Redaksjonen. Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Utbrukte vindkraftverk kommer til å bli «verdiløse» søppelberg Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Huh, hvor ble det av artikkelen? 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Problemet med vindturbin blader er at de går oppløsning i fronten pga partikler insekter fugler etc. De må repareres for å opprettholde effekten samt videre delaminering. Idiotspørsmålet mott blir da: hvorfor legger de ikke ett lag med flyaliminium eller tynt lag med rustfritt i fronten av turbinbladene? De ville fa vare «evig» selve stolpene og gearhuset burde kunne gjenbrukes og da burde utskiftningen kun være mekaniske komponenter som vingehub og clutch gearkasse etc. Vindturbiner burde kraves fornying med minimale utskiftinger. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg esfets Skrevet 6. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. oktober 2019 Har en følelse av at markedet vil ordne opp i dette etterhvert. Bladene er ikke verdiløse, og de kan repareres/forsterkes. Hva angår kronglete transport til et evt. deponi, vil en sag og ei presse gjøre underverker. At turbinen kastes etter 20 år er et resultat av subsidiepolitikk og teknologisk utvikling. Teknisk levetid bør kunne forlenges til 50 år eller mer på det som settes opp i dag, hvis man planlegger litt i forhold til slitasjedeler og utskifting av disse. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tore Rosander Skrevet 6. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. oktober 2019 Nå finnes det vel flykirkegårder med opptil 6000 fly men det stopper ikke utviklingen og produksjonen av nye fly, så 600 000 tonn turbinblader høres ikke så veldig mye ut spør du meg. Det er en reell problemstilling, men jeg tipper noen vil prøve å gjøre det til et større problem enn det virkelig er. Det interessante her vil uansett være hvor mye plass vi snakker om, ikke vekten. Hvor mange tonn og ikke minst areal beslaglegger kullgruver, depoter og infrastruktur for gass i dag? 13 Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hva er turbinbladene laga av? I dag resirkuleres jo alt av metall og betong enkelt 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sindre Zeiner-Gundersen Skrevet 6. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. oktober 2019 Jeg tar lett avfallshåndtering av ett par tonn radioaktivt uran i bytte mot hundretusen tonn karbonfiberblader...... 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg aanundo Skrevet 6. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. oktober 2019 "Den unge bedriften åpnet nylig et nytt anlegg i Texas hvor man gjenvinner bladene ved å male dem opp. Materialet brukes blant annet til lastepaller og rør." "Å male fanden på veggen" er et uttrykk som er dekkende for denne artikkelen. Oljelobbyen har mange ansikter, og uttrykket "Follow the money" er forklarende på mye av det som skjer for tiden. Olje og gass taper markedsandeler og alt som kan stikke kjepper i hjulene for overgangen til fornybar energi blir gjort. Som artikkelen sier på slutten: det er firma som allerede ser en markedsverdi i turbinblader. Plast i alle former er et karbonlager, som kan gjenvinnes til nye plastprodukter. Det er bruken av olje og gass for å skaffe energi som er klimafienden, og metanol er arvtageren etter min mening. 12 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Jeg tar lett avfallshåndtering av ett par tonn radioaktivt uran i bytte mot hundretusen tonn karbonfiberblader...... Fint og bruke argumenter som stemte for lenge siden. Kina er avfallsfrie innen 2030. Russland blir avfalls frie ettervert og. Greit og lese litt nyheter om atom teknologi i stede for og komme med utdatert propaganda Gjøre om avfallet til mer håndterbare ting er ikke hokuspokus i dag. 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hvordan resirkuleres kasserte glassfiberbåter? 5 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 600 000 tonn er vel ikke mer enn en stk stor oljeplattform. Troll A alene er 650 000 tonn . https://no.wikipedia.org/wiki/Trollfeltet. Håper de med tiden får gjort mer nytte av bladene, og det å bruke dem som rør og paller høres nå bra ut. 7 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hva er turbinbladene laga av? I dag resirkuleres jo alt av metall og betong enkelt Glassfiber. Kunne sikkert brukt aluminum også, men det er vel kost/nytte... Glassfiber er vel kanskje lettere og stivere, mens alu vil bøye seg? -Jeg har ikke greie på slikt :-) 3 Lenke til kommentar
Bazer_Punk Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hvordan resirkuleres kasserte glassfiberbåter? Males opp og det som er brukbart av fiberglass vil bli brukt som fyllmasse på støp som ikkje trenger så voldsom høg kvalitet, med andre ord svært mange muligheter 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg SmoPe Skrevet 6. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. oktober 2019 Virker som om det er en en agenda bak denne artikkelen. Når de problematiserer frakt av vingene så får jeg litt rullende øyne. Her drøftes det bare problemer. En overdimmensjonert mobil "flishugger" vil løse frakten relativt enkelt og billig, krever ikke mye fantasi heller. Hvor kommer egentlig artikkelen ifra? 17 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Problemet med vindturbin blader er at de går oppløsning i fronten pga partikler insekter fugler etc. De må repareres for å opprettholde effekten samt videre delaminering. Idiotspørsmålet mott blir da: hvorfor legger de ikke ett lag med flyaliminium eller tynt lag med rustfritt i fronten av turbinbladene? De ville fa vare «evig» selve stolpene og gearhuset burde kunne gjenbrukes og da burde utskiftningen kun være mekaniske komponenter som vingehub og clutch gearkasse etc. Vindturbiner burde kraves fornying med minimale utskiftinger. Burde det vert en selvfølge at mest mulig av komponenter var oppgraderbare og eller kunne gjenbrukes(?) En forsterkning på bladene i forkant hadde vel vert en fornuftig levetidsforlengelse også(?) Når man først har satt disse kjempene opp burde mest mulig av kjente problemer vere løst....? 1 Lenke til kommentar
Mostly Harmless Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Problemet med vindturbin blader er at de går oppløsning i fronten pga partikler insekter fugler etc. De må repareres for å opprettholde effekten samt videre delaminering. Idiotspørsmålet mott blir da: hvorfor legger de ikke ett lag med flyaliminium eller tynt lag med rustfritt i fronten av turbinbladene? De ville fa vare «evig» selve stolpene og gearhuset burde kunne gjenbrukes og da burde utskiftningen kun være mekaniske komponenter som vingehub og clutch gearkasse etc. Vindturbiner burde kraves fornying med minimale utskiftinger. Vingeprofil, vridning og «tykkelse/bredde» skifter som gjør fremside (LE) dobbeltkurvet. Da vil jeg tenke at en trengte et ganske stort stanseverkøy for å få det til. Og så er det hvordan materialene er i forhold til hverandre ved forskjellige temperaturer i lange rette strekk. Delamineringsfaren er nok høy. Derimot utviklet en sterk polyurethane folie med utgangspunkt i det som brukes til helikopter i ørken kunne kanskje fungert. Lagt skjøten på Re 500 000 så hadde en fått en turbelator også. Måtte laget en maskin som kunne traversere oppover bladene og byttet film med noen års mellomrom. Men spørsmålet er om vi ikke hadde fått mer kraft pr krone ved å bygge vertikale vindmøller istedenfor de giga møllene vi bygger idag. Kunne alt vært bygget av stål og aluminium. Som godt sagt i denne kommentaren: https://www.quora.com/How-efficient-is-a-vertical-axis-wind-turbine-in-comparison-to-the-three-blade-wind-turbine Lets concentrate on the weaknesses to begin with. It takes several vertical wind turbines to equal a single horizontal if you are restricted in height due to air traffic. Guy wires block some farming space, however, the farmers I used to know could plow around large stones without any problems, so the little bit of space a guy wire takes is negligible. That’s all I have. Strengths. Low cost. Lower insurance premiums because catastrophic losses are much less likely.. Less dangerous to migratory birds. Heavy construction equipment not needed. Small lift cranes can be built on top of these towers and would simply climb the structure as it is built. Heavy generation equipment is ground based making service of the units much less expensive. Also computer operating equipment is easily accessible from the ground. Easily repaired. Less vulnerable to high speed winds. Stack-able. Much faster build. Safer construction for installers. No high cost transportation of massive turbine blades. Vertical turbine blades can actually be shipped UPS! Low environmental impact. The carbon footprint of these monster horizontal turbines is staggering! Thousands of gallons of diesel fuel are burned in making and shipping a single blade! With these reductions in cost, an equal amount of money would represent about 7 times the output of a horizontal turbine. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Dette burde ikke overraske noen. Problemet er hva man gjør med alle gear og generatorer. Disse vindmøllene blir større og større. Hva man gjør med komponentene som er alt for små til å bruke videre. Det er helt klart at det må settes av penger og ressurser til dette. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Burde være mulig å gjenbruke stammene i bygninger og kanskje til og med broer. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Ingen som burde bli overasket over at vindturbiner har kort levetid, både på materialtretthet og utrangert teknologi som gjør at disse havner på dynga. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Burde være mulig å gjenbruke stammene i bygninger og kanskje til og med broer. Spørmålet er om det er kosteffektivt og gjøre det, alle ønsker billigst mulig konstruksjoner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå