Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny rekord for Tesla - aldri levert flere biler


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilene produsert på fabrikken i Shanghai blir bare bittelittegrann billigere enn de som er importert. Hvordan de skal femdoble salget i Kina er en gåte.

 

Det er det som er hovedproblemet til Tesla. Etterspørselen er på vei ned nå som aller fleste som vil ha Model 3 har fått sin. Og til neste år så blir det dødt i Europa hvor en flom av elektrifiserte biler slippes og som vil bli sterkt subsidiert pga de nye kravene for CO2-utslipp trer i kraft. For eksempel så kan VW selge en Audi e-tron inntil 200 000 kroner under kost fordi alternativet er tilsvarende i straff. Det blir et bikkjeslagsmål hvor de med lite penger og underskudd er nødt til å tape.

 

Grunnen til at det er knapphet på e-Niro og Kona er at produsenten holder igjen til neste år slik at de får makset ut effekten av det nye strafferegimet på CO2-utslipp(95 gram gjennomsnittlig utslipp).

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilene produsert på fabrikken i Shanghai blir bare bittelittegrann billigere enn de som er importert. Hvordan de skal femdoble salget i Kina er en gåte.

Mest sannsynlig vil prisene reduseres i januar. Fokuset nå er å levere de bilene de kan i Q4, og det inkluderer ikke SR+ produsert i Kina. Det inkluderer derimot SR+ produsert i USA.

 

Det ville være galskap for Tesla å si at den kinesiskproduserte SR+ ville bli mye billigere enn den USA-produserte SR+. *Da* ville Tesla slite med etterspørselen på USA-produsert SR+.

 

Det er det som er hovedproblemet til Tesla. Etterspørselen er på vei ned nå som aller fleste som vil ha Model 3 har fått sin.

Dette er det helt motsatte av det alle grafer viser og selskapet sier selv. Grafene viser økt etterspørsel. Selskapet sier de har mer enn god nok etterspørsel.

 

Og til neste år så blir det dødt i Europa hvor en flom av elektrifiserte biler slippes og som vil bli sterkt subsidiert pga de nye kravene for CO2-utslipp trer i kraft. For eksempel så kan VW selge en Audi e-tron inntil 200 000 kroner under kost fordi alternativet er tilsvarende i straff. Det blir et bikkjeslagsmål hvor de med lite penger og underskudd er nødt til å tape.

Tesla konkurrerer ikke med andre elbiler til særlig grad. De konkurrerer først og fremst med fossilbiler. For Model 3 sin del er det 3-serie, C-klasse og A4 som er nærmeste konkurrenter.

 

Og det er selvmord for de store bilselskapene å gjøre sine elbiler mer attraktive enn sine fossilbiler, om de skal tape hundretusener på de. De vil justere prisene slik at de akkurat selger nok til å møte miljøkravene, og da er de fortsatt ikke spesielt attraktive opp i mot Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er det helt motsatte av det alle grafer viser og selskapet sier selv. Grafene viser økt etterspørsel. Selskapet sier de har mer enn god nok etterspørsel.

Hvis etterspørselen er høyere enn produksjonen så vil man heve prisen og selge dyrere biler. Det omvendte har skjedd med Model 3. De må senke prisen og selge strippede modeller for å kunne selge unna det som er produsert.

 

Tesla konkurrerer ikke med andre elbiler til særlig grad.

Denne uttalelsen kan ikke karakteriseres som noe annet enn et selvbedrag.

 

De konkurrerer først og fremst med fossilbiler.

Audit e-tron selger nå nesten tre ganger så mye som Model X.

 

Og det er selvmord for de store bilselskapene å gjøre sine elbiler mer attraktive enn sine fossilbiler, om de skal tape hundretusener på de. De vil justere prisene slik at de akkurat selger nok til å møte miljøkravene, og da er de fortsatt ikke spesielt attraktive opp i mot Tesla.

Jeg synes Audi, Jaguar, Porsche, Polestar 2, EQC er mer attraktive enn Tesla. Tesla er mer attraktivt for den krympende gruppen kjøpere som aldri vil ha noe annet enn Tesla. Men det er grenser for hvor mange Teslaer de kan putte inn i garasjen.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis etterspørselen er høyere enn produksjonen så vil man heve prisen og selge dyrere biler. Det omvendte har skjedd med Model 3. De må senke prisen og selge strippede modeller for å kunne selge unna det som er produsert.

De har i de siste månedene gradvis økt prisene. Men de selger mer SR+, ja. Dette veies til en grad opp av lavere selvkost på SR+ vs dyrere utgaver. Og økende stordriftsfordeler med økt produksjon.

 

Audit e-tron selger nå nesten tre ganger så mye som Model X.

I Norge. Norge er ganske irrelevant i det store bildet. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er selvmord for de store bilselskapene å gjøre sine elbiler mer attraktive enn sine fossilbiler, om de skal tape hundretusener på de. De vil justere prisene slik at de akkurat selger nok til å møte miljøkravene, og da er de fortsatt ikke spesielt attraktive opp i mot Tesla.

Alle vil tape. Det vil bli en flom av elbiler som er dyre å produsere og etterspørselen etter elbiler er lav med unntak av de landene(stort sett Norge) som har råd til å kraftig subsidiere dem. Bilindustrien vil gå på en smell og kombiner det med en forestående resesjon og jeg tror EU vil måtte lempe på kravene. Det er tross alt en grense for hvor mange som kan kastes ut i arbeidsløshet pga. symbolpolitikk.

 

Vinnerne, evt. de som kommer best ut, er de som kraftig satser på (lade)hybrider. Toyota er allerede så og si i mål på CO2-kravet og nå vil PSA, Daimler og BMW følge etter og ha en haug modeller klare for 2020. For eksempel så kan man få kjøpt en luksuriøs Mercedes E-klasse som har et utslipp på omtrent halvparten av kravet. Tipper 2020 blir ladehybridenes år i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinnerne, evt. de som kommer best ut, er de som kraftig satser på (lade)hybrider. Toyota er allerede så og si i mål på CO2-kravet og nå vil PSA, Daimler og BMW følge etter og ha en haug modeller klare for 2020. For eksempel så kan man få kjøpt en luksuriøs Mercedes E-klasse som har et utslipp på omtrent halvparten av kravet. Tipper 2020 blir ladehybridenes år i Europa.

Etterspørselen etter ladehybrider har jo kollapset.

 

Jeg vil si vinnerne i ditt scenario er de som slipper bry seg om miljølovgivningen og bare lager attraktive rene biler med profitt. Som Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel aldri skjedd før at et 10 år gammelt selskap som produserer en så kostnadsintensiv greie som biler faktisk er har klart å vokse i den takten Tesla gjør?

10 år ja, det var omtrent så lang tid de brukte på å få Model S ut på markedet.. (Den kom i 2012, Tesla ble grunnlagt i 2003)

 

 

Hvor lenge holdt aksjonærer liv i norske Think? 20 år vel, hvor mye penger ble brukt for å designe biler på størrelse med hundehus som hadde plass og rekkevidde nok til å dra på Esso'n å kjøpe seg seg wiener i brød? Selv gode gamle Ford var vel inne som eiere på slutten uten at de klarte å tenke større, mer bil og mer rekkevidde samt komfort, og høy nok effekt. Mål det opp mot hva Tesla har gjort på halve tiden.

For det første hadde man nok noe mindre ambisjoner bak Think, for det andre kjøpte ikke Ford seg inn for å produsere biler eller tjene penger.. De kjøpte seg inn for å ha et nullutslippstilbud de forventet å bli pålagt å ha.

 

Ikke bare bygger Tesla en verdensomspennende organisasjon opp fhelt fra bunnen av, de blir en global aktør, snur opp ned på salgsmodell med direkte salg og de har jommen ta meg en høyaktiv FoU avdeling, som lanserer modell etter modell, og som sålangt virker å ligge helt i tet i forhold til alle andre. Og de bygger en ny fabrikk på andre siden av kloden. Alt dette på ti år. Lett for kritiske røster å kritisere lakk, eller panelglipp uten å tenke på at Tesla var absolutt ingenting for 10 år siden.

For ti år siden ja, da hadde jeg allerede hatt min første kjøretur i en Tesla.

Jeg husker godt jeg lekte meg med en Roadster på Vålerbanen i september 2009, åpenbart før selskapet var noe som helst :)

 

Ærverdige Mercedes feks lanserte jo EQC, en bil som var resirkulert og basert på en fossilbil. De klarte ikke engang å produsere modellen fra scratch, men fant fram noe gammalt ræl fra et delelager for å kutte kostnader. Slikt må sees mot det Tesla gjør. Og det må en kanskje bruke andre parametere for å måle suksess enn rene produksjonstall eller vekstrate?

Det er vel kun Menigheten som vil hylle et slikt utsagn, det eneste fornuftige å gjøre er jo nettopp som Mercedes gjør ved å bruke det de kan om igjen.

Litt sånn som Tesla har gjort egentlig, du kan jo spørre hvem sitt delelager de var innom.. Svaret er faktisk at de har funnet noen deler hos nettopp Mercedes.

 

Ikke bare øker produksjonstakten voldsomt, men samtidig klarer jo Tesla å være markedsledende innen el bil. Klart det er innkjøringsproblemer, noe annet skulle jo vært veldig rart. Selv 100 år gamle bilprodusenter opplever jo stort sett alltid innkjøringsproblemer, litt fall i kvalitet etc når de introduserer nye modeller eller starter nye produksjonslinjer. Se på Mercedes og Audi feks de siste 30 år. Ikke alt har gått smertefritt der heller. E124, Vito, W210 feks. Nostalgiske sjeler husker kanskje Audi's skuddsikre rekkefemmer? Hva skjedde etterpå? Er vel en og annen grinete Audi eier som ikke føler Audi har klart å leve opp til den driftssikre rekkefemmeren.

Skal vi se.. W210 som mange elsker å hate er en bil der man opplevde rustproblemer grunnet laber stålkvalitet, utover det var det en svært god bil.

 

Det er virkelig gode prestasjoner på bare 10 år. For å sette det i perspektiv, mange norske studenter bruker 10 år på fullføre en 5 årig mastergrad. Dang jeg skulle hatt det drivet som Her musk må være propp full av.

Ok, for det første er altså selskapet ikke 10 år og for det andre er ikke Musk grunnleggeren heller. Kan det være at du er aldri så lite religiøs?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Norge. Norge er ganske irrelevant i det store bildet.

Det er ganske morsomt hvor uvesentlig det gjerne er at det gjelder kun Norge når man påpeker at elbiler ikke har verdensherredømme men plutselig når det gjelder noe annet påpeker dere at det Norge er ganske irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel kun Menigheten som vil hylle et slikt utsagn, det eneste fornuftige å gjøre er jo nettopp som Mercedes gjør ved å bruke det de kan om igjen.

Det er kun en håndfull luringer som i det hele tatt vet at EQC baserer seg på en annen plattform og de fleste som gjør noe poeng av det er Tesla-fans.

 

De 99,5% andre ser en bil som har fått knallbra kritikker og som er attraktivt priset nettopp fordi Mercedes driver med smart gjenbruk av eksisterende teknologi.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis etterspørselen er høyere enn produksjonen så vil man heve prisen og selge dyrere biler. Det omvendte har skjedd med Model 3. De må senke prisen og selge strippede modeller for å kunne selge unna det som er produsert.

 

Tvert imot. SR (uten +) er ikke lansert i Europa og det ser heller ikke ut som den blir det. Standard interiør med stoffseter er ikke lansert. AP har blitt standard på alle modeller, det ga en solid prisøkning. FSD-pakken har økt i pris. LR RWD er tatt ut av sortimentet, kun AWD på LR nå. 

 

Dette er grunnen til at vi ennå ikke har bestilt en. Ventet på den rimeligere modellen med standard interiør, sw-begrenset batteri og uten AP. Jeg begynner å tvile på at den kommer, så jeg har begynt å se på alternativer. 

 

Om de hadde hatt problemer med etterspørselen hadde det bare vært å lansere SR i Europa, til en pris på ca. 330-340k i Norge. Den hadde solgt som varmt hvetebrød, og gitt inntekter også i etterkant etterhvert som mange sikkert ville oppgradert til AP, full batteristørrelse, premiuminteriør-tjenester som Spotify, Netflix, trafikkdata, førerprofiler osv. 

Lenke til kommentar

Tvert imot. SR (uten +) er ikke lansert i Europa og det ser heller ikke ut som den blir det. Standard interiør med stoffseter er ikke lansert. AP har blitt standard på alle modeller, det ga en solid prisøkning. FSD-pakken har økt i pris. LR RWD er tatt ut av sortimentet, kun AWD på LR nå. 

 

Dette er grunnen til at vi ennå ikke har bestilt en. Ventet på den rimeligere modellen med standard interiør, sw-begrenset batteri og uten AP. Jeg begynner å tvile på at den kommer, så jeg har begynt å se på alternativer. 

 

Om de hadde hatt problemer med etterspørselen hadde det bare vært å lansere SR i Europa, til en pris på ca. 330-340k i Norge. Den hadde solgt som varmt hvetebrød, og gitt inntekter også i etterkant etterhvert som mange sikkert ville oppgradert til AP, full batteristørrelse, premiuminteriør-tjenester som Spotify, Netflix, trafikkdata, førerprofiler osv. 

 

Gjennomsnittsprisen har gått ned jevnt og trutt det siste året. Grunnen til at en ren SR ikke er å få kjøpt er at det faktisk koster penger å utvikle i motsetning til en SR+ som har mindre batteri og begrensninger i software.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjennomsnittsprisen har gått ned jevnt og trutt det siste året. Grunnen til at en ren SR ikke er å få kjøpt er at det faktisk koster penger å utvikle i motsetning til en SR+ som har mindre batteri og begrensninger i software.

 

Vas som vanlig, en kan helt fint kjøpe SR i USA. 35k USD. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...