Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan løfte opp bil på en trygg måte?

Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut midtre eksosanlegg på bilen, men lurer på hvordan jeg bør løfte den opp for å gjøre det på en sikker måte.

Har to bilramper som jeg kjøpte på biltema, og planen var å kjøre forhjulene på rampene og deretter jekke opp bilen bak for å sette 2 støttebukker bak. Er dette en bra løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du bruker støttebukkar og ikkje berre jekken (som er utsatt for å velte dersom den blir utsatt for sidekrefter) så burde dette være ei bra løysning. Men eg ville gjort det omvendt slik at det er hjula som er låst med handbrekken som står på rampene. Å berre stole på at bilen held seg i gir er litt risikabelt.

Alternativt må du jekke opp bakhjula høgare enn rampene slik at bilen ikkje kan rulle (dersom rampene er skråstilt heile vegen opp og ikkje har eit platå på toppen der hjulet kan kvile stabilt.

Det er viktig at du forsikrar deg om at bilen er stabil også for sidekrefter før du startar arbeidet. Typisk så skjer ulykkene når ein startar å banke sidelengs.

For ytterlegare sikring så kan legge f.eks. ein dekkstabel delvis under bilen. Dersom bilen då likevel skulle ramle ned så vil du då ikkje få bilen over deg når du ligg under og skrur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...