zebrazett Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Dette er da ingenting å diskutere. FTU har slått fast at mobiler har mer enn 2 år reklamasjonsrett og levetid, altså 5 års reklamasjonsrett. Så enkelt er det ikke. Det er 5 år på det meste, 2 år på batteri. Dersom ladeproblemet kommer av batteriet, og batteriet er mer enn 2 år gammelt, må OP betale for å få byttet batteriet. Dersom ladeproblemet skyldes andre ting enn batteriet har OP 5år reklamasjon såfremt det ikke kommer av uheldig skade eller vannskade. Mobiler har et begrenset antall laderunder på grunn av brannsikkerhet. Antallet er satt til rundt det som en vanlig forbruker bruker 2-3 år på å komme opp i. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Dersom ladeproblemet skyldes andre ting enn batteriet har OP 5år reklamasjon såfremt det ikke kommer av uheldig skade eller vannskade. Mobiler har et begrenset antall laderunder på grunn av brannsikkerhet. Antallet er satt til rundt det som en vanlig forbruker bruker 2-3 år på å komme opp i. Tja kommer vel ann på det er vel produsentene som lager ting som gjør det holder kun 2 år, normalsett hvis vi skal ta ulefone power 5 burde batteriet der holdt ut reklamalasjonstiden på 5 år, er også billig å produsere batteriet så egentlig burde prisene vært å bytte batterieret under 500 kr men ofte i praksis er det dyrt for er jo ikke inkludert frakt og tollkostnader og lang ventetid. Så jeg ville vært veldig glad hvis jeg fikk tilbudet å betale bateriet men i praksis får man svar de ønsker ikke å reparere eller gi service så da blir det ny telefon enten med gavekort eller ligdene. Vannskade og større skade som fall fra 10 meter ja i de tilfellene kanskje produsenten har god grunn å heller vurdere ombytte en å reparere, men ofte gidder de ikke å vurdere reprasjon fordi det er lite lønnsomt for å melke kundene tjener de mest om kundene kjøper nytt. Endret 17. oktober 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Så enkelt er det ikke. Det er 5 år på det meste, 2 år på batteri. Dersom ladeproblemet kommer av batteriet, og batteriet er mer enn 2 år gammelt, må OP betale for å få byttet batteriet. Dersom ladeproblemet skyldes andre ting enn batteriet har OP 5år reklamasjon såfremt det ikke kommer av uheldig skade eller vannskade. Mobiler har et begrenset antall laderunder på grunn av brannsikkerhet. Antallet er satt til rundt det som en vanlig forbruker bruker 2-3 år på å komme opp i. Om batteriet er festet til mobilen, så er det en del av produktet. Og produktet skal vare/kunne brukes i betydelig mer enn 2 år. I dette tilfellet er ikke mobilen brukbar, og da kan man reklamere innen 5 år. Batteriet er altså ikke slitt, men helt defekt. Uansett ser det ut til at batteri skal ha varighet på 2.5-3 år ifølge FTU: https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Så enkelt er det ikke. Det er 5 år på det meste, 2 år på batteri.Nei. For det første er dette galt. At batteriet blir dårligere må man akseptere, men det skal ikke slutte helt å fungere. I så fall vil man i alminnelighet ha fem års reklamasjonsrett. Videre er det avhengig av at forbruker kan bytte batteri selv - og selv da er det tvilsom konklusjon. Selger man et integrert produkt som er ment for å vare vesentlig mer enn to år, hefter man for hele produktet, minus slitedeler - men ikke om slitedelene får funksjonsfeil. Kun om de blir utslitt. Mobiler har et begrenset antall laderunder på grunn av brannsikkerhet. Antallet er satt til rundt det som en vanlig forbruker bruker 2-3 år på å komme opp i.Kilde? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 18. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2019 Fikk høre fra butikken at verkstedet ikke ville reparere telefonen. De sendte bilder av knust skjerm, kamera og bakglass, moe som var helt i orden da jeg leverte den inn. De mente den hadde vært utsatt for vann over lengre tid og at hovedkortet også var ødelagt. De kunne ikke besvise at bilder var av min telefon. Jeg måtte betale 375 for at de skulle sende den i retur. Siden jeg fortsatt var i dialog med de, så tenkte vente med å betale til saken var ferdig fra min side. Etter 3 dager fikk jeg beskjed om at telefonen var makulert! 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 (endret) Fikk høre fra butikken at verkstedet ikke ville reparere telefonen. De sendte bilder av knust skjerm, kamera og bakglass, moe som var helt i orden da jeg leverte den inn. De mente den hadde vært utsatt for vann over lengre tid og at hovedkortet også var ødelagt. De kunne ikke besvise at bilder var av min telefon. Jeg måtte betale 375 for at de skulle sende den i retur. Siden jeg fortsatt var i dialog med de, så tenkte vente med å betale til saken var ferdig fra min side. Etter 3 dager fikk jeg beskjed om at telefonen var makulert! Jesus... Jaja, du fikk jo telefonen "reparert" og returnert rett før du igjen leverte den inn igjen. Dette vil være en god indikasjon på at disse feilene (knust glass etc) ikke var på telefonen på det tidspunktet. Hvis verkstedet ikke klarer å påvise at dette var din telefon, så har du en god sak. Forresten, om butikken sendte deg returlapp eller på annen måte ordnet retur av produktet, så er de ansvarlig for frakt og derfor ansvarlig om feilen oppsto under frakt (edit: så lenge produktet var emballert godt nok fra din side). Be om dokumentasjon på feilene, samt at dette faktisk var din telefon. Bestrid selvsagt at disse feilene var der ved innsending. Om de har makulert telefonen etter 3 dager og derfor ikke kan bevise at det var din telefon som var skadet, så er det deres problem. Du har levert inn telefonen til reklamasjon, og skal ha retting/omlevering innen svært kort tid, evt lånetelefon. Alternativt kan du heve og få pengene tilbake. Hvilken butikk er dette? Endret 18. oktober 2019 av Axefjord 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Be om dokumentasjon på feilene, samt at dette faktisk var din telefon. Bestrid selvsagt at disse feilene var der ved innsending. Om de har makulert telefonen etter 3 dager og derfor ikke kan bevise at det var din telefon som var skadet, så er det deres problem. Du har levert inn telefonen til reklamasjon, og skal ha retting/omlevering innen svært kort tid, evt lånetelefon. Alternativt kan du heve og få pengene tilbake. Hvilken butikk er dette? Morsomt å være kunde, opplever selv komplett som vanskelige noen ganger på konsoller og skrivere nekter å heletatt gi tilbud om reprasjon fordi de mener det kan resultere høye kostnader bare å sende for en stor bedrift for sjekk. Selv har jeg prøvd å få testrapport men butikkene mener det ikke er nødvendig og har ikke tid eller kapasitet å følge opp saken. Man får ikke svar eller svarer de kun med vil ser saken som avsluttet videre svar blir ikke besvart. Veldig glad for man har åpenkjøp fordi det er mye lettere å komme unna der en garantisak. Men får lite lyst å kjøpe ting i butikk faktisk er idotisk å betale forsikring på ting man ikke trenger om produsentene har vært mere sammarbeidville ville det gått mye bedre for dem. Men det handler kun om å tjene penger, særlig samsung\apple og huawei. Servicen man får ekstra er nok mangelfull. Så var jeg deg vurder heller noe billig så blir ikke tapet så stort. Men somregel pleier store bedrifter som elkjøp\komplett som regel dekke fraktkostnader selv. Vil tippe dette er en mindre butikk. For er ganske utrolig betaler man 8500 kr eller mere, og hvis telefonen har riper eller mindre skader, ender man opp med å kjøpe ny fordi reprasjon blir for dyrt. Endret 19. oktober 2019 av LMH1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 edit les: Power-ansatte ble bedt om å jobbe for 0 kroner i timenAnsatte i elektronikkgiganten Power, hvor XXL-gründer Øivind Tidemandsen er storeier, har gjentatte ganger arbeidet i butikkene på helligdager uten å få en krone i lønn. Så forstår dere grunnen hvorfor slike butikker gir så dårlig serivice, mener sikkert dette er på grunn av alle de reklamasjonene de mottar og økt kostnader og større konkuranse. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Samsung er kjent for teknisk svikt i ladeporten... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Men hva skal man gjøre hvis butikkene nekter å reparere, får tilsendt mobilen i retur og får ikke verken kredittering eller ny vare. Man kan jo sende den til: Samsung Support Senter Oslo, 0.9 km Adresse Torggata 21, 0183 [email protected] Conmodo Walk- in Oslo Oslo, 0.9 km Adresse Kongens gate 6, N-0153 Åpningstid Mandag-Fredag: 09:00-17:00 Søndag, Lørdag: Stengt Telefonnummer81533667 E-post[email protected] For har selv dårlig erfringer å sende ting til utlandet for reprasjon ender med varen blir stoppet i tollen eller at reprasjonstedet stenger og man mister varen. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Kan anbefale Samsung sjappa i Torggata, de fikser alt på både reklmasjon og garanti, dvs har du en enhet fra europa med garanti så fikser de den de 2 årene du har garanti, har du en norsk enhet så fikser de den i de 5 årene du har reklamasjon. Du kan også sitte og vente mens de fikser om du kommer tidlig nok. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Fikk høre fra butikken at verkstedet ikke ville reparere telefonen. De sendte bilder av knust skjerm, kamera og bakglass, moe som var helt i orden da jeg leverte den inn. De mente den hadde vært utsatt for vann over lengre tid og at hovedkortet også var ødelagt. De kunne ikke besvise at bilder var av min telefon. Jeg måtte betale 375 for at de skulle sende den i retur. Siden jeg fortsatt var i dialog med de, så tenkte vente med å betale til saken var ferdig fra min side. Etter 3 dager fikk jeg beskjed om at telefonen var makulert! Må spørre som de andre, hvilken butikk og hvilken rep sjappe? Dette er forøvrig grunnen til at jeg alltid tar bilder av devicen før jeg sender den inn, da kan de ikke prøve seg på slikt tull. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 Det var hos telenorbutikken telefonen ble innlevert, da den ble kjøpt med swap via internett Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Det var hos telenorbutikken telefonen ble innlevert, da den ble kjøpt med swap via internett Hva står det på servicelappen du mottok? Der står det vanligvis hvilken tilstand den er i ved innlevering. Dette er forøvrig grunnen til at jeg alltid tar bilder av devicen før jeg sender den inn, da kan de ikke prøve seg på slikt tull. Det er nok neppe tull fra verkstedet sin side.. De får betalt av Samsung dersom det er en garanti eller rekleamasjonsfeil. Så selvfølgelig vil de ikke "knuse den på bakrommet" deretter skylde på kunden.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) De får betalt av Samsung dersom det er en garanti eller rekleamasjonsfeil. Så selvfølgelig vil de ikke "knuse den på bakrommet" deretter skylde på kunden.. Folk får mene hva de vil, men produsentene pleier som regel å prøve å legge skylden på kunden og gi dårlig avtale. Kan jo være den ble skadet med posten eller kundeservice var uheldig, men er umulig å bevise noen ting. For selv om man har bilde hjelper det lite for butikken kan jo si man tok bilde før man ødla den. Kan vertfall si sikkert å reprarere mobiltelefoner er kostbart, så det er kjeldent de gjør med mindre det er små feil. bytte hovedkort er vel neppe lønnsomt. Synd det er så få seriøse som reparer mobiler, så det blir ofte slik man må ta kostnadene selv hvis man ikke har forsikring. Endret 21. oktober 2019 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Hva står det på servicelappen du mottok? Der står det vanligvis hvilken tilstand den er i ved innlevering. Det er nok neppe tull fra verkstedet sin side.. De får betalt av Samsung dersom det er en garanti eller rekleamasjonsfeil. Så selvfølgelig vil de ikke "knuse den på bakrommet" deretter skylde på kunden.. Jeg har fått bilder som "bevis" på at et objektiv fungerte. Exif viste at bildene var tatt med et annet objektiv enn mitt.. Så jeg har ingen høye tanker om disse verkstedene... 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Hva står det på servicelappen du mottok? Der står det vanligvis hvilken tilstand den er i ved innlevering. Det er nok neppe tull fra verkstedet sin side.. De får betalt av Samsung dersom det er en garanti eller rekleamasjonsfeil. Så selvfølgelig vil de ikke "knuse den på bakrommet" deretter skylde på kunden.. Tja, kjenner noen andre som har opplevd ca lignende fra verksted for noen år siden. Fikk beskjed om at telefonen var ødelagt, så ut som de hadde kjørt over den med truck ellerno, var en 90. graders knekk på midten. Husk at de kun får betalt av samsung ved garanti, reklamasjon stilles til forhandler. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Folk får mene hva de vil, men produsentene pleier som regel å prøve å legge skylden på kunden og gi dårlig avtale. Kan jo være den ble skadet med posten eller kundeservice var uheldig, men er umulig å bevise noen ting. For selv om man har bilde hjelper det lite for butikken kan jo si man tok bilde før man ødla den. Kan vertfall si sikkert å reprarere mobiltelefoner er kostbart, så det er kjeldent de gjør med mindre det er små feil. bytte hovedkort er vel neppe lønnsomt. Synd det er så få seriøse som reparer mobiler, så det blir ofte slik man må ta kostnadene selv hvis man ikke har forsikring. Bilder hjelper ekstremt mye, da de er tagget med dato og lokasjon. Var innom Samsung i torggata med død mikrofon på Note 9, ble byttet hovedkort mens jeg ventet. Så lenge delene byttes på garanti så sendes ofte de gamle tilbake til produsent slik at de kan finne ut hva som gikk feil, da kan de (forhåpentlig) få lavere feilrate på neste produkt. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Tja, kjenner noen andre som har opplevd ca lignende fra verksted for noen år siden. Fikk beskjed om at telefonen var ødelagt, så ut som de hadde kjørt over den med truck ellerno, var en 90. graders knekk på midten. Husk at de kun får betalt av samsung ved garanti, reklamasjon stilles til forhandler. Det er _Veldig_ mye som skjer / kan skje fra du leverer inn telefonen til verkstedet mottar den. Transport osv. mye som kan gå galt. Verkstedet får betalt uavhengig om det er reklamasjon eller garanti. Jeg har fått bilder som "bevis" på at et objektiv fungerte. Exif viste at bildene var tatt med et annet objektiv enn mitt.. Så jeg har ingen høye tanker om disse verkstedene... Mobylife reparerer ikke kamera eller objektiver, så det må nok være et annet "verksted" Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det er _Veldig_ mye som skjer / kan skje fra du leverer inn telefonen til verkstedet mottar den. Transport osv. mye som kan gå galt. Verkstedet får betalt uavhengig om det er reklamasjon eller garanti. Mobylife reparerer ikke kamera eller objektiver, så det må nok være et annet "verksted" Stemmer, derfor dokumenterer jeg tilstand, samt innpakning, de fleste postpakker er forsikret, når jeg har levert fra meg pakken så er resten ikke mitt ansvar, har hatt en del pakker (dog ikke i prosent) som posten har herpa, har fått tilbake penger på alle da jeg har hatt god dokumentasjon. Verkstedet får betalt uansett ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå