oophus Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Oida, gikk ikke helt som koret håpet/konspirerte om denne gangen heller nei.. Greit langt unna "exponential growth" vi er vitne til. YoY og QoQ tall som burde vært bedre. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Greit langt unna "exponential growth" vi er vitne til. YoY og QoQ tall som burde vært bedre. Ja helt forferdelig og snart konk som vanlig 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Ja helt forferdelig og snart konk som vanlig "Konk" er dine ord. Hva mener du selv var bra med rapporten? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 "Konk" er dine ord. Hva mener du selv var bra med rapporten? Kanskje det faktum at de klarte å levere langt over forventning? Og forhåpentligvis er det ikke ett engangstilfelle denne gangen. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Kanskje det faktum at de klarte å levere langt over forventning? Og forhåpentligvis er det ikke ett engangstilfelle denne gangen. Hva er isåfall forventningene? Må ikke glemme at han i 2016 sa at Fabrikken i Fremont samt GF skulle klare å levere 1,000,000 biler i året i 2020. Samt litt juks med tall er jo lett å finne. De rapporterer 40+% "Growth" i solcelle opplegget. Det stemmer forsåvidt fra Q2-19, men det hjelper jo lite når man har falt med 350-400% siden Q4-15 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Tesla tok alle på senga med et overskudd i Q3. Dette overskuddet skyldes mest sannsynlig engangsbidrag eller "non recurring items" som de kaller det og ikke noen varig effektivisering av driften. Omsetningen var flat fra forrige kvartal, ned 8% YoY og ned 13% fra deres beste kvartal som var Q4 2018. Det er noe de må fikse på hvis de skal opprettholde historien om at de er et selskap i sterk vekst. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Tesla tok alle på senga med et overskudd i Q3. Dette overskuddet skyldes mest sannsynlig engangsbidrag eller "non recurring items" som de kaller det og ikke noen varig effektivisering av driften. Omsetningen var flat fra forrige kvartal, ned 8% YoY og ned 13% fra deres beste kvartal som var Q4 2018. Det er noe de må fikse på hvis de skal opprettholde historien om at de er et selskap i sterk vekst. Fabrikken i Shanghai og Model Y sørger for det. De kan havne på omkring 550.000 leveranser neste år, om de gjennomfører sånn noenlunde greit. Det vil i så fall være opp fra kanskje 370.000 leveranser i år, altså ca 50% vekst. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Hva er isåfall forventningene? Må ikke glemme at han i 2016 sa at Fabrikken i Fremont samt GF skulle klare å levere 1,000,000 biler i året i 2020. Samt litt juks med tall er jo lett å finne. De rapporterer 40+% "Growth" i solcelle opplegget. Det stemmer forsåvidt fra Q2-19, men det hjelper jo lite når man har falt med 350-400% siden Q4-15 Det var mange forventninger til dette kvartalet, som vanlig. De fleste lå på negativ side. Så langt ned som 0.5$ per aksje også. Så langt over forventet altså. Hvor jukser de? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Kanskje det faktum at de klarte å levere langt over forventning? Hvis forventningene ikke er så høye kanskje. Aksjekursen impliserer imidlertid skyhøye forventninger og litt til, men de later til å gjøre en god jobb med å selge historien til investorene enn så lenge. På lang sikt teller gravitasjonen så enten må noe dramatisk skje med kursen, ellers må noe dramatisk skje med selskapets retning videre. Omsetningen krympet fra 2018Q3 til 2019Q3. Plussiden er at sammendragstallene viser en stor positiv endring i margin, men vi må vente på 10-Q tallene før vi ser hva det kommer av. Så om dette markerer en trend så er det en trend mot stillstand og ikke vekst. Capex viser heller ingen tegn på noen snarlig forestående ekspansjon, de er fortsatt mindre enn avskrivningene. For et normalt priset nystartet bilselskap ville sikkert dette resultatet vært greit og markert en konsolideringsfase med kostnadskontroll og nullvekst med fokus på å få mer stabilitet i virksomheten, men for et selskap med teslas verdssetting må det dramatisk mye mer til for at verdsettingen skal kunne beholdes. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 (endret) Det var mange forventninger til dette kvartalet, som vanlig. De fleste lå på negativ side. Så langt ned som 0.5$ per aksje også. Så langt over forventet altså. Hvor jukser de? Du må lese setningen for hva den står for. "Juks med tall" trenger du ikke tolke bokstavelig. De viser til en "growth" på 40%. Det er greit nok, men de nevner ikke at de har falt med rundt 400% tidligere. Altså forteller man ikke hele historien, og "cherry picker" tall siden det ser fint ut. QoQ og YoY tallene er ikke særlig imponerende, og ihvertfall når man hører utspill som "exponential growth". Endret 24. oktober 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Du må lese setningen for hva den står for. "Juks med tall" trenger du ikke tolke bokstavelig. De viser til en "growth" på 40%. Det er greit nok, men de nevner ikke at de har falt med rundt 400% tidligere. Altså forteller man ikke hele historien, og "cherry picker" tall siden de høres fint ut. Det er jo nevnt tidligere under andre rapporteringer? Er nok du som er ute å plukker kirsebær her, som vanlig. Tenk å være så opptatt av noe en hater, hinsides. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 (endret) Det er jo nevnt tidligere under andre rapporteringer? Er nok du som er ute å plukker kirsebær her, som vanlig. Tenk å være så opptatt av noe en hater, hinsides. 1. Når har jeg sagt at jeg hater Tesla? 2. Det er du som fyrer opp her nå. Så du får takle å bli besvart. 3. Som sverreb sier, så får vi mer svar litt senere. Endret 24. oktober 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 1. Når har jeg sagt at jeg hater Tesla? 2. Det er du som fyrer opp her nå. Så du får takle å bli besvart. 3. Som sverreb sier, så får vi mer svar litt senere. 1. når har jeg sagt at du har sagt det? 2.takler det helt fint jeg, åpner til og med meldingene dine og leser de. Normalt sett er de gjemt, av god grunn. 3. hva venter dere på? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 QoQ og YoY tallene er ikke særlig imponerende, og ihvertfall når man hører utspill som "exponential growth".Veksten har vært og fortsetter å være eksponensiell. Produksjonstallene: 2016: 83.922 2017: 101.027 +20% 2018: 254.530 +151% 2019: 370.000 +45% (Q4 estimert) 2020: 550.000 +49% (estimert) Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Veksten har vært og fortsetter å være eksponensiell. Produksjonstallene: 2016: 83.922 2017: 101.027 +20% 2018: 254.530 +151% 2019: 370.000 +45% (Q4 estimert) 2020: 550.000 +49% (estimert) 550 000 betinger at Shanghai klarer full produksjon fra dag 1 i 2020 så det høres litt optimistisk ut. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 (endret) Det er jo nevnt tidligere under andre rapporteringer? Er nok du som er ute å plukker kirsebær her, som vanlig. Tenk å være så opptatt av noe en hater, hinsides. Hvorfor skriver du her når du ikke gidder å sette deg inn i noen ting og argumentere på en normal måte? Det som ble skrevet var helt korrekt. Solinstall var 40% opp i dette kvartalet fra bunnrekorden forrige kvartal, men allikevel det nest dårligste på 6 år. Å snakke om vekst ut fra en slik blipp er meningsløst. Endret 24. oktober 2019 av uname -l 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 550 000 betinger at Shanghai klarer full produksjon fra dag 1 i 2020 så det høres litt optimistisk ut.Nei, det betinger at de klarer å produsere 100.000 Model 3 i løpet av året, 66% av dagens installerte kapasitet. Pluss 50.000 Model Y ved Fremont. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Hvorfor skriver du her når du ikke gidder å sette deg inn i noen ting og argumentere på en normal måte? Jeg har en interesse av produktet, det er generelt det jeg diskuterer. Ikke tingene jeg hater... Hva har jeg ikke satt meg inn i og hva er normal måte? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Nei, det betinger at de klarer å produsere 100.000 Model 3 i løpet av året, 66% av dagens installerte kapasitet. Pluss 50.000 Model Y ved Fremont. Da må Tesla sette opp flere telt. De klarer kanskje 360 000 i år og skal de produsere mer så må de investere i mer utstyr, noe den reduserte capexen ikke tyder på. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Da må Tesla sette opp flere telt. De klarer kanskje 360 000 i år og skal de produsere mer så må de investere i mer utstyr, noe den reduserte capexen ikke tyder på.Produksjonslinjen for Model Y er allerede i ferd med å bli installert ved Fremont, så det var tydeligvis ikke noe behov for flere telt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå