Paal Kvamme Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Ny rekord for Tesla - aldri levert flere biler Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Blir spennende å se hvordan det går fremover nå, etter de starter å "pushe" biler i fra Kina fabrikken. Tar vell noen kvartal før de er skikkelig i gang, men det bør utgjøre store endringer på produksjonssiden! 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 3. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 3. oktober 2019 (endret) Positivt at produksjonen er så mye opp. Det Tesla gjør er jo egentlig en olympisk øvelse. Har vel aldri skjedd før at et 10 år gammelt selskap som produserer en så kostnadsintensiv greie som biler faktisk er har klart å vokse i den takten Tesla gjør? Hvor lenge holdt aksjonærer liv i norske Think? 20 år vel, hvor mye penger ble brukt for å designe biler på størrelse med hundehus som hadde plass og rekkevidde nok til å dra på Esso'n å kjøpe seg seg wiener i brød? Selv gode gamle Ford var vel inne som eiere på slutten uten at de klarte å tenke større, mer bil og mer rekkevidde samt komfort, og høy nok effekt. Mål det opp mot hva Tesla har gjort på halve tiden. Ikke bare bygger Tesla en verdensomspennende organisasjon opp fhelt fra bunnen av, de blir en global aktør, snur opp ned på salgsmodell med direkte salg og de har jommen ta meg en høyaktiv FoU avdeling, som lanserer modell etter modell, og som sålangt virker å ligge helt i tet i forhold til alle andre. Og de bygger en ny fabrikk på andre siden av kloden. Alt dette på ti år. Lett for kritiske røster å kritisere lakk, eller panelglipp uten å tenke på at Tesla var absolutt ingenting for 10 år siden. Ærverdige Mercedes feks lanserte jo EQC, en bil som var resirkulert og basert på en fossilbil. De klarte ikke engang å produsere modellen fra scratch, men fant fram noe gammalt ræl fra et delelager for å kutte kostnader. Slikt må sees mot det Tesla gjør. Og det må en kanskje bruke andre parametere for å måle suksess enn rene produksjonstall eller vekstrate? Ikke bare øker produksjonstakten voldsomt, men samtidig klarer jo Tesla å være markedsledende innen el bil. Klart det er innkjøringsproblemer, noe annet skulle jo vært veldig rart. Selv 100 år gamle bilprodusenter opplever jo stort sett alltid innkjøringsproblemer, litt fall i kvalitet etc når de introduserer nye modeller eller starter nye produksjonslinjer. Se på Mercedes og Audi feks de siste 30 år. Ikke alt har gått smertefritt der heller. E124, Vito, W210 feks. Nostalgiske sjeler husker kanskje Audi's skuddsikre rekkefemmer? Hva skjedde etterpå? Er vel en og annen grinete Audi eier som ikke føler Audi har klart å leve opp til den driftssikre rekkefemmeren. Litt rart at markedet alltid er så skeptisk til Tesla. 6% fall i aksjen etter kunngjøring. Lavere vekst enn forventet med andre ord. Er det for store forventninger eller for ullen kommunikasjon fra Tesla? Det viktigste bidraget fra Tesla er vel uansett at med Tesla så ble mye av tankegangen og gamle inngrodde forretningsmodeller og kyniske bortforklaringer, kyniske på grensen til svindel operasjoner eller som vi så i dieselgate ren svindel fra etablerte velkjente bil/lastebil produsenter (lastebilkartell-saken fra 2014) noe som kom opp i dagen (ja vw det gjelder spesielt deg), men suksessen til Tesla gjorde at denne tankegangen nå kanskje er forkastet og noe som gikk ut på dato? Uansett, følgene av dette er jo at Tesla har tvunget etablerte bilprodusenter til å starte med elbil. Til stor glede for alle som bor i områder eller byer der lokale utslipp tidvis utgjør et alvorlig helseproblem. Som blant annet LA, London, Paris, Barcelona, Tokyo, Oslo, Bergen og Fredrikstad. Oslo hadde jo allerede på midten av 90 tallet enkelte dager med utslipptall værre enn Tokyo, og vi fikk da Tåsentunnelen etter en årelang folkeaksjon. Tunnelen er fin den, men den løste jo ikke kjerneproblemet eller bedret det på noe vis. Utslippet fra fossilbiler, lå bare ikke som en mørk sky over Tåsen og Havnabakken. Men vi er på vei dit nå til en mer miljøvennlig form for transport, med langt lavere utslipp lokalt , og det er i mine øyne i stor grad drevet fram av Tesla. Tesla var ikke først, men de var den første som gjorde elbil til en fullverdig familiebil med lang nok rekkevidde til å være familiens primære kjøretøy. Det er virkelig gode prestasjoner på bare 10 år. For å sette det i perspektiv, mange norske studenter bruker 10 år på fullføre en 5 årig mastergrad. Dang jeg skulle hatt det drivet som Her musk må være propp full av. Endret 3. oktober 2019 av bojangles 25 Lenke til kommentar
magb Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Markedet har vel aldri vært skeptisk til Tesla, de har alltid vært veldig høyt priset i forhold til hva de faktisk leverer av resultater, dette fordi forventnigene for fremtiden er så store. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Markedet har vel aldri vært skeptisk til Tesla, de har alltid vært veldig høyt priset i forhold til hva de faktisk leverer av resultater, dette fordi forventnigene for fremtiden er så store. Er jo derfor man får de store utslagene også. Et vekt-selskap som er priset som et vekt-selskap, vil alltid ha mye bevegelse i seg. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 3. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 3. oktober 2019 Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA. Så, hvorfor er du ikke short? Det bør jo gjøre deg til milliardær over natten med din ekstreme kompetanse innenfor økonomisk analyse? 15 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA.Det var 10% vekst siste kvartal. Klarer de det samme hvert kvartal så vokser de med 46% per år. 2 Lenke til kommentar
Mostly Harmless Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Amen, har tidligere hatt Vito som var den reneste skrekkfilmen på hjul. Jeg tror det må ha vært Manuel fra Hotell i særklasse som sto for produksjonen. Har en TM3 nå og har aldri vært så fornøyd med en bil før. 6 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Det er imponerende hva Tesla har fått til. Problemet de har i dag er fallende omsetning på de lønnsomme S/X. Det haster derfor med en el-pickup, det er jo det amerikanerne vil ha, og nordmenn noe ala Y modellen, en cross-over. Det finnes 1 million hytter i Norge ... Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Den som gjør en faktabasert økonomisk analyse og vurderer Tesla sin størrelse og realistiske potensiale vil se at aksjen ligger minst $200 for høyt. Ett enkelt bevis er den totale mangelen på vekst siste kvartal og den betydelige tilbakegangen YoY for Model 3 i USA. Ddt har vært syting rundt Tesla-aksjene i årevis, og like lenge har finansielle stråmenn spådd undergang. Og jeg har en Tesla i garasjen, og Musk sender morsomme tweets , og businessen suser videre og setter nye rekorder. Noen må bare være negative Nancy av grunner som har ikke hengt på greip i mange år nå. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Det var 10% vekst siste kvartal. Klarer de det samme hvert kvartal så vokser de med 46% per år. Det som er spennende er jo om veksten tilsvarer inntjeningen. Til nå så er det jo ikke en direkte link der. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Det som er spennende er jo om veksten tilsvarer inntjeningen. Til nå så er det jo ikke en direkte link der.Inntjeningen i Q3 2019 vil i forhold til Q3 2018 ha gått ned. I forhold til Q2 2019 vil inntjeningen ha gått opp. Tesla kuttet prisene ganske betraktelig på begynnelsen av året, og siden da har de jobbet med å få opp volumet tilstrekkelig slik at de kan tjene penger med de lavere prisene. De er kanskje ikke helt i mål ennå, men i disse dager starter produksjonen opp ved fabrikken i Shanghai, og neste år kommer Model Y. Så de vil nok fortsette å øke volumet helt til de begynner å tjene gode penger. Endret 7. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Inntjeningen i Q3 2019 vil i forhold til Q3 2018 ha gått ned. Så da tjener Tesla mindre selv om de opplever vekst i salg? De setter ned og øker prisene om hverandre, så det å putte slikt i et exel-ark er tydeligvis vanskeligere enn jeg trudde. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Så da tjener Tesla mindre selv om de opplever vekst i salg?Foreløpig. Men man bør ikke forvente at de vil fortsette å sette ned prisene ettersom volumet øker. De har åpnet flere og flere markeder slik at de kan øke volumet uten å senke prisene. I den seneste tiden har de faktisk økt prisene - ikke med mye men i forhold til overskudd beveger de seg i riktig retning. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Foreløpig. Men man bør ikke forvente at de vil fortsette å sette ned prisene ettersom volumet øker. De har åpnet flere og flere markeder slik at de kan øke volumet uten å senke prisene. I den seneste tiden har de faktisk økt prisene - ikke med mye men i forhold til overskudd beveger de seg i riktig retning. Deja-vu. Syntes jeg så nøyaktig samme på denne tiden i fjor. Da var det salget av TM3 som skulle gjøre alt bedre. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Deja-vu. Syntes jeg så nøyaktig samme på denne tiden i fjor. Da var det salget av TM3 som skulle gjøre alt bedre. Model 3 har gjort det mye bedre. De har gått fra store tap til +/- null. Men håpet var at de skulle få til vedvarende store overskudd. Det har de ikke helt innfridd på ennå. Mulig det vil være behov for Model Y for å få til det. Endret 7. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Model 3 har gjort det mye bedre. De har gått fra store tap til +/- null. Men håpet var at de skulle få til vedvarende store overskudd. Det har de ikke helt innfridd på ennå. Mulig det vil være behov for Model Y for å få til det. Tipper historien gjentar seg, så er det opp til Tesla Truck for å fikse det igjen. Om ikke få opp håpet til enkelte. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Tipper historien gjentar seg, så er det opp til Tesla Truck for å fikse det igjen. Om ikke få opp håpet til enkelte.Historien gjentar seg neppe. Mye av det som forårsaket behovet for priskutt var at det føderale skatteinsentivet i USA ble trappet ned fra $7500 til $3750 ved årsskiftet 2018/2019. Så ble det trappet ned til $1875 ved inngangen til juli. Nå gjenstår det bare ett til trinn, ned til null, ved årsskiftet 2019/2020. Endret 7. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Oida, gikk ikke helt som koret håpet/konspirerte om denne gangen heller nei.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå