Adrax Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Har alltid vært skeptisk til å kjøpe bruktbiler hos bilforhandlere siden jeg generelt ikke stoler på selgere. La oss si at jeg har funnet en VW Transporter 2009 mod til salgs på Finn for 120.000 kr. Bilen selges av en bilforhandler for en kunde. - Hvor mye tjener bilforhandleren hvis bilen blir solgt for 120.000 kr? - Hvor mye tjener bilforhandleren hvis jeg klarer å prute ned bilen til 100.000 kr, og kunden til bilforhandleren går med på prisen? Noen som vet hvordan systemet deres fungerer? Alltid vært litt nyskjerrig på hvor stor gevinst bilforhandleren faktisk sitter igjen med. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Kommer ann på. Enten så kjøper de bilen av kunde og selger den dyrere. Noen ganger må de nok selge uten fortjeneste hvis den blir stående for lenge. Eller så kan de selge den for kunde for kommisjon f.eks 10% av det de får for den Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det blir litt som å spørre om kor langt eit tau er. Bilforhandlaren tek sjølvsagt litt forteneste for jobben og vil derfor ofte måtte selge bilen litt dyrare enn dersom det er ein privatperson som er selgar. Samtidig så vil du som kunde ha eit betre sikkerheit når du kjøper frå forhandlar, både med tanke på at du kjøper frå ein bilkyndig profesjonell part som skal ha god kunnskap om bil, og fordi du er ein forbrukar når du kjøper frå næring. Ofte kan bilforhandlaren holde arbeidskostnadane ved å selge bruktbil nede ved å berre bruke overskotstid slik at ein utnytter ledig tid der mekanikaren skal ha betalt likevel til å jobbe på eigne bilar. Dette gjer at forhandlaren ofte kan redusere prisen ned mot nivået til private selgarar, som er prisnivået som dei må konkurrere mot. Det er begrensa kor mykje høgare pris ein forhandlar kan sette. I tillegg til dette så er det heller ikkje uvanleg at bilforhandlaren selger ut bruktbilar billig fordi bilen står og tek opp plass når den ikkje blir solgt. Eller at bruktbilen blir solgt billig fordi bilselgaren har blitt overtalt til å ta bruktbilen i innbytte for å få solgt ein nybil. Då ligg fortenesta ofte i salget av den nye bilen, og bruktbilen er eigentleg berre ein utgiftspost som bilforhandlaren vil kvitte seg med så raskt som råd. Og for å gjere det enda meir komplisert så er det svært stor verdiforskjell på relativt like bruktbilar alt etter korleis bilen har blitt behandla, kor langt den er kjøyrd, osv. Det generelle rådet vil derfor være å samanlikne kva private selgarar vil ha for tilsvarande bil (husk på at det er forskjell på kva pris ein annonserer bilen og kva prisen bilen faktisk blir solgt for). Deretter legg du til kor mykje tryggheita av å kjøpe med forhandlar utgjer for deg, og til slutt ta valget om kvar du vil kjøpe bruktbil. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Jeg driver et lite AS med billige bruktbiler, og etter alle kostnader knyttet til en bil, inkludert prute rom sitter jeg oftest igjen med kr5000-20 000 fortjeneste per bil. Så kommer lokaler og faste kostnader osv. Biler er jo lagt inn med pruterom. Jeg legger mest ut biler til rundt kr35 000 feks, og da er det gått ut fra at jeg får solgt den for kr25-30 000 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Du betaler litt ekstra for den tryggheten du får av en bilforhandler. Forlange skriftlig tilstandsrapport og alt av deler som er skiftet nylig, slik at du har noe å slå i bordet med om det går galt. De fleste gir også 3 mnd garanti på bilene de selger. Det å selge bruktbiler er ikke veldig fett. Du kan sikkert tjene mer om du selv som bilselger kan å skru og fikse de mest grunnleggende tingene selv. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Skjønner ikke hvorfor det gis pruting. Skaper bare usikkerhet. Hvorfor ikke bare kalkulére den riktige prisen og la den prisen stå? Endret 4. oktober 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Skjønner ikke hvorfor det gis pruting. Skaper bare usikkerhet. Hvorfor ikke bare kalkulére den riktige prisen og la den prisen stå? For noen liker ikke å prute og da tjener de mer? Eller de kan få ekstra fornøyde kunder med å gi de "venne avslag" så kommer de igjen. Salg er rare greier, full i triks. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Ja, nettopp, billige psykologiske triks, som bare skaper fundamental usikkerhet og mistillit. Jeg vil stole på at den jeg kjøper fra gir meg en riktig pris. Jeg vil at de skal tjene penger, men ikke bli søkkrike, og jeg vil ikke loppes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå