Gå til innhold

Windows henger noen sekunder hver gang en lagringsdisk spnner opp

Anbefalte innlegg

Kjører windows 10 pro på en maskin med et z270 hoveskort core i7, 32Gig Ram og en adata 8200 pro m2ssd, pluss 4-5 stk lagringsdisker.

Windows er nyinnstallert og oppdatert. Problemet er bare, at av og til fryser windows i flere sekunder mens en av lagringsdiskene spinner opp.

Windows kjører på ssd, pagefile er skrudd av. Skjønner ikke helt hvorfor hele windows skal gå i stå fordi en bakgrunns app starter opp en lagringsdisk. Hadde skjønnt det hvis kun programmet som skal bruke lagringsdisken hadde stoppet noen sekunder, men hele jæ@#@##a pcen!!!!!

Noen som har forslag til løsning??

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en "feil" i Windows kernelen som gjør at systemet ditt henger mens den venter på IO. Det er også sånn i andre operativsystemer som Linux og. Løsningen er å skru av disk sleep.

PS, deaktivering av pagefile er sjukt dumt. Du bør lese meir om virtuelt minne og sette deg inn i fordelene dette har. Eg har 256GB ram og fremdeles swap på heile 64GB(Optane).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Appen spør OS'et etter noe som ligger på en sovende disk. Selvsagt må man da vente til disken er stått opp igjen.

OS'et må vente på IO, noe som normalt tar millisekunder på en snurredisk, mens på en SSD tar dette noen 30-100 mikrosekunder, mens på en snurredisk tar det 5-10 millisekunder pluss opptil en runde på platen pluss oppstart..

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Ja skjønner jo det. Men. kan forstå at appen fryser pga venting på data. Men at for eksempel et spill skal fryse helt noen sekunder fordi en app ønsker å hente noe fra en disk i dvale skjønner jeg ikke. Spill og OS ligger på en M2 SSD og burde ikke fryse fordi et annet programm spørr etter data fra en sovende disk. som ikke er inneholder OS eller Spillet jeg spiller. Synes det virker som et dårlig programm / driver design.

Lenke til kommentar

Dette er en "feil" i Windows kernelen som gjør at systemet ditt henger mens den venter på IO. Det er også sånn i andre operativsystemer som Linux og. Løsningen er å skru av disk sleep.

PS, deaktivering av pagefile er sjukt dumt. Du bør lese meir om virtuelt minne og sette deg inn i fordelene dette har. Eg har 256GB ram og fremdeles swap på heile 64GB(Optane).

Prøvde å google litt anngående deaktivering av  pagefile.Stort sett hadde ikke folk problemer med det.

Kan du forklare nærmere hva som er sjukt dumt med å deaktivere pagefile??

Sånn fra gammelt av så skulle jo pagefilen kompensere for manglende minne/ram....og man merket når pcen gikk tom for minne og begynnte å swape til disk ...har aldri merket noe forskjell verken med eller uten pagefile  etter at vi fikk mer enn 4 gig minne.

Bortesett fra at pagefilen tar plass på disken .

Lenke til kommentar

Det handler om du har en haug med apper som sover og som tar plass i din raske ram. Operativsystemer får da mindre RAM til å cache random IO blokker på harddisken så gjør at ytelsen din går ned.

Eg har ofte swap på 10-20GB på min 256GB maskin, dette er applikasjoner som sover. Da vil operativsystemet flytte de til en tregere disk og frigjør rask RAM til andre applikasjoner/disk cache.

https://superuser.com/questions/810170/should-i-disable-swap-file-if-i-have-lots-of-ram-or-should-i-move-it-to-a-virtua

Et annet godt eksempel er om du har mindre virtuelt minne er at sortering blir gjort om til merge sort, istedenfor quick sort fordi det ikke var nok ledig ram. En applikasjon som blir rammet av dette er f.eks Excel.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...