Gå til innhold

Utbrukte vindkraftverk kommer til å bli «verdiløse» søppelberg


Anbefalte innlegg

Ja, det er absurd hvor mye man kan bygge ut.

Men det trenger vi heldigvis ikke, ikke sant? Panikken er med andre ord overdreven. :)

 

Vi har 95TWh med fossil energi vi bør erstatte med fornybart. Om vi gir oss selv 30 år på jobben kan vi starte i dag med vindkraft på land, parallelt med at vi driver utviklingsprosjekt på havvind, *samtidig* som vi setter opp farten på solceller, *samtidig* som vi undersøker det *egentlige* potensialet for oppgradering av vannkraft, for det kjenner vi ikke i dag. Vi har bare ønsketenkning fra en professor som gjerne vil ha oppdrag til instituttet sitt..

 

Om vi tar en fot i bakken 5 år fra nå så har vi nok bygget en del vindkraft, noe solkraft, havvind vil fortsatt være minst 5 år unna modent men vi *bør* ha mer håndfaste tall på potensialet til oppgradering av vannkraft. Og da kan vi kanskje justere kursen på videre utbygging etter hva som gir mest kraft til minst naturinngrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger vi ikke og bygge ut ?, skal vi være egoistiske og bare tenke på oss selv "Norge" .

Vi trenger ikke bygge ut *alt*.

 

Den som svelger anti-vindkraft propagandaen med søkke og snøre kan bli forledet til å tro at landet skal dekkes med vindmøller fra postnummer 0000 til 9998. Det har selvfølgelig aldri vært meningen men det er nyttig med noen falske premisser når man skal drive effektiv propaganda..

 

Vi bør først og fremst bygge ut det vi trenger for å kutte vår egne CO2-utslipp. Gjerne med et lite overskudd så vi har noe å gå på. Om noen har tenkt å bygge ut for eksport må de gjerne det for min del men det er ikke førsteprioritet.

Lenke til kommentar

Vi bør først og fremst bygge ut det vi trenger for å kutte vår egne CO2-utslipp. Gjerne med et lite overskudd så vi har noe å gå på. Om noen har tenkt å bygge ut for eksport må de gjerne det for min del men det er ikke førsteprioritet.

Når påbegynte vindkraftfelt er ferdig om ca. 3 år får vi rundt 16 TWh ekstra med strøm, kan vi i tillegg modernisere noen flere av vannkraftverkene burde vi være godt dekket endel år fremover.

 

Så kan vi se om det er bedre og redusere energiforbruket med og forandre måtene vi bruker energi på.

 

Eksport av elektrisitet er ikke så fornuftig, da er det mer energieffektivt og legge kraftproduserende i nærheten av forbrukerne.

Lenke til kommentar

Virker som om det er en en agenda bak denne artikkelen. Når de problematiserer frakt av vingene så får jeg litt rullende øyne. Her drøftes det bare problemer. En overdimmensjonert mobil "flishugger" vil løse frakten relativt enkelt og billig, krever ikke mye fantasi heller. Hvor kommer egentlig artikkelen ifra?

Jeg synest det er like forunderlig at hver gang noen kritiserer vindturbiner så kommer påstandene som rognebær ut av rompen-stumpen om at det MÅ ligge en agenda bak, eller det MÅ være oljelobbyen, eller at proffen trenger penger til fakultetet sitt eller eller eller, bla bla bla..

 

Missforstå meg rett, det er helt legitimt å snakke varmt om det man tror er en god teknologi. Men når det heteste argumentet for vindturbiner er at alle andre har en "agenda" da blir det litt latterlig og stusselig.

 

Nå har jeg ikke lest artikkelen som tronet på topp tidligere i dag på TU, om hvor fantastisk vindturbin industrien var for norge. Det er payware og akkurat nå har jeg ikke abb. Men mon tro om journalisten er uten agenda eller forblindet av det han tror på. Jeg vet ikke, men kanskje dere som kan vil fortelle om han er til å stole på??? ;)

Lenke til kommentar

Jeg synest det er like forunderlig at hver gang noen kritiserer vindturbiner så kommer påstandene som rognebær ut av rompen-stumpen om at det MÅ ligge en agenda bak, eller det MÅ være oljelobbyen, eller at proffen trenger penger til fakultetet sitt eller eller eller, bla bla bla..

 

Missforstå meg rett, det er helt legitimt å snakke varmt om det man tror er en god teknologi. Men når det heteste argumentet for vindturbiner er at alle andre har en "agenda" da blir det litt latterlig og stusselig.

 

Nå har jeg ikke lest artikkelen som tronet på topp tidligere i dag på TU, om hvor fantastisk vindturbin industrien var for norge. Det er payware og akkurat nå har jeg ikke abb. Men mon tro om journalisten er uten agenda eller forblindet av det han tror på. Jeg vet ikke, men kanskje dere som kan vil fortelle om han er til å stole på??? ;)

Jeg har heller ikke lest artikkelen, men det er vel helt naturlig at omsetning og sysselsetting ifm vindkraft øker kraftig når utbyggingen går på maks hastighet for å få ferdig prosjekter innen grønn sertifikatordningen utløper i 20/21.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke lest artikkelen, men det er vel helt naturlig at omsetning og sysselsetting ifm vindkraft øker kraftig når utbyggingen går på maks hastighet for å få ferdig prosjekter innen grønn sertifikatordningen utløper i 20/21.

Ja, nettopp det ja. Men er det egentlig lønsomt for samfunnet når de får subsidier som grønne sertifikater. Og sammenlignet med vannkraften så slipper vindkraften grunnrenteskatt, naturressursskatt, konsesjonsavgift og konsesjonskraft.

 

Så lønsomheten ligger vel da ikke hos samfunnet lenger...

Lenke til kommentar

Ja, nettopp det ja. Men er det egentlig lønsomt for samfunnet når de får subsidier som grønne sertifikater. Og sammenlignet med vannkraften så slipper vindkraften grunnrenteskatt, naturressursskatt, konsesjonsavgift og konsesjonskraft.

 

Så lønsomheten ligger vel da ikke hos samfunnet lenger...

Nei og slik sett er jeg enig med Sanderud-utvalget som foreslår at det utredes å gjøre skatteregimet for vindkraft mer likt vannkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei og slik sett er jeg enig med Sanderud-utvalget som foreslår at det utredes å gjøre skatteregimet for vindkraft mer likt vannkraft.

Jau, det skjer nok ikkje. Men med alle disse subsidiene i minne så er ikke kwh prisen like gunstig lenger, man gir litt med den ene hånden og tar grådig tilbake med den andre. Og når jeg i tillegg ser hvordan industrien oppfører seg ovenfor folk som ikke vil ha disse greiene innpå seg så ser jeg ingen grunn til å juble.

 

Mistenker, uten å vite, at artikkelen glatt hopper over disse forholdene

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest artikkelen som tronet på topp tidligere i dag på TU, om hvor fantastisk vindturbin industrien var for norge. Det er payware og akkurat nå har jeg ikke abb. Men mon tro om journalisten er uten agenda eller forblindet av det han tror på. Jeg vet ikke, men kanskje dere som kan vil fortelle om han er til å stole på??? ;)

 

 

Jeg har heller ikke lest artikkelen, men det er vel helt naturlig at omsetning og sysselsetting ifm vindkraft øker kraftig når utbyggingen går på maks hastighet for å få ferdig prosjekter innen grønn sertifikatordningen utløper i 20/21.

Litt rart at de lager den artikkelen som ekstra siden det er en NTB-artikkel, er dere ikke redde for å bli smittet kan dere lese NTB-artikkelen på Resett, bare ikke les kommentarfeltet for det er vist der alle de stygge tingene foregår :p

 

Det eneste jeg beit meg merke i i farten er at (Her ble omsetningen mer enn femdoblet fra 1,7 milliarder kroner i 2017 til hele 8,7 milliarder i 2018.) og at (Eksporten lå på 9,2 milliarder kroner i 2018, opp 2,9 milliarder kroner fra året før. Det er spesielt havvind som driver eksportveksten.)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Litt rart at de lager den artikkelen som ekstra siden det er en NTB-artikkel, er dere ikke redde for å bli smittet kan dere lese NTB-artikkelen på Resett, bare ikke les kommentarfeltet for det er vist der alle de stygge tingene foregår :p

 

Det eneste jeg beit meg merke i i farten er at (Her ble omsetningen mer enn femdoblet fra 1,7 milliarder kroner i 2017 til hele 8,7 milliarder i 2018.) og at (Eksporten lå på 9,2 milliarder kroner i 2018, opp 2,9 milliarder kroner fra året før. Det er spesielt havvind som driver eksportveksten.)

Fant kilden på eksportkreditt sine sider.

 

Interessant at havvind også vokser. Ikke overraskende slik sett, men gledelig siden mesteparten av veksten skyldes prosjekter i utlandet (og dermed er eksport).

 

At næringen vokser ganske bra gir en positiv kontekst til satsing på norsk havvind, både hywind, men også fremtidige bunnfaste prosjekter.

 

Som forventet er andelen som går til eksport innen onshore vindkraft liten i forhold til sol og offshore, men tross alt stor i forhold til vannkraft. På mange måter er det en svakhet ved vannkraft at vi ikke greier å utnytte kompetansen vi innehar til eksport hverken av tjenester eller produkter. Teoretisk potensial er egentlig enormt. UK har for eksempel "nesten ikke" (produserer 5-6TWh i året) vannkraft, men store deler av UK (spesielt Wales og Skottland) har lignende topografi som Norge. Heldigvis er vannkraften sterk nok til å stå på egne ben i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...