Civilix Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Elendige leverandører er nok bare en andre ordens faktor. Det er bruk av feil metode som er det store problemer her, og der er strengt tatt kunden ansvarlig. Du kan ikke kjøre en vannfalls prosess hvor kompetanseoverføring består i dokumentoverlevering til folk uten overlappende kompetanseprofil med de som lagde systemet. Her må en jobbe smidig og forvente usikkerhet som igjen umuliggjør en kravspesifikasjon. I tillegg må en sørge for organisatorisk læring ved å skape langt-levende team som bygger og forvalter løsningen. Det må gjerne være konsulenter i teamene, men det kan ikke bare være konsulenter. Det høres enkelt ut, men nå man møter på leverandører som ikke ønsker at kunden skal få være med på prosessen da "de føler seg overvåket". Det var ikke en ubetydelig leverandør på kommunemarkedet som klarte å komme med den der, og det skulle ikke overaske meg om mange kommuner bare går med på det også. Det er veldig få kommuner i Norge som står i en sterk forhandlingsposisjon. Ja de kan gjøre mye for å rette opp i eget hus, men det er nå slik at den lovpålagte jobben er å levere tjenester og det er ikke noe man kan sette på pause mens man rydder opp. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Kommuner er egentlig for mange og i noen tilfeller for små til å utvikle selv. De burde heller konsumert fellestjenester, men det er klart at de er i liten grad tilgjengelig pt. 2 Lenke til kommentar
perfugli Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Fra en person som kun er fornøyd når levrandøren ikke tjener noe er det merkelig å klage på leveransekvalitet, syns jeg. Det er ingen private aktører som ikke er villig til å levere med kvalitet, men når pris vektes så tungt - så får man hva man betaler for. 1 Lenke til kommentar
inside_1004266 Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Har bare en kommentar til dette som kom fra min mor når hun ble tilbudt et kamera på stranden i syden: 'Kjøpa billig få skit!' Timeprisene i Trd er alt for lave til at de beste gidde å tilby sine tjenester. Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 De som forsvarer anbudsprosessene vet nok ikke hvordan de foregår. Leverandørene beskriver med ord og svarer på ja/nei spørsmål om de vil oppfylle spesifikke krav. Så lenge du svarer ja på alle kra, har en referanse eller to og legger deg lavest i pris vinner du anbudet. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 On 10/3/2019 at 12:08 PM, Anders Jensen said: Det som virkelig er trist er at vi fortsatt må ha denne diskusjonen. Det burde vært almen kunnskap, men dessverre tror jeg at det er mulig å telle antall IKT top-ledere i offentlig sektor som forstår dette på en hånd og enda ha et par fingre ledig til kaffekoppen. Er det IKT lederne eller de politisk bestemte innkjøpsreglene som er problemet? Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Han burde ta seg en titt i speilet. Som det står i artikkelen, så harseleres det mye med offentlige ansatte. Det er allmenn viten at skal man tjene mest, så må man jobbe i det private og de beste motiveres ikke av minst lønn. Det er konkurranse om de beste hodene i det private og da øker lønningene. Nå skal det sies at det er litt offentlig sektor-stil i enkelte private bedrifter som har vokst seg for store også. Det er rett og slett for enkelt å gjemme seg i mengden. Ingen røyk uten ild og dermed en grunn til at det harseleres med det offentlige? I tillegg legger det offentlige opp til dette kjøret selv. De har veldig lett for å gå til media og kreve oppreisning m.m. når en underleverandør ikke gjør jobben sin. Underleverandørene svarer med å hekte på flere profesjonelle når kontraktene skal skrives og løsningsbeskrivelsene skal utarbeides. Det finnes vel ikke en edru person i dette landet (kanskje med unntak av han i Trondheim) som tror en lokalt IT-ansatt som har gått IKT-linjen på den lokale videregående skolen i en liten norsk kommune uten seriøs IT-avdeling er bedre på å skrive kontrakter og løsningsbeskrivelser enn de internasjonale konsulenthusene som opererer i Norge? De samme konsulenthusene som har kontrakter i mange hundremillionersklassen internasjonalt. Det er en grunn til at konsulenthusene gjør det så godt. De er (som regel) ekspertene og de vet det. Dermed blir de kontraktsfestede løsningsbeskrivelsene svært detaljerte og alt han dårlig betalte IT-lederen, som ikke fikk jobb i det private, glemte å involvere av intern kompetanse når kravene skulle dokumenteres, det må kommunen betale ekstra for å få implementert og det forsinker leveransen. For ikke å snakke om at det i enhver offentlig etat sitter minst 3-4 konger på hver sin haug som skal diskutere opp og ned i mente om hver minste endring, fordi ingen har mandat, kunnskap eller viljestyrke til å ta en sjefsavgjørelse! Det må da snart gå opp for dem at dette ikke fungerer? Jeg har vært der. Jeg har sett det med egne øyne. Det er en grunn til at mange offentlige anskaffelser feiler. Det er ikke fordi konsulentbransjen er så dårlig, for å si det pent ... Man kan selvsagt argumentere for at konsulenthusene er den profesjonelle part og skal rådgi (noe de også gjør), men det er bare bestiller som vet hva bestiller vil ha. Det kan ikke konsulenthusene gjette seg til. Det verste er at dette kommer til å fortsette inn i det neste tiåret også. Uten gode ledere med riktig kompetanse i det offentlige, så vil historien gjenta seg. Millioner av skattebetalernes penger som sløses på prosjekter som aldri burde blitt satt i gang. 2 Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Dr Bombay: meget presis og god beskrivelse. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 (endret) Dr. Bombay skrev (På 30.12.2019 den 16.25): Jeg har vært der. Jeg har sett det med egne øyne. Det er en grunn til at mange offentlige anskaffelser feiler. Det er ikke fordi konsulentbransjen er så dårlig, for å si det pent ... Man kan kanskje argumentere for at konsulentbransjen ikke er alene om skylden når ting feiler, men jo, ofte er det nettopp inkompetente konsulenter som gjør at slike prosjekt feiler spektakulært. Jeg har også vært der, og min erfaring er at kommuneansatte ikke alltid har høy teknisk kompetanse, men det er jo derfor de betaler for konsulenter, problemet er at ni av ti IT-konsulenter heller ikke har særlig høy kompetanse, men er totalt inkompetente. Endret 1. januar 2020 av 0laf Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Uansett kan man ikke skylde på konsulentene. Det er det offentlige selv som har ansvaret og må fikse evnt problemer være seg det er prosesser, folk eller whatnot. Vi, skattebetalerne er kundene Lenke til kommentar
HK76 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 En innkjøpsmodell som oppfordrer til et "race to the bottom" på inngåtte kontrakter er kanskje ikke den beste måten å etablere gode leverandørforbindelser allikevel? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå