AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Har flere domenenavn hos en norsk leverandør. Tidligere har jeg "sagt" opp domenenavnene hos den aktuelle tilbyderen ved å la være å betale faktura. Da har jeg fått flere betalingspåminnelser, deretter fått en mail hvor jeg blir varslet om at domenenavnet utløper- Når det har utløpt har jeg ikke fått noen flere e-poster og domenene har blitt kansellert. dette var tilbake i 2015. Nå fikk jeg nylig en samlefaktura med en rekke domenenavn. Fakturaen inneholder domenenavn jeg ikke har betalt for fra 2017 og frem til i dag. Det er ikke uvanlig i bransjen at man la være å betale for domenenavn man ikke ønsker. Norges største tilbyder skriver bla følgende i sine vilkår:"Dersom fakturaen gjelder fornyelse av ett eller flere domenenavn og du ikke ønsker å fornye noen av dem, kan du simpelthen la være å betale. Vi foretrekker imidlertid at du gir oss beskjed om at domenene ikke skal fornyes, slik at vi slipper å kaste bort tid og porto på å sende ut unødvendige purringer, og du slipper å irritere deg over at du mottar slike purringer fra oss." https://domene.shop/faq?id=137 I vilkårene til leverandøren jeg bruker står det følgende vedr domener: "Merk at kunden har selv ansvar for å fornye domener. Vi tar ikke ansvar for domenet som utløper og blir overtatt av andre som følge av manglende betaling fra kundens side." Har jeg noen case her? Finnes det noen formkrav til en inkassovarsel? I inkassovarselet jeg har mottatt står det bare oppført en rekke fakturanummer (på forfalte faktura) og totalsummen på dem. Jeg har undersøkt fakturanummerene og det viser seg at 4 av fakturaene inneholder feil. 2 av dem er det ført opp en rabatt, men rabatten er ikke trukket fra totalen. 1. faktura hvor de krever betalt for et domenenavn som er blitt flyttet til en annen leverandør 1. faktura hvor de krever betalt for et domenenavn som er utgått. Når det gjelder innsigelsen vedr at rabatt ikke er blitt trukket fra totalen, viser seg at det samme gjelder en rekke fakturaer jeg allerede har betalt. Jeg har naturligvis sendt innsigelse på inkassovarselet de har sendt meg og begrunnet det med:Tidligere har man i praksis "sakt opp" domenenavn ved å la være å betale for dem. Dessuten ville jeg ikke vært i denne situasjonen dersom domenenavnet tilbake i 2017 ble fulgt opp med inkassovarsel. Da ville dette trolig blitt betalt og jeg ville vært påpasselig å sendt skriftlige oppsigelser på domenenavn jeg ikke ønsker. Dette var de ikke enig i. Den andre innsigelsen var: Feil rabatt. Her var de enig og ba meg trekke dette fra kravet. Den tredje innsigelsen har de ikke tatt stilling til. I tillegg krevde jeg å få kreditert beløpet jeg har blitt overfakturert gjennom årene. Dette var de også enig i. Man hadde videre en dialog vedr hva jeg faktisk skulle betale til dem. De sa en sum som umulig kunne være riktig, jeg informerte dem om dette, men har ikke hørt noe fra dem siden. Det har derimot dukket opp en betalingsoppfordring fra dem... Jeg har sendt de en rekke e-poster uten å få svar. Så spørsmål:Hva gjør jeg? Anonymous poster hash: 4a44e...c3b Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Hva andre leverandører gjør er ikke like viktig som hva som er avtalt. Så hva står i avtalen mellom dere? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Hva andre leverandører gjør er ikke like viktig som hva som er avtalt. Så hva står i avtalen mellom dere? Dette er jeg fullt klar over, grunnen til at jeg nevnte det er bare for å vise litt hva andre tilsvarende leverandører gjør, og at det ikke er unormalt. Vilkårene til leverandøren er svært dårlige. Det står motstridende informasjon i hele dokumentet. Men et av stedene står det: "Alle domener vil automatisk bli fornyet 30 dager før forfall. Merk at kunden har selv ansvar for å fornye domener. Host1 tar ikke ansvar for domenet som utløper og blir overtatt av andre som følge av manglende betaling fra kundens side.". Anonymous poster hash: 4a44e...c3b Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Man sier ikke opp en avtale ved bare å slutte å betale. Hvordan man sier opp står da ganske tydelig i brukervilkårene hos host1: Oppsigelser Kunden kan når som helst si opp sine tjenster ved å kansellere det via kundeområdet. Oppsigelsen vil gjelde fra neste fakturadato. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Man sier ikke opp en avtale ved bare å slutte å betale. Hvordan man sier opp står da ganske tydelig i brukervilkårene hos host1: Som skrevet tidligere ble i praksis domener sagt opp hos host 1 ved manglende betaling. Når det gjelder vilkårene deres så vil jeg ikke si at det står spesielt tydelig. Et sted står det: Kunden kan når som helst si opp sine tjenster ved å kansellere det via kundeområdet. Oppsigelsen vil gjelde fra neste fakturadato. Et annet sted står det: Alle tjenester vil automatisk fornyes frem til Host1 AS mottar en skriftlig oppsigelse fra kunden. Og et tredje sted står det relativt tydelig at domener utløper ved manglende betaling: Merk at kunden har selv ansvar for å fornye domener. Host1 tar ikke ansvar for domenet som utløper og blir overtatt av andre som følge av manglende betaling fra kundens side. Anonymous poster hash: 4a44e...c3b Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Når det gjelder vilkårene deres så vil jeg ikke si at det står spesielt tydelig.Det står oppsigelse med relativt stor bokstaver og på linja under står det "Kunden kan når som helst si opp sine tjenster ved å kansellere det via kundeområdet. Oppsigelsen vil gjelde fra neste fakturadato.". Det kaller ikke jeg utydelig. Og hvis det er tvil så må jo punktet om oppsigelse være gjeldende, ikke tolkninger av andre deler av avtalen. Et sted står det: Kunden kan når som helst si opp sine tjenster ved å kansellere det via kundeområdet. Oppsigelsen vil gjelde fra neste fakturadato. Et annet sted står det: Alle tjenester vil automatisk fornyes frem til Host1 AS mottar en skriftlig oppsigelse fra kunden. Vil tro at de ser på kansellering av tjenester via kundeområdet som en digital skriftlig oppsigelse, men at du også kan sende en formell oppsigelse. Poenget er vel uansett at de ber om en aktiv oppsigelse. Og et tredje sted står det relativt tydelig at domener utløper ved manglende betaling: Merk at kunden har selv ansvar for å fornye domener. Host1 tar ikke ansvar for domenet som utløper og blir overtatt av andre som følge av manglende betaling fra kundens side. Det står at det utløper, men står ingenting om at avtalen sies opp. Dette punktet er vel for å si fra seg ansvaret hvis noen får overtatt domenet pga for sen betaling. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Det står oppsigelse med relativt stor bokstaver og på linja under står det "Kunden kan når som helst si opp sine tjenster ved å kansellere det via kundeområdet. Oppsigelsen vil gjelde fra neste fakturadato.". Det kaller ikke jeg utydelig. Og hvis det er tvil så må jo punktet om oppsigelse være gjeldende, ikke tolkninger av andre deler av avtalen. Vil tro at de ser på kansellering av tjenester via kundeområdet som en digital skriftlig oppsigelse, men at du også kan sende en formell oppsigelse. Poenget er vel uansett at de ber om en aktiv oppsigelse. Det står at det utløper, men står ingenting om at avtalen sies opp. Dette punktet er vel for å si fra seg ansvaret hvis noen får overtatt domenet pga for sen betaling. Når det gjelder det siste punktet: Hvis domenet utløper er det heller ikke betalt for av leverandøren. Altså Host1 har ikke hatt noen utgifter med det og i praksis betaler jeg for en tjeneste som host1 ikke har levert og har heller ikke noen intensjon om å levere dersom det er overtatt av noen andre.. Hvilke hjemmel har Host1 for å ta betaling for en tjeneste de ikke leverer? I vilkårene står det forøvrig heller ikke hva konsekvensene vil være dersom man ikke betaler andre steder enn under det siste punktet, her står det at man risikerer å miste domenenavnet. Som jeg har skrevet innledningsvis i posten, så er det ikke en veldig uvanlig praksis å ikke betale for et domenenavn dersom man ikke ønsker det. Dette står hos norges største domeneforhandler: "Dersom fakturaen gjelder fornyelse av ett eller flere domenenavn og du ikke ønsker å fornye noen av dem, kan du simpelthen la være å betale. Vi foretrekker imidlertid at du gir oss beskjed om at domenene ikke skal fornyes, slik at vi slipper å kaste bort tid og porto på å sende ut unødvendige purringer, og du slipper å irritere deg over at du mottar slike purringer fra oss." https://domene.shop/faq?id=137 Videre er det flere domenenavn hos host1 som har blitt sagt opp nettopp pga jeg ikke har betalt. Jeg har fått en advarsel på E-post at domenet utløper dersom det ikke betales, men ingenting har skjedd etter det. Passiviteten deres ved å ikke følge opp forfalte domenenavn som har gått ut for 2 år siden, har også latt meg leve i god tro at alt har vært greit. Opprinnelig hadde jeg en intensjon om å betale, mot at jeg fikk kreditert bla det de har overfakturert meg gjennom 2 år. Dette var de enig i og fortalte meg hva jeg i stedet skulle betale. Dette fikk jeg ikke til å stemme, fortalte dem det, men har ikke hørt fra dem siden. I stedet dumpet det heller en betalingsoppfordring på opprinnelig krav i postkassen... Anonymous poster hash: 4a44e...c3b Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Det står at du RISIKERER. Det er for å sikre seg _just in case_. Som jeg sa tidligere - hva ANDRE gjør er ikke viktig her - men hva du har i avtalen din med leverandøren. Så jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden tar opp hva Domeneshop gjør. Det er ikke de du har avtale hos - og derfor er det ikke relevant. Ut over det så mener også jeg at avtalen er rimelig klar på dette med oppsigelse. Dette utelukker ikke at de ikke kan ha vært grei i enkelte tilfeller, spesielt ovenfor kunder som har flere tjenester eller har vært kunde i lang tid. Men det utelukker ikke at avtalen forplikter deg til å aktivt si opp de tjenestene du ikke lenger vil betale for før neste faktura. Gjør du ikke det sier avtalen at du aksepterer at domenet blir fornyet. Når det gjelder hva de leverer og ikke leverer. Vel, det er mer rundt det å drifte domener enn bare å betale neste ledd. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har selv brent meg på denne. Fikk varsel om at jeg måtte skynde meg å betale for domenene og tjenestene mine ellers ble de stengt. Jeg hadde ikke lenger bruk for disse så jeg tenkte at de bare kunne løpe ut pga manglende betaling. Tenkte ikke mer på saken før måneder senere da jeg fikk purring på det nye året og måtte ut med en tusenlapp for noe jeg ikke trengte og måtte logge inn for å stenge tjenestene. De ordlegger seg nok så diffust med den vissheten at det er mange av oss som feilaktig regner med at et slikt varsel betyr at tjenesten simpelthen stanser. De tjener nok mange penger på den taktikken. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Jeg har selv brent meg på denne. Fikk varsel om at jeg måtte skynde meg å betale for domenene og tjenestene mine ellers ble de stengt. Jeg hadde ikke lenger bruk for disse så jeg tenkte at de bare kunne løpe ut pga manglende betaling. Tenkte ikke mer på saken før måneder senere da jeg fikk purring på det nye året og måtte ut med en tusenlapp for noe jeg ikke trengte og måtte logge inn for å stenge tjenestene. De ordlegger seg nok så diffust med den vissheten at det er mange av oss som feilaktig regner med at et slikt varsel betyr at tjenesten simpelthen stanser. De tjener nok mange penger på den taktikken. Det er nok ikke for å tjene penger. Jeg har tidligere smått drevet med hosting. Veldig kult, alt går automatisk osv. Nå driver jeg eget AS utelatert til dette. Ergo strenge krav til regnskap. Host1 var vel en del mindre før og Da selskapsform. Nå er de ganske mye større og et AS. Jeg som fører eget regnskap og samtidig kjenner til systemene Host1 bruker kan se for meg hvor mye jobb det blir om de må lage kreditnota for alle fakturaer som ikke blir betalt istedenfor å gi en oppsigelse. Kan dog si meg enig det bør være mer tydelig at en må si opp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det er ikke adgang til å sende betalingsoppfordring når kravet er tvilsomt, dvs. når kunden har kommet med reelle innsigelser mot kravet. Dette følger av inkassoloven § 10 som etablerer at "forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig skal være vurdert før en betalingsoppfordring sendes" (min utheving). Har kunden kommet med innsigelser skal disse være kvittert ut/løst før betalingsoppfordring sendes. Konsekvensen av brudd på denne regelen er at man taper retten til å kreve inkassoomkostninger dekket, jf. inkassoloven § 17 annet og fjerde ledd. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2019 Det står at du RISIKERER. Det er for å sikre seg _just in case_. Som jeg sa tidligere - hva ANDRE gjør er ikke viktig her - men hva du har i avtalen din med leverandøren. Så jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden tar opp hva Domeneshop gjør. Det er ikke de du har avtale hos - og derfor er det ikke relevant. Ut over det så mener også jeg at avtalen er rimelig klar på dette med oppsigelse. Dette utelukker ikke at de ikke kan ha vært grei i enkelte tilfeller, spesielt ovenfor kunder som har flere tjenester eller har vært kunde i lang tid. Men det utelukker ikke at avtalen forplikter deg til å aktivt si opp de tjenestene du ikke lenger vil betale for før neste faktura. Gjør du ikke det sier avtalen at du aksepterer at domenet blir fornyet. Når det gjelder hva de leverer og ikke leverer. Vel, det er mer rundt det å drifte domener enn bare å betale neste ledd. Hvis du har lest postene jeg har sitert, hadde du fått forståelse for hvorfor jeg har vist til vilkårene til domeneshop. Tok forresten kontakt med forbrukerrådet: De var krystallklar på følgende: De kan ikke kreve betalt for et domenenavn, dersom de faktisk ikke leverer det til meg. F.eks dersom jeg har flyttet tjenesten til en annen tilbyder og har allerede betalt for domenenavnet der. Dersom det utløper som følge av det ikke har blitt fornyet fra deres side, har jeg heller ikke betalingsforpliktelse. Tok også opp følgende med de: "Vel, det er mer rundt det å drifte domener enn bare å betale neste ledd." Hvor de sa at dersom de ikke også leverer det faktiske domenenavnet de krever betalt for, leverer de per definisjon en mangelfull tjeneste. Når det gjelder vilkårene ville de ikke uttale seg om noe spesifikt, men fortalte på generelt grunnlag at det skal tolkes i kunden sitt favør dersom det var tvetydig informasjon og det må ikke gi dårligere vilkår enn hva loven gir. Det er ikke adgang til å sende betalingsoppfordring når kravet er tvilsomt, dvs. når kunden har kommet med reelle innsigelser mot kravet. Dette følger av inkassoloven § 10 som etablerer at "forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig skal være vurdert før en betalingsoppfordring sendes" (min utheving). Har kunden kommet med innsigelser skal disse være kvittert ut/løst før betalingsoppfordring sendes. Konsekvensen av brudd på denne regelen er at man taper retten til å kreve inkassoomkostninger dekket, jf. inkassoloven § 17 annet og fjerde ledd. Takker så mye. Anonymous poster hash: 4a44e...c3b 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Forbrukerrådet har både rett og tar feil samtidig. Det stemmer at man ikke kan ta seg betalt for noe man ikke leverer, men følgen av avtalebrudd er at leverandøren har krav på erstatning for positiv kontraktsinteresse, som utgjør full betaling for tjenesten fratrukket leverandørens besparelse ved ikke å levere sin ytelse (for kjøp av ting følger dette av fkjl § 52). 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Dersom du bestiller ett domenenavn fra en leverandør så registrerer de dette på vegne av deg hos sin leverandør. Dette må de betale for, og er en tjeneste de yter som du må betale for. Så langt er vi enige antar jeg? I avtalevilkårene står det så at tjenesten du har kjøpt, domenedrift, fornyes automatisk årlig med mindre du aktivt sier opp tjenesten. Altså leverandøren, dersom de ikke har hørt noe fra deg, vil fornye domenet hos leverandøren sin igjen og fortsette å drifte domenet. Dette er og noe som koster de penger, som du må betale de for igjen. Så etter 11 måneder med domenenavnet ditt så nærmer det seg fornying igjen. Leverandøren hører ingenting fra deg, og setter derfor i gang med fornying av domenenavnet. Dette må de betale for. Så går forfallet ut på fakturaen du fikk tilsendt og du tenker dette holder som oppsigelse - til tross for at avtalen deres sier noe annet. Leverandøren har fortsatt fornyet domenenavnet og ytt tjenesten i tråd med avtalen du inngikk, og betalt kostnadene for dette. Du har derimot ikke gjort det. Så purrer de på fakturaen de sendte deg og du spiller overrasket og sier at "andre leverandører aksepterer dette så derfor forventer jeg at dere og gjør det", og lager mye arbeid for de. Dersom de nå velger å akseptere at du ikke vil ha domenet og velger å kreditere fakturaen ovenfor deg så må leverandøren FORTSATT dekke kostnaden for driften av det 1 domenet ut det året ovenfor sin leverandør igjen - siden domenet ble fornyet - siden du ikke sa noe annet. I dette scenarioet her så har faktisk leverandøren ytt deg en tjeneste og driftet et domenenavn selv om du ikke ønsket det. Men de driver ikke med tankelesing, og siden du ikke sa opp tjenesten i tråd med avtalen du har akseptert så har de da faktisk fornyet dette for 1 nytt år.. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2019 Dersom du bestiller ett domenenavn fra en leverandør så registrerer de dette på vegne av deg hos sin leverandør. Dette må de betale for, og er en tjeneste de yter som du må betale for. Så langt er vi enige antar jeg? I avtalevilkårene står det så at tjenesten du har kjøpt, domenedrift, fornyes automatisk årlig med mindre du aktivt sier opp tjenesten. Altså leverandøren, dersom de ikke har hørt noe fra deg, vil fornye domenet hos leverandøren sin igjen og fortsette å drifte domenet. Dette er og noe som koster de penger, som du må betale de for igjen. Så etter 11 måneder med domenenavnet ditt så nærmer det seg fornying igjen. Leverandøren hører ingenting fra deg, og setter derfor i gang med fornying av domenenavnet. Dette må de betale for. Så går forfallet ut på fakturaen du fikk tilsendt og du tenker dette holder som oppsigelse - til tross for at avtalen deres sier noe annet. Leverandøren har fortsatt fornyet domenenavnet og ytt tjenesten i tråd med avtalen du inngikk, og betalt kostnadene for dette. Du har derimot ikke gjort det. Så purrer de på fakturaen de sendte deg og du spiller overrasket og sier at "andre leverandører aksepterer dette så derfor forventer jeg at dere og gjør det", og lager mye arbeid for de. Dersom de nå velger å akseptere at du ikke vil ha domenet og velger å kreditere fakturaen ovenfor deg så må leverandøren FORTSATT dekke kostnaden for driften av det 1 domenet ut det året ovenfor sin leverandør igjen - siden domenet ble fornyet - siden du ikke sa noe annet. I dette scenarioet her så har faktisk leverandøren ytt deg en tjeneste og driftet et domenenavn selv om du ikke ønsket det. Men de driver ikke med tankelesing, og siden du ikke sa opp tjenesten i tråd med avtalen du har akseptert så har de da faktisk fornyet dette for 1 nytt år.. Problemet er at de krever betalt for domener som ikke har blitt fornyet fra deres side, altså det har IKKE medført noen kostnader for de. Jeg siterer meg selv: "Hvis domenet utløper er det heller ikke betalt for av leverandøren. Altså Host1 har ikke hatt noen utgifter med det og i praksis betaler jeg for en tjeneste som host1 ikke har levert og har heller ikke noen intensjon om å levere dersom det er overtatt av noen andre.. Hvilke hjemmel har Host1 for å ta betaling for en tjeneste de ikke leverer?" Grunnen til at jeg spiller overrasket er at leverandøren har operert med praksisen tidligere. betaler man ikke for domenenavn har de blitt kansellert, uten noen diskusjon. Man har fått en varsel at domenet vil utløpe ved unnlatt betaling, men thats it. De har videre latt meg tro i 2 år at det ikke er blitt gjort noe med denne praksisen, da de ikke har giddet å følge opp forfalte domenenavn, men i stedet sender en samletfaktura for domenenavn som har utgått 2 år tilbake i tid. Videre så står det ingenting om konsekvenser for unnlatt betaling for noen av tjenestene bortsett fra Domenenavn, her sier de at man kan risikere å miste domenenavnet. thats it. Som jeg skriver innledningsvis så hadde jeg intensjoner om å betale for domenenavnene, men når de prøver å skremme meg til å betale ved å sende betalingsoppfordring på et krav jeg allerede har bestridet (ikke trukket fra rabatt på tjenestene, fjernet domenenavn jeg har hos andre tilbydere og lignende) og i tillegg ikke gidder å svare meg å gjentatte henvendelser, ønsker jeg ikke å betale mer enn absolutt nødvendig. Anonymous poster hash: 4a44e...c3b Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Vet du at de ikke har fornyet det - eller er det bare en mistanke? Og om du vet, hvordan har du fått vite dette? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2019 Vet du at de ikke har fornyet det - eller er det bare en mistanke? Og om du vet, hvordan har du fått vite dette? Jeg vet det. Hvordan jeg vet det? .net og .com domene pga jeg har fått varsel at dersom domenene ikke fornyes vil de utgå. Dette var 2 måneder etter forfall av siste faktura. jeg sjekket noen måneder etterpå og da var domenenavnene tilgjengelig. Dessuten så er det flere av domenene som har blitt ført over til en annen forhandler hvor jeg faktisk har betalt for fornying av domenet hos den nye forhandleren. Jeg har også sjekket med norid hvem som har betalt for domenet og når det ble betalt... Anonymous poster hash: 4a44e...c3b Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Alltid si opp avtaler skriftlig så slipper vi slike diskusjoner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå