StineSofie Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har 487 000 i forbrukslån fordelt på flere aktører (6 totalt). Renten varierer fra 8,90% til 18,20%. Hva er den beste måten å redusere renteutgiftene mine på? Bør jeg ringe flere banker å høre om de vil hjelpe meg med å samle alt i ett lån? Er det enklest å sende e-post? Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har kjempelyst til å bli kvitt gjelden, og de siste 3 månedene har jeg betalt 25 000 i måneden på lån.. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 (endret) - Snøballmetoden, hvis du har noen lån som er betydelig mindre i størrelse. Få bort dem først så kan du ha mye større betalingsevne og motivasjon på resterende. - Du bør tenke på å samle alt til et lån med så lav rente som mulig. Det kommer nok etableringsbegyr så det er noe man bør tenke på. Du bør også vurdere om du stoler på deg selv (f.eks du tar opp ti tusen ekstra når du refinansierer fordi det er noe du behøver plutselig...) - Hvis du har eiendom og er kredittverdig kan du hos noen tilbydere refinansiere med sikkerhet i egen bolig. - Hvis du har snille foreldre kan de kausjonere for et samlet lån som er mye billigere. Endret 2. oktober 2019 av Edgelord Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har 487 000 i forbrukslån fordelt på flere aktører (6 totalt). Renten varierer fra 8,90% til 18,20%. Hva er den beste måten å redusere renteutgiftene mine på? Bør jeg ringe flere banker å høre om de vil hjelpe meg med å samle alt i ett lån? Er det enklest å sende e-post? Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har kjempelyst til å bli kvitt gjelden, og de siste 3 månedene har jeg betalt 25 000 i måneden på lån.. Har du noe å stille som pant? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Hva er den beste måten å redusere renteutgiftene mine på? Bør jeg ringe flere banker å høre om de vil hjelpe meg med å samle alt i ett lån? Er det enklest å sende e-post? Vil på det sterkaste anbefale at du ringer eller avtalar tid for å snakke med kundekonsulent. Med eit slikt forbrukslån (og antagelegvis lite av store verdiar som du sette som sikkerheit) så treng du å få tid til å få forklare situasjonen din og til å legge ein nedbetalingsplan. Dersom du berre sender epost så vil du mykje lettare få eit umiddelbart nei eller at eposten din blir ignorert. Dersom du ikkje får hjelp av banken, som nok er den aktøren som kan gi deg best rente, så vil det også være eit alternativ å sjå om du klarer å ta opp meir i lån hos firmaet med 8,9% rente og bruke av dei pengane til å betale ned lånet på 18,2%. Du vil fortsatt ha høg rente, men då ikkje fult så høg som det du hadde. Lenke til kommentar
StineSofie Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 - Snøballmetoden, hvis du har noen lån som er betydelig mindre i størrelse. Få bort dem først så kan du ha mye større betalingsevne og motivasjon på resterende. - Du bør tenke på å samle alt til et lån med så lav rente som mulig. Det kommer nok etableringsbegyr så det er noe man bør tenke på. Du bør også vurdere om du stoler på deg selv (f.eks du tar opp ti tusen ekstra når du refinansierer fordi det er noe du behøver plutselig...) - Hvis du har eiendom og er kredittverdig kan du hos noen tilbydere refinansiere med sikkerhet i egen bolig. - Hvis du har snille foreldre kan de kausjonere for et samlet lån som er mye billigere. Det minste lånet er 50 000,-, men det har ikke høyest rente.. Har lyst å samle alt i ett lån, da blir det mye enklere og mye billigere. Har ikke eiendom eller noe som kan stilles som pant/sikkerhet. Har du noe å stille som pant? Nope.. Vil på det sterkaste anbefale at du ringer eller avtalar tid for å snakke med kundekonsulent. Med eit slikt forbrukslån (og antagelegvis lite av store verdiar som du sette som sikkerheit) så treng du å få tid til å få forklare situasjonen din og til å legge ein nedbetalingsplan. Dersom du berre sender epost så vil du mykje lettare få eit umiddelbart nei eller at eposten din blir ignorert. Dersom du ikkje får hjelp av banken, som nok er den aktøren som kan gi deg best rente, så vil det også være eit alternativ å sjå om du klarer å ta opp meir i lån hos firmaet med 8,9% rente og bruke av dei pengane til å betale ned lånet på 18,2%. Du vil fortsatt ha høg rente, men då ikkje fult så høg som det du hadde. Gode poeng.. Om jeg hadde fått alle lånene til 8% rente hadde jeg vært kjempefornøyd.. Lenke til kommentar
Feier Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Der du har 8,9% rente vil det jo være gunstig å være (i en forbrukslånsituasjon). Dersom du har klart å betale 25.000,- per måned ville jeg dokumentert dette til kreditoren som tilbyr 8,9% rente. I.o.m. at du kan vise til både betalingsevne og betalingsvilje vil vel dette muligens kunne bidra til at du får flyttet lånet til der du har lavest rente. Lykke til! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Selge det du har kjøpt? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Med en snittrente på 13% på alle lånene skal du betale nesten 5300kr/mnd bare i renter og avdrag. Nå sier du ikke hvordan renten fordeler seg på lånene, men når minste lånet (50k) har laveste rente vil jeg anta at snittrente for samlet lån er passe høy... Når du da nevner at du har betalt ned 25k siste tre måneder har du jo nesten bare betalt minste avdrag. Lenke til kommentar
Heli Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Har du vurdert å søke om lån innen crowdfunding? ser at fks ho kredd kan du jo få en rente ned på 2,99-7,99. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Har ikke eiendom eller noe som kan stilles som pant/sikkerhet. Si fra hvis du finner noen låneinstitusjon som er villig til å gi deg et nytt lån der formålet er å gjøre opp seks mindre lån. Jeg foreslår at du tar en prat med gjeldsrådgiver i NAV. Endret 22. oktober 2019 av Skandinav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå