Gå til innhold

Norske forskere lager en virtuell vindmølle som skal få det beste ut av framtidens gigantiske vindturbiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vindturbiner på havet har helt klart fordeler fremfor landbaserte annlegg. Men ikke noj til at det kan forsvares

 

Det er tross alt energiforsyningen til ett land som står på spill her. Med mere vær og trusselbilder som stadig er i endring GJØR man seg sårbar helt unødvendig. For ikke å snakke om kompleksiteten slike annlegg innfører i nettet vårt med tanke på distribusjon og regulering. Normalt bør man annlegge kraftstasjoner så nært til bruker som mulig og ikke stikk motsatt, så langt vekk som mulig. Man bør og legge det slik at mam best mulig kan objektsikre herligheten. Det kalles å ta ansvar.

 

Går annlegget ned under en storm må du og vente lenge før evt. Service arbeid kan settes i verk. Med andre ord, sårbarhet sårbarhet sårbarhet.

 

Det siste inteligente jeg hørte var også at om en slik turbin på havet skulle havarere så gjorde det ikke noe for havbunnen var full av vrak alikavel som ikke utgjør noe miljøproblem. De har sikkert helt rett.... eller ikke.

 

På Frøya er vel turbinene utstyrt med rundt 1500liter hydraulikk olje og ca 1000 liter gir olje. PR. TURBIN! Det blir vel neppe mindre med større turbiner. Men akk. Selv om en lystbåt som søler en liter olje i havet godt kan få seg en saftig bot så er jo vindturbiner alltid miljøvennlige. ... NOT

 

Ikke så "ren elektrisitet" som de vil ha det til med andre ord.

Lenke til kommentar

Duoprop vil nok øke produktiviteten men ettersom det ikke er gjort er det vel en grunn til det slik som kost/nytte analyse.

En annen ting er at kontraroterende oppsett vil skape støy når den urene lufta fra den fremste rotoren treffer den som går motsatt vei bak.

For å sammenligne med noe jeg kjenner som er RC helikopter og når jeg flyr opp/ned med halen først blir det en helt markant lyd av rotoren når den går gjennom den turbilente lufts som halebomen lager mens rett veien er rotorlyden mye svakere.

Dette demonstreres godt i denne videoen der rotorbladene "bjeffer" mye mere hver gang helikopteret flyr i en retning der rotoren har halen forran seg i fartsretningen.

Problemet med duoprop åå en vindturbil vil bli det samme men det spiller nok en mindre rolle ute på havet en på land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...