inside_864319 Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Norske forskere lager en virtuell vindmølle som skal få det beste ut av framtidens gigantiske vindturbiner Lenke til kommentar
Boris Balakin Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Lurte på hva slags utviklingen det blir uten noe erfaring i produksjon og konstruering av reele vindmøller. GE eller Siemens har jo eget R&D team med 30+ år erfaring. Lenke til kommentar
Knut Johansen Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Og hvor høye er disse nye vindturbinene? Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Vindturbiner på havet har helt klart fordeler fremfor landbaserte annlegg. Men ikke noj til at det kan forsvares Det er tross alt energiforsyningen til ett land som står på spill her. Med mere vær og trusselbilder som stadig er i endring GJØR man seg sårbar helt unødvendig. For ikke å snakke om kompleksiteten slike annlegg innfører i nettet vårt med tanke på distribusjon og regulering. Normalt bør man annlegge kraftstasjoner så nært til bruker som mulig og ikke stikk motsatt, så langt vekk som mulig. Man bør og legge det slik at mam best mulig kan objektsikre herligheten. Det kalles å ta ansvar. Går annlegget ned under en storm må du og vente lenge før evt. Service arbeid kan settes i verk. Med andre ord, sårbarhet sårbarhet sårbarhet. Det siste inteligente jeg hørte var også at om en slik turbin på havet skulle havarere så gjorde det ikke noe for havbunnen var full av vrak alikavel som ikke utgjør noe miljøproblem. De har sikkert helt rett.... eller ikke. På Frøya er vel turbinene utstyrt med rundt 1500liter hydraulikk olje og ca 1000 liter gir olje. PR. TURBIN! Det blir vel neppe mindre med større turbiner. Men akk. Selv om en lystbåt som søler en liter olje i havet godt kan få seg en saftig bot så er jo vindturbiner alltid miljøvennlige. ... NOT Ikke så "ren elektrisitet" som de vil ha det til med andre ord. Lenke til kommentar
inside_864319 Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Lurte på hva slags utviklingen det blir uten noe erfaring i produksjon og konstruering av reele vindmøller. GE eller Siemens har jo eget R&D team med 30+ år erfaring. Siemens er med. Mvh Tormod Haugstad Lenke til kommentar
inside_864319 Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 Og hvor høye er disse nye vindturbinene? Hei. Det er en faktaoversikt i saken hvor den sammenliknes med noen av de mest kjente høyeste bygningene og Haliade-X vil bli 260 meter høy. Mvh Tormod Haugstad Lenke til kommentar
zafira123 Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 E det bare eg som synes det e rart at de plasserer en gigatung generator høyt opp me i masten. Hvor ikke benytte en aksling fra toppen og ned til bakkenivå Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 (endret) E det bare eg som synes det e rart at de plasserer en gigatung generator høyt opp me i masten. Hvor ikke benytte en aksling fra toppen og ned til bakkenivå Det gir tap av energi. Endret 3. oktober 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
zafira123 Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 E det bare eg som synes det e rart at de plasserer en gigatung generator høyt opp me i masten. Hvor ikke benytte en aksling fra toppen og ned til bakkenivåDet gir tap av energi. Duo-prop på hver mast vil sikkert gi 70%mer effekt. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Duo-prop på hver mast vil sikkert gi 70%mer effekt. Og hvor drar du det fra? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Duoprop vil nok øke produktiviteten men ettersom det ikke er gjort er det vel en grunn til det slik som kost/nytte analyse. En annen ting er at kontraroterende oppsett vil skape støy når den urene lufta fra den fremste rotoren treffer den som går motsatt vei bak. For å sammenligne med noe jeg kjenner som er RC helikopter og når jeg flyr opp/ned med halen først blir det en helt markant lyd av rotoren når den går gjennom den turbilente lufts som halebomen lager mens rett veien er rotorlyden mye svakere. Dette demonstreres godt i denne videoen der rotorbladene "bjeffer" mye mere hver gang helikopteret flyr i en retning der rotoren har halen forran seg i fartsretningen. Problemet med duoprop åå en vindturbil vil bli det samme men det spiller nok en mindre rolle ute på havet en på land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå