jord Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Hei, opplever at bilen hopper fremover og bakhjul som bråker når jeg starter bilen.. usikker på hva det kan være. har jeg lært feil hvordan jeg starter en bil med manuell gir??: revers: 1. bilen står alltid i første gir. 2.holder inn clutch, så brems. 3. vrir nøkkel og starter bilen. 4. setter gir i fri med clutch uten bremsepedalen inn 5. holder så clutchen inn og setter i revers 6. tar av håndbrekk, så kjører jeg! fremover: 1. clutch først inn, så brems 2. vrir nøkkel, starter bil 3.håndbrekk av. 4.brems av 5. kjør.. opplever allikevel at bilen som sagt hopper når jeg skal starte, selv om den er i revers, eller første gir. Har jeg lært feil i alle disse årene?? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Stegene med "så kjører jeg" er litt uklare - hvor raskt slipper du clutchen? Alle biler er forskjellige mtp. hvor clutchen tar, så man må være litt varsom når man slipper ut clutchen. Lenke til kommentar
jord Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Stegene med "så kjører jeg" er litt uklare - hvor raskt slipper du clutchen? Alle biler er forskjellige mtp. hvor clutchen tar, så man må være litt varsom når man slipper ut clutchen. slipper den forsiktig slik man lærer på trafikkskolen, og gasser forsiktig når det går fremover..,men er alle andre steg riktig, eller burde giren stå i fri med håndbrekket på når jeg starter? ser at flere kjører på den måten, men det var ikke noe jeg lærte da jeg fikk førerkort. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg ser ikke noe galt med metodene dine. Noen lar bilen stå i fri, andre i gir. Fordelen med å ha bilen stående i gir er vel en sikkerhet i tillegg til evt. håndbrekk hvis bilen står i en helning (revers hvis bilen heller framover, og motsatt). Bilen hopper når du starter - mener du forresten når du starter bilen eller når du starter kjøringen? Jeg antok det sistnevnte. Så lenge du har clutchen helt inne når du starter så bør det heller ikke være noen hopp når du starter bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Selv om jeg (da jeg hadde manuell) alltid parkerte bilen i 1. gear, satte jeg den alltid i fri før jeg startet motoren. Prøv det, og se om det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har også som vane å sette manuelle biler i fri før jeg starter de, men det er stort sett bare for at det er vanen min og ser ikke at det skal ha noe å si på hvor fint den setter i gang. Det er jo stort sett hvor fintfølende høyre og venstre foten er som bestemmer hvor myk start man har, med mindre det er noe feil på bilen da. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Brems skal inn før du trykker på clutch Trykker du på clutch før brems så kan bilen begynne å rulle Brukte kun håndbrekket i helninger/bakker at bilen hopper høres ut som et problem med for lite gass og for mye clutch Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Høres ut som om brekket sitter litt fast, noe det gjerne gjør nå på høsten med mye regn og fuktig luft. Som nevnt over, trenger kun å bruke brekk ved parkering i bakke. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Kan det hende at du har slitt clutchwire eller lite olje på clutchsylinder? Hvis det hopper når du starter bilen kan det bety at clutchen din ikke er koblet helt ut. Er det tungt å få den i gir? Prøv å start motoren mens giret er i nøytral og evt. i andre gir: 2,3,4,5,6. Hvis det lukter litt fisk, eller våt papp i bilen etter å ha stått med motoren i gang en liten stund med clutchen inne, kan det også være en indikasjon på at clutchen ikke blir koblet helt ut. EDIT: Bakhjulet som bråker... hva slags bråk? Endret 2. oktober 2019 av steinrawr Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Høres ut som om brekket sitter litt fast, noe det gjerne gjør nå på høsten med mye regn og fuktig luft. Som nevnt over, trenger kun å bruke brekk ved parkering i bakke. Jeg mener å både ha lest og lært motsatt - ved å bruke brekket hver gang du parkerer hindrer du at det ruster fast eller blir ødelagt pga lite bruk. Endret 2. oktober 2019 av Drogin Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg mener å både ha lest og lært motsatt - ved å bruke brekket hver gang du parkerer hindrer du at det ruster fast eller blir ødelagt pga lite bruk. Det menes mest da at selve brekkmekanismen ikke skal bli treg/ruste fast. At bremseklossene fester seg til bremseskiven skjer ikke når ikke brekket er i bruk. Lenke til kommentar
jord Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Hva er riktig igangsetting da i rekkefølge? Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Ingen som spør om hva slags bil, hvilken årsmodell, og hvor langt den har gått ? Lenke til kommentar
jord Skrevet 6. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2019 Fant ut at jeg må mest sannsynlig bytte clutch, som var årsaken til problemet. Hvilken væske skifter man når man først setter på nytt clutchsett? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Fant ut at jeg må mest sannsynlig bytte clutch, som var årsaken til problemet. Hvilken væske skifter man når man først setter på nytt clutchsett? Ingenting. Clutchen er bare noen plater/skiver Endret 6. oktober 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Har han bil med hydraulisk kløtsj system er det væske. HVA slags bil er det ? Endret 6. oktober 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Har han bil med hydraulisk kløtsj system er det væske. HVA slags bil er det ? Jeg har ikke måtte blø systemet for og bytte clutchen vertfall. Mulig det er slik på enkelte men. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Hvis kløtsj ikke frigjøres ordentlig ved fullt nedtrykt pedal «kan» problemet ligge i master og i slave hydrauliske sylinder. Dette mener jeg er noe man bør sjekke aller først. Rust, vann/fukt, lekkasje, dårlige pakninger etc. Endret 6. oktober 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Hvis bilen beveger seg i gir med clutchen inne, så er det noe mekanisk feil eller noe som er utslitt. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Det virker som du er helt ny på denne bilen. Har bilen stått lenge ubrukt? Har opplevd at clutch har "satt seg" på en bil jeg hadde og som stod lenge ubrukt. Altså at platene på en måte rustet fast slik at den ikke koblet fri. Mange år siden, men fikk de løs på en eller annen måte, husker ikke, men tror jeg fikk slepehjelp og fikk røsket det løs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå