Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feste panelovn i gipsvegg

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har kjøpt noen panelovner som skal festes i en gipsvegg. 

Jeg har egentlig kjøpt såkalte gipsfester i metall. Av typen som ser ut som en svær skrue. Men jeg har jo begynt å lure på om dette er "overkill"? Disse etterlater jo et ganske saftig hull dersom de på noe tidspunkt skal tas bort.

Hva anbefaler folket for å feste panelovn i gips?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 stk lettfix og 2 stk bare skruer, så lenge du ikke har unger som kommer til å stå på disse ovnene for å se ut vinduer.

Har du unger som kan finne på å stå på dem kjører du 4 stk lettfix.

Edit - det kan jo også være at du kan treffe en stender med to skruer?

Endret av Prusk
Lenke til kommentar

gipsplugg-metall-kla-p-a100.jpg

Sånne? Ikke bekymr deg for hull i ettertid. Det er veldig lett å sparkle igjen.

Fordelen med de der er at de løsner veldig for så ting faller ned.

Jeg ville heller brukt noe som f.eks. disse:

post-18544-0-53546100-1570053528_thumb.jpg

post-18544-0-29901400-1570053561_thumb.jpg

Edit: Ikke akkurat disse men med den patenten.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Vi har pusset opp stua. Det hang panelovner på samme vegg før,og da var det benyttet gipsplugger av typen som Simen lenker til. Jeg kjøpte derfor like. Får ta det som en bonus hvis jeg treffer en stender tenker jeg. Tviler på at jeg gjør det.

@Sedsberg: jeg har vært borti denne typen før, og de var et lite h*** når de en gang skulle fjernes. Men dersom dere mener at jeg bør gå for slike, så gjør jeg gjerne det! ?

Lenke til kommentar

Det finnes som sagt flere typer. Noen kan være umulige å fjerne uten å skjære et stort hull og noen kan man bare banke inn skruen litt for å rette de ut og dermed dra de rett ut. Vil tro de av plast burde være greie å få ut.

Min erfaring med de skrue-i-skrue-typene er at veggen smuldrer opp rundt den store skruen med årene og til slutt ramler de bare ut. Spesielt om man har litt vekt på de.

Lenke til kommentar

Det finnes som sagt flere typer. Noen kan være umulige å fjerne uten å skjære et stort hull og noen kan man bare banke inn skruen litt for å rette de ut og dermed dra de rett ut. Vil tro de av plast burde være greie å få ut.

.

Enkleste er bare et hardt slag med en skrutrekker og la de ligge i veggen. Blir ikke store hullet å sparkle.

Lenke til kommentar

Bare å bruke Driva som de kalles, de grovgjengede skruene avbildet ovenfor. Om gips må fikses senere så er det rimelig basic. Ulempen med å bruke gipsanker med bakhold (de med vinger ut på baksiden) er at om de får seg en trøkk så noe ryker så kommer store biter av veggen med ned. Når det her er snakk om panelovner, i verste fall om de skulle bli rivd ned er det ikke verre enn å flytte den 5 cm til en side og muligens slippe å fikse noe da det er skjult bak ovnen. Om du skal ha steingodt feste må du finne stendere, men det blir overkill. En standard panelovn tåler ikke å bli klatret på uansett.

Lenke til kommentar

Anbefaler og de med anker, flytta nylig inn i en bolig hvor forrige eier hadde festet et skap på veggen med de skrue greiene, selv om skapet var tomt så datt ned etter noen dager jeg flyttet inn, ble store høl i veggen som jeg må få sparket og malt over.

Har brukt de med anker før til å henge opp tv med vegg feste, funket bra.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...