Captain Kuijt Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Hei! Ønsker å få noe klarhet i det med deling/offentliggjøring av lydopptak fra møter. Møtet det er snakk om er ett møte mellom meg (tjenestemottaker), Ecura (omsorgsbolig firma) og Kommunen (de som betaler Ecura for sine tjenester). Møtet handler om meg og mine ønsker, samt hvor vi skal ha fokuset fremover iforhold til meg og min personlige utvikling. Kommunalsjef for helse og omsorg mener det er ulovlig å dele opptak av møtet med andre som ikke var tilstede da møtet foregikk, og "truer" med å politianmelde dersom jeg deler opptaket. Usikker på hvor mye jeg kan stole på det ho sier, ettersom ho for noen måneder siden gikk rundt og sa at det var ulovlig å ta opptak i skjul selv om en er tilstede på samme møtet. Selv er jeg noe usikker på det med deling av lydopptak, da jeg ikke har satt meg så mye inn i lover og regler rundt dette. Eneste jeg vet er at det er lov å ta skjult opptak uten å spørre. I dette tilfellet opplyser jeg de før møtet at jeg tar lydopptak, men opplyser de derimot ikke om jeg kommer til å dele det. Trenger jeg lov fra personene som er tilstede i møtet til å dele lydopptaket med utenforstående? Eller kan jeg gjøre det uansett? EDIT: Ønsker helst å ha noe fra Lovdata som jeg kan peke på. Endret 1. oktober 2019 av Captain Kuijt 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Det er ikke ulovlig å ta opptak av møter man selv deltar i. Dette følger indirekte av straffeloven § 205, som setter straff kun for den som tar opp møter han ikke selv deltar i. Du trenger ikke tillatelse fra deltakerne for å dele lydopptak fra møtet. Kommunalsjefen kan ta seg en bolle. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå