Adrax Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Jeg skal bytte ut midtre eksosanlegg på bilen, men lurer på hvordan jeg bør løfte den opp for å gjøre det på en sikker måte. Har to bilramper som jeg kjøpte på biltema, og planen var å kjøre forhjulene på rampene og deretter jekke opp bilen bak for å sette 2 støttebukker bak. Er dette en bra løsning? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Så lenge den står på flatt og hardt underlag (betong/asfalt) skal det være kurant. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Virker som en knall løsning, som han sa over her pass på underlaget er hardt. Eller så fungerer også treverk under bukkene for og hindre at bukkene graver seg ned i grusen. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2019 Er det trygt å rygge bilen opp på to ramper da? Da tenker jeg på at håndbrekk kun fungerer på bakhjulene. Vet ikke om det spiller noen rolle? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Du må sikre bilen så den ikke kan rulle. Enten ved at rampene har stopper eller så må du blokkere den på annet vis. Evt. rygge den opp på rampene og bruke bukker foran. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Så lenge du bruker støttebukkar og ikkje berre jekken (som er utsatt for å velte dersom den blir utsatt for sidekrefter) så burde dette være ei bra løysning. Men eg ville gjort det omvendt slik at det er hjula som er låst med handbrekken som står på rampene. Å berre stole på at bilen held seg i gir er litt risikabelt. Alternativt må du jekke opp bakhjula høgare enn rampene slik at bilen ikkje kan rulle (dersom rampene er skråstilt heile vegen opp og ikkje har eit platå på toppen der hjulet kan kvile stabilt. Det er viktig at du forsikrar deg om at bilen er stabil også for sidekrefter før du startar arbeidet. Typisk så skjer ulykkene når ein startar å banke sidelengs. For ytterlegare sikring så kan legge f.eks. ein dekkstabel delvis under bilen. Dersom bilen då likevel skulle ramle ned så vil du då ikkje få bilen over deg når du ligg under og skrur. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Hvis du har garasjejekk så er ulempen med disse at de løfter skrått opp og ikke rett opp som f.eks. en saksejekk eller søylejekk. Hvis jekken da ikke kan rulle fritt så kan bilen hoppe av jekken og deise rett i bakken. Ofte med oppripet og bulka side på bilen. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Har litt angst for bilramper, siden disse har en tendens til å skli bort... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Skikkelige ramper sklir ikke bort.... med mindre du setter de i en isete nedoverbakke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå