flere typer glass SAMTIDIG (type 1) har også feste for flere glass). Har innebygd 2X LED, batterikasse m. små 1.5 volts lommelykt batterier. Litt mer knotete å finne av/på knapp enn nr 1), mens denne ZOOM har bredere glass i motsetning til den første nr 1). Nr 1 kan være litt irriterende der man kan få følelsen av at det mangler 1-2 mm med glass på høyre og venstre side. Dette fordi glassene er mindre i breddelengden. Denne følelse har jeg rett nok bare de første minutter hver gang ved bruk, så dette er en tilpasning -hver gang ved bruk. Grei plast konstruksjon, men har en tendens til å bli svakere i feste av selve brem delen med LED lys og glass. Grunnet denne svakhet er den ikke så enkelt å vippe opp, dersom en ikke ønsker å se gjennom forstørrelses glass, i forhold til nr 1. Ang. forstørrelses glassene, i nr 1 er disse litt mer enklere i innpasning, sitter ikke så godt i nr 1 i forhold til nr 2. MEN, nr 2 gikk i gulvet, og fordi glasset sitter hardere i holdesporet knakk dette av i festet. Dette skjer ikke for nr 1, men kan også falle for lett av. Håper denne informasjon kan gjøre dine valg enklere (?). Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Folk som jobber med å elektronikk (lodding av bittesmå komponenter)... Jeg jobber bl.annet med dette, og da benytter meg av et mikroskop, Nikon SMZ645 på stativ med en optisk lyskilde, Fiberoptic-Heim LQ1600 For av-og-til lodding på kjøkkenbordet er nok dette "overkill", da kan du kanskje bruke en lupelampe. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 11. november 2019 Forfatter Del Skrevet 11. november 2019 Takk til Maxijoker og BearCat for at dere delte erfaringer omkring dette! Så langt ser det ut til å fungere fint med de billigbrillene jeg kjøpe, for det lille jeg arbeider med elektronikk og finmekanikk, men blir det noe mer skal jeg vurdere de tipsene dere har kommet med. Takk igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå