g0b Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hei, jeg har slitt med internett på bare èn pc ganske lenge nå, jeg har ikke fått til å dele det på nettverket. Har hatt to folk som er relativt dyktige med data som ikke har klart å ordne en server til meg. Nå gir jeg F.. og kjøper meg en router. Altså, jeg har 2 pcer som jeg vil ha på nett samtidig, jeg har telenor adsl, og da er det slik at jeg må ha en router som støtter PPPoe protokoll? Jeg har ikke vært noe særlig borti router og jeg må si jeg forstår heller lite når jeg leser om router i innleggene her på forumet. "Forwarde porter", "route" osv.. Jeg bruker pcene stort sett til å surfe og spille på nett, counter-strike vanligvis, det vil ikke oppstå noen problemer med det og routeren? Og en annen ting, hvilke router bør jeg kjøpe? Har sett på en hos expert: www.elkjop.no Den har PPPoe protokoll vet jeg. Så er det denne: www.d-link.com Noen som vet om denne er bra? og om den støtter PPPoe? Det er kanskje ikke bare å gå å raske med seg en router? er det stor forskjell kvalitets messig? Jeg vil nødig bruke mer penger enn nødvendig. er det vanskelig å sette opp innstillinger på routeren via IE? Anbefalninger? takk Lenke til kommentar
fudun Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 For å dele f.eks. telenor ADSL (PPPoE), så skal vel begge de der gjøre nytta. I praksis trenger man vel bare en switch/hub med uplink port og DHCP server for å få til det? Mye forskjellige navn ute og går ser det ut til (bredbåndsrouter/gateway) Tenker på å dele telenor for en husholdning her selv. Finnes det noen bredbåndsroutere med innebygget printerserver? Noen som husker maks strekk for TP cat 5 kabel (m/u skjerm)? Lenke til kommentar
herpel Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Noen som husker maks strekk for TP cat 5 kabel (m/u skjerm)? Mener å ha hørt rundt 100 meter, dette tror jeg var uskjermet. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Maximum certifiable length for Cat5 is 328 feet (100 meters) Beyond that, you run the risk of signal loss and other complications. Om du har god råd og trenger lang kabel kan du gå for fiber. Lengden på en fiber kabel kan være 25 kilometer og den klarer hvertfall 2 Gbps Hadde vært no å rullet rundt i huset Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Det er kanskje ikke bare å gå å raske med seg en router? er det stor forskjell kvalitets messig? Jeg vil nødig bruke mer penger enn nødvendig. Av de to ville jeg ha valgt bort D-link, de har vel slitt med og få skikk på PPPoE som du er avhengig av , om dette er et problem med den modellen du nevner vet jeg ikke. Selv har jeg montert mange av 3com sine routere, de fungerer utmerket og ligger i samme prisklasse, kjøper du en slik bør du huske og legge inn nyeste firmware til den. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 I praksis trenger man vel bare en switch/hub med uplink port og DHCP server for å få til det? Mye forskjellige navn ute og går ser det ut til (bredbåndsrouter/gateway) Du trenger en router, enten en egen router eller en software-router noe som posteren hadde forsøkt og få til. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Tenker på å dele telenor for en husholdning her selv. Finnes det noen bredbåndsroutere med innebygget printerserver? Har sett DLink 704P http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...29&l=2&lantall= Router burde vært standard. Det gir bedre sikkerhet (NAT og innebygd firewall). Lenke til kommentar
Evial Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Du trenger igrunn ikke noen router, du kan bruke den boksen du fikk av telenor. Da bør du kjøpe et nettverskort og installere det i en pc, kobble til en kabel som går til den andre pcen din. Aktivisere internet delling på den pcen med 2 nettverks kort. Bakdelen med dette er at hvis du ønsker og bruke pc2 i nettverket så må pc1 være slått på. Lenke til kommentar
Tommy123 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Kjøp deg en bredbåndsrouter, prisene er fra 600 kr og oppover. Inneygget brannmur og mange konfigurasjonsmuligheter på de fleste. Da får du delt bredbånd og nettverk mellom maskinene som er koblet til routere. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Og en annen ting, hvilke router bør jeg kjøpe? Vil si at jeg er enig med posteren av et annet innlegg ovenfor, hold deg unna d-link. En jeg kjenner som har en del ustyr fra d-link på jobb opplever mye problemer med både drivere og firmware. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 jeg har telenor adsl, og da er det slik at jeg må ha en router som støtter PPPoe protokoll? Ja, og de fleste routere støtter dette, selv om alle kanskje ikke har like bra støtte (ref. d-link som noen skriver om) Jeg har ikke vært noe særlig borti router og jeg må si jeg forstår heller lite når jeg leser om router i innleggene her på forumet. "Forwarde porter", "route" osv.. Jeg bruker pcene stort sett til å surfe og spille på nett, counter-strike vanligvis, det vil ikke oppstå noen problemer med det og routeren? Nei, det skal fungere fint. Skal du ikke ha server tjenester "bak" din router så trenger du ikke tenke på forwarding/åpning porter osv. Det gjelder for de som vil ha servere, f.eks. ftp server, web server, spill server osv. Og en annen ting, hvilke router bør jeg kjøpe? Har selv en 3Com officeconnect gateway/router som jeg synes er veldig bra. Enkel å konfigurere med IE er den også. Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Skal du kjøpe router er det ingen vits å legge så mye penger i det. Jeg bruker billigste sort Cnet router fra www.komplett.no . Den fungerer utmerket. Men du bør tenke på om du skal ha firewall i den. Lenke til kommentar
bakn Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Eg har kjøpt meg en 3com router, men kommer ikke inpå den. Mulig pga ulikt nettverkskort i pc'ene? Har intregrert nettverkskontroller på den som eg ikke kommer inn på. Den andre pc'n med 3com nettverkskort, kommer eg inn på. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Eg har kjøpt meg en 3com router, men kommer ikke inpå den. Mulig pga ulikt nettverkskort i pc'ene? Har intregrert nettverkskontroller på den som eg ikke kommer inn på. Den andre pc'n med 3com nettverkskort, kommer eg inn på. Nei, det har ingenting og si. Det er antagelig feilkonfigurert, har du satt det opp til og motta IP automatisk? Skrudd av brannmurene på maskinen og fjernet proxyinnstillinger i IE? Det kan også være dårlig kabel eller defekt nettkort. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Du trenger igrunn ikke noen router, du kan bruke den boksen du fikk av telenor. Da bør du kjøpe et nettverskort og installere det i en pc, kobble til en kabel som går til den andre pcen din. Aktivisere internet delling på den pcen med 2 nettverks kort. Bakdelen med dette er at hvis du ønsker og bruke pc2 i nettverket så må pc1 være slått på. akkurat det her hadde personen prøvd....uten hell. Lenke til kommentar
bakn Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Har en krysset cat5 kabel som mulig kan være feilkoblet med rekkefølgen på ledningene i pluggen. Har en rj45 plugg. men har alle fargene på kabelen etterhverandre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Har en krysset cat5 kabel som mulig kan være feilkoblet med rekkefølgen på ledningene i pluggen. Har en rj45 plugg. men har alle fargene på kabelen etterhverandre. Du må ha skikelig koblede kabler, eller får du fort problemer. Krysset kabel mellom PC og router? Lenke til kommentar
bakn Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 På kabelen min står det: R&M freenet enhanced CAT5 UTP 125MHz 4x2x0,5mm PVC, 3P-verified ISO/IEC. Må den kobles på denne måten: 1-hvit/grønn 2-grønn 3-hvit/orange 4-blå 5-hvit/blå 6-orange 7-hvit/brun 8-brun Og i tilfelle, skal det være likt i begge ender av kabelen slik eg har det nå? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Og i tilfelle, skal det være likt i begge ender av kabelen slik eg har det nå? http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm Lenke til kommentar
bakn Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Har nå koblet om på kablene, men nå finner den ikke noen kabler tilkoblet Har koblet på denne måten: 1-grønn/hvit 2-grønn 3-orange/hvit 4-blå 5-blå/hvit 6-orange 7-brun/hvit 8-brun Plug 2: 1-orange/hvit 2-orange 3-grønn/hvit 4-blå 5-blå/hvit 6-grønn 7-brun/hvit 8-brun Hva er gæli?? Hvordan må rekkefølgen være for å få den tilkoblet en router fra 3com når modemet har NAT? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå