Gå til innhold

Hjelp vedr. Privatmobil vs Jobb, kan bedriften betale deler ?


Anbefalte innlegg

Fant ingen nye saker angående dette så håper noen her har mulighet for å svare på noen spm.

Har bedriften mulighet, eller lov til å f.eks betale en arbeidstaker noen form for kompensasjon hvis arbeidstaker vil bruke sitt eget privat abbonement i jobb bruk? 

Tenker da på at hvis jobben er villig, da de sparer på dette, samt at har man et fri data abonnement så vil man jo ikke tape nevneverdig noe som helst på å bruke denne i jobbrelaterte oppgaver, spm mitt er jo om bedriften har lov eller mulighet for å evt betale halvparten e.l som dette koster på noe som helst vis? 


Så lurer jeg på når det kommer til kjøp av mobiltelefon, kan bedriften f.eks istedet for å kjøpe inn jobbtelefoner via bedriften, velge å gi arbeidstaker et tilsvarende beløp som denne da må kjøpe telefon for, hvor man og da har mulighet for å betale noe mer selv for å få en bedre ? 

Si at jobben gir 4000 kr for en jobb telefon, kan man da få disse 4000, legge på 2500 selv, og kjøpe en dyrere telefon, som man da bruker i jobb. 

Er dette mulig, for å få den med privat reklamasjonsrett? Eller er det mulig hvis ikke å betale noe selv for å få en dyrere via jobben, hvis førstnevnte ikke er lovlig?

Takknemlig for hjelp, vi er iferd med å bytte ut telefoner og abonnement og vil bare prøve å undersøke litt om hvilke muligheter vi har, hvis vi har lyst å bruke privat abonnement i jobben og få noe dekket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke meningen at du skal bruke privat abonnement på jobb. Det er derfor man har bedriftsabonnementer. Sjekk vilkårene hos operatøren din og konkurrentene.

 

Om jobben din dekker kronasjene eller egen mobil, må du høre med de om. Vi tilfeldige brukere på diskusjon.no aner ikke hvordan din aktuelle bedrift gjør det.

 

Det lønner seg heller ikke å operere ditt private nr til jobben heller, for de kan faktisk velge å beholde det når du slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nå tenker jeg mer hva bedriften har anledning til med tanke på støtte, om de har lov eller ikke og på hvilken måte isåfall.

Det er isåfall snakk om å ha privat abbonement og bruke det til jobb relatert nedlasting av pdfer og lignende fra diverse websider.

Men da var det isåfall hvorvidt jobben har mulighet og isåfall hvordan, de kan betale oss noen kroner for det vi selv betaler for privat uten at det blir problemer med lovligheten.

Det er lovligheten rundt dette jeg lurer på, hvordan bedriften uten å bryte loven med skatt o.l  kan velge å betale oss halve beløpet på vårt eget tlf abonnement slik at vi holder abonnementet slik at jobben slipper å ha et ekstra bedrifts abonnement. 

Var tenkt slik at vi også slipper å surre rundt på to telefoner hvis vi kan få økonomisk støtte til Abonnement og telefon og ha dette privat, men bruker det i jobb sammenheng også.

 

Endret av P-okken
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan dekke deler eller hele abonnementet ditt. Hvor mye er opp til arbeidsgiver. Du må imidlertid skatte av denne fordelen (beløp opptil 366 kr i måneden blir lagt til inntekten din). Dekker arbeidsgiver mer enn 366 kr får du dette «gratis».

Du kan selvsagt også få hele eller deler av mobiltelefonen, men hvordan dette slår ut skattemessig er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Fant ingen nye saker angående dette så håper noen her har mulighet for å svare på noen spm.

 

Har bedriften mulighet, eller lov til å f.eks betale en arbeidstaker noen form for kompensasjon hvis arbeidstaker vil bruke sitt eget privat abbonement i jobb bruk? 

 

Tenker da på at hvis jobben er villig, da de sparer på dette, samt at har man et fri data abonnement så vil man jo ikke tape nevneverdig noe som helst på å bruke denne i jobbrelaterte oppgaver, spm mitt er jo om bedriften har lov eller mulighet for å evt betale halvparten e.l som dette koster på noe som helst vis? 

 

 

Så lurer jeg på når det kommer til kjøp av mobiltelefon, kan bedriften f.eks istedet for å kjøpe inn jobbtelefoner via bedriften, velge å gi arbeidstaker et tilsvarende beløp som denne da må kjøpe telefon for, hvor man og da har mulighet for å betale noe mer selv for å få en bedre ? 

 

Si at jobben gir 4000 kr for en jobb telefon, kan man da få disse 4000, legge på 2500 selv, og kjøpe en dyrere telefon, som man da bruker i jobb. 

 

Er dette mulig, for å få den med privat reklamasjonsrett? Eller er det mulig hvis ikke å betale noe selv for å få en dyrere via jobben, hvis førstnevnte ikke er lovlig?

 

Takknemlig for hjelp, vi er iferd med å bytte ut telefoner og abonnement og vil bare prøve å undersøke litt om hvilke muligheter vi har, hvis vi har lyst å bruke privat abonnement i jobben og få noe dekket.

 

 

Det er ikke noe i veien for at arbeidsgiver kan gjøre det.  Jeg vet selv om flere bedrifter som har en slik ordning hvor en kan velge mellom et par telefonmodeller eller et beløp og så kan du betale resten selv.  Bedriften må da sette levetid på telefon (minimum 2 år tror jeg ) og etter levetiden kan du enten få ny telefon eller nytt beløp dersom du ønsker en dyrere telefon.  

 

De bedrifter som har denne type avtale har som regel også bedriftsabonnement som du må bruke sammen med din telefon.  Dette vil medføre ekstra skatt for deg (kr. 366 pr måned) men denne skatten er uavhengig om bedriften dekker mobil eller mobil og bredbånd.  Mer info om det her

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noe i veien for at arbeidsgiver kan gjøre det.  Jeg vet selv om flere bedrifter som har en slik ordning hvor en kan velge mellom et par telefonmodeller eller et beløp og så kan du betale resten selv.  Bedriften må da sette levetid på telefon (minimum 2 år tror jeg ) og etter levetiden kan du enten få ny telefon eller nytt beløp dersom du ønsker en dyrere telefon.  

 

De bedrifter som har denne type avtale har som regel også bedriftsabonnement som du må bruke sammen med din telefon.  Dette vil medføre ekstra skatt for deg (kr. 366 pr måned) men denne skatten er uavhengig om bedriften dekker mobil eller mobil og bredbånd.  Mer info om det her

En annen mulighet er jo bare å føre telefonen som utlegg, du kan kjøpe en hvert år, eller hver måned, så lenge du har en god grunn til hvorfor det gjøres, det eneste unntaket er;

 

Skattereglene sier at varige og betydelige eiendeler og investeringer skal avskrives med saldoavskrivninger. I følge skattereglene anses en eiendel som varig og betydelig når det forventes å ha en brukstid på minst tre år og har en kostpris på minst 15 000 kroner.
Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for at arbeidsgiver kan gjøre det.  Jeg vet selv om flere bedrifter som har en slik ordning hvor en kan velge mellom et par telefonmodeller eller et beløp og så kan du betale resten selv.  Bedriften må da sette levetid på telefon (minimum 2 år tror jeg ) og etter levetiden kan du enten få ny telefon eller nytt beløp dersom du ønsker en dyrere telefon.  

 

De bedrifter som har denne type avtale har som regel også bedriftsabonnement som du må bruke sammen med din telefon.  Dette vil medføre ekstra skatt for deg (kr. 366 pr måned) men denne skatten er uavhengig om bedriften dekker mobil eller mobil og bredbånd.  Mer info om det her

Ikke helt riktig, 366 kr blir lagt til skattbar lønn i mnd.  så hva du betaler i skatt kommer an på skatten din som helhet 

Lenke til kommentar

Ikke helt riktig, 366 kr blir lagt til skattbar lønn i mnd.  så hva du betaler i skatt kommer an på skatten din som helhet 

 

 

Selvsagt.  Hadde formulert meg dårlig.  Du får påslag i lønn på kr. 366 per måned så skatt vil i praksis variere fra 100 til 200 kroner per måned avhengig av lønn og skattesats.

Lenke til kommentar

Sitat


Skattereglene sier at varige og betydelige eiendeler og investeringer skal avskrives med saldoavskrivninger. I følge skattereglene anses en eiendel som varig og betydelig når det forventes å ha en brukstid på minst tre år og har en kostpris på minst 15 000 kroner.


 

Dersom kostpris er under kr. 15000 så kan en skrive av alt direkte og trenger ikke fordele det ut over flere år.

 


 

 

Hovedregelen er at dersom kostnaden er under 15 000 kroner og har tilknytning til inntektservervet, kan beløpet fradragsføres direkte. Det samme gjelder dersom kostnaden er over 15 000 kroner og forventet varighet er under 3 år.
Lenke til kommentar

Har bedriften mulighet, eller lov til å f.eks betale en arbeidstaker noen form for kompensasjon hvis arbeidstaker vil bruke sitt eget privat abbonement i jobb bruk? 

 

Det er både lov og forholdsvis vanleg å gjere det slik. 

Bedrifter som betalar ut kompensasjon for bruk av privat mobiltelefon på jobben deler ofte opp kompensasjonen i fleire kategoriar, der den lavaste kategorien for dei som berre har sporadisk bruk ligg på omtrent 100 kr i måneden, og ein kategori for dei som har stor bruk på omtrent det doble. 

Det er sjølvsagt også mogleg å betale ut mykje meir så lenge det som går utover rein tilbakebetaling/kompensasjon blir rapportert inn til skatteetaten som lønn.

 

Skattereglane for EKOM tenester gjer at uansett kor mykje arbeidsgiver betalar for din bruk av elektronisk kommunikasjonsutstyr så skattar du berre som om du hadde fått ei tilleggslønn på 4392 kr i året.

Dersom dine reelle utgifter er lavare ved at du har eit 99 kr abonnement som du ber om refusjon frå arbeidsgiver på, så vil alt som arbeidsgiver utbetalar over den summen være skattepliktig fordel. Sidan også kompensasjon for sjølve mobiltelefonen ofte skal reknast med så blir reknestykket litt meir komplisert.

 

 

 

Så er det eit spørsmål om dette er særleg fordelsaktig for den tilsette.

Det den tilsette får igjen er delvis sponsa mobilhold og at ein slepp å måtte dra med seg ein jobbmobil (i tillegg til privatmobilen som dei færraste legg igjen heime).

Baksida med avtalen er at arbeidstakaren ofte forpliktar seg til å holde seg med mobiltelefon, så kompensasjonen ein får skal ikkje berre dekke abonnementet, det skal også være ei delbetaling for framtidig investering i ny mobiltelefon.

Du vil kunne risikere at sidan det er du som kjøper inn mobiltelefon så er det du som er ansvarleg for å holde deg med ein fungerande mobiltelefon til jobbruk.

Det er heller ikkje heilt uvanleg at det oppstår konflikt rundt forsikring dersom den private mobiltelefonen blir øydelagt i jobbsamanheng.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å forsikre mobilen hvis man jobber med jobber hvor det er risiko for defekt mobil f.eks ved snekker arbeid og ligdene.

 

Men problemer er vel særlig for større fimaer kobler vel nummeret sitt mot et annet nummer (/Salg/Support) etc så ofte der må man ha firma telefon hvis ikke kan privatpersoner ta med seg jobben hjem eller noe industrishemmeligeter komme på avveie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...