Gå til innhold

Ny rekord for Tesla - aldri levert flere biler


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedet har vel aldri vært skeptisk til Tesla, de har alltid vært veldig høyt priset i forhold til hva de faktisk leverer av resultater, dette fordi forventnigene for fremtiden er så store.

Er jo derfor man får de store utslagene også. Et vekt-selskap som er priset som et vekt-selskap, vil alltid ha mye bevegelse i seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA.

Det var 10% vekst siste kvartal. Klarer de det samme hvert kvartal så vokser de med 46% per år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er imponerende hva Tesla har fått til. Problemet de har i dag er fallende omsetning på de lønnsomme S/X. Det haster derfor med en el-pickup, det er jo det amerikanerne vil ha, og nordmenn noe ala Y modellen, en cross-over. Det finnes 1 million hytter i Norge ...

Lenke til kommentar

Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA.

 

Ddt har vært syting rundt Tesla-aksjene i årevis, og like lenge har finansielle stråmenn spådd undergang. Og jeg har en Tesla i garasjen, og Musk sender morsomme tweets , og businessen suser videre og setter nye rekorder. Noen må bare være negative Nancy av grunner som har ikke hengt på greip i mange år nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som er spennende er jo om veksten tilsvarer inntjeningen. Til nå så er det jo ikke en direkte link der.

Inntjeningen i Q3 2019 vil i forhold til Q3 2018 ha gått ned. I forhold til Q2 2019 vil inntjeningen ha gått opp.

 

Tesla kuttet prisene ganske betraktelig på begynnelsen av året, og siden da har de jobbet med å få opp volumet tilstrekkelig slik at de kan tjene penger med de lavere prisene. De er kanskje ikke helt i mål ennå, men i disse dager starter produksjonen opp ved fabrikken i Shanghai, og neste år kommer Model Y. Så de vil nok fortsette å øke volumet helt til de begynner å tjene gode penger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Inntjeningen i Q3 2019 vil i forhold til Q3 2018 ha gått ned.

 

Så da tjener Tesla mindre selv om de opplever vekst i salg? 

 

De setter ned og øker prisene om hverandre, så det å putte slikt i et exel-ark er tydeligvis vanskeligere enn jeg trudde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da tjener Tesla mindre selv om de opplever vekst i salg?

Foreløpig. Men man bør ikke forvente at de vil fortsette å sette ned prisene ettersom volumet øker. De har åpnet flere og flere markeder slik at de kan øke volumet uten å senke prisene. I den seneste tiden har de faktisk økt prisene - ikke med mye men i forhold til overskudd beveger de seg i riktig retning.
Lenke til kommentar

Foreløpig. Men man bør ikke forvente at de vil fortsette å sette ned prisene ettersom volumet øker. De har åpnet flere og flere markeder slik at de kan øke volumet uten å senke prisene. I den seneste tiden har de faktisk økt prisene - ikke med mye men i forhold til overskudd beveger de seg i riktig retning.

Deja-vu. 

 

Syntes jeg så nøyaktig samme på denne tiden i fjor. Da var det salget av TM3 som skulle gjøre alt bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deja-vu. 

 

Syntes jeg så nøyaktig samme på denne tiden i fjor. Da var det salget av TM3 som skulle gjøre alt bedre.

Model 3 har gjort det mye bedre. De har gått fra store tap til +/- null. Men håpet var at de skulle få til vedvarende store overskudd. Det har de ikke helt innfridd på ennå. Mulig det vil være behov for Model Y for å få til det. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Model 3 har gjort det mye bedre. De har gått fra store tap til +/- null. Men håpet var at de skulle få til vedvarende store overskudd. Det har de ikke helt innfridd på ennå. Mulig det vil være behov for Model Y for å få til det.

Tipper historien gjentar seg, så er det opp til Tesla Truck for å fikse det igjen. Om ikke få opp håpet til enkelte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper historien gjentar seg, så er det opp til Tesla Truck for å fikse det igjen. Om ikke få opp håpet til enkelte.

Historien gjentar seg neppe. Mye av det som forårsaket behovet for priskutt var at det føderale skatteinsentivet i USA ble trappet ned fra $7500 til $3750 ved årsskiftet 2018/2019. Så ble det trappet ned til $1875 ved inngangen til juli. Nå gjenstår det bare ett til trinn, ned til null, ved årsskiftet 2019/2020. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...