Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ENK gikk konkurs og ble avviklet, AS opprettet av ektefelle/partner, er det problematisk?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mannen min ble besjært personlig konkurs. Han drevet enk og det gikk ikke så bra. Han har avviklet ENK og jeg har åpnet AS, hvor han er ansatt og jobber. Vanlig ansatt, ingen leder stilling og eie ikke aksjer. Nå er jeg redd før at jeg har gjørt noe straffbart, da AS ble etablert nesten på samme tidspunkt og faktisk har overtatt næring til den gamle enk. Ikke minst pengene til etablering jeg fikk fra han og man kan lett se det på konto hans. Bli jeg også straffet? Må AS også avvikles? Kan noen som har peiling svare meg på det

Anonymous poster hash: 230b6...6a4

Anonymous poster hash: 230b6...6a4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer eller mindre ja, han gjører det samme. Men det faller under arbeidsoppgavene hans. Jeg er leder, har tilgang til konto, har ansvar for at det som skal være betalt er betalt og osv/osv.

Hvem kontrollerer virksomheten/aksjeselskapet? Altså, gjør han akkurat det samme som han gjorde i sitt ENK, bare at du står oppført som eier og leder?

Lenke til kommentar

Så lenge du faktisk eier og leder virksomheten, slik at du ikke er en stråmann for hans virksomhet, så er det ikke forbudt for ham å starte på nytt i et annet firma.

Det som vil være problematisk vil være om han tar med seg konkursboets eiendeler over i nytt firma, slik at kreditorene hans ikke får dekning.

Konkursboet vil også kunne ta beslag i hans lønn fra firmaet, jf. dekningsloven § 2-11. Dette skjer ikke automatisk. Du kan holdes ansvarlig hvis du som leder ikke respekterer en slik kjennelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han har allerede trekk i lønn og den er respektert og betalt i tiden. 

Så lenge du faktisk eier og leder virksomheten, slik at du ikke er en stråmann for hans virksomhet, så er det ikke forbudt for ham å starte på nytt i et annet firma.

Det som vil være problematisk vil være om han tar med seg konkursboets eiendeler over i nytt firma, slik at kreditorene hans ikke får dekning.

Konkursboet vil også kunne ta beslag i hans lønn fra firmaet, jf. dekningsloven § 2-11. Dette skjer ikke automatisk. Du kan holdes ansvarlig hvis du som leder ikke respekterer en slik kjennelse.

Lenke til kommentar

jeg har kjøpt en del eiendeler fra han, for god pris og pengene han fikk fra meg ble brukt for å betale skyldig lønn og FP 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...