Pac Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Har brukt et sett piggfri vinterdekk gjennom hele sommeren nå. Blir de ødelagt av det? Kan jeg bruke de igjen i vinter eller vil de ha degradert seg veldig? Tenker hvis de er designet for kald asfalt/is/snø også blir brukt på stekvarm asfalt om sommeren så blir jeg redd for at de bare er kast nå. Eller tåler de det? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Hvor mye har du kjørt og i hvilke hastigheter? Har du bare surret rundt i byen/tettsted i stort sett lav hastighet, kan det være at de fortsatt er brukbare, men har de vært brukt i høyere hastighet over lengre tid vil de nok var oppbrukt nå. Lenke til kommentar
Pac Skrevet 1. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Halve tiden har det gått på landeveier i 50-80, og andre halvdel på motorvei i alt fra 100-160. Masse mønster igjen, men.. Kjørt sikkert 10-15.000 km. Hvis det er kun stor slitasje det går på er det greit, for dekkene ser kjempefine ut enda. Tenkte mer på om gummien blir rar eller mister evnene sine. Endret 1. oktober 2019 av Pac Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Gummi tåler det. Krav til mønsterdybde er 3 mm. Og bør byttes i god tid før det blir så lite mønster. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Sjekk produksjonsdatoen på dekkene også. Piggfrie vinterdekk som er mer enn 5 år gamle er som regel ikke noe å samle på. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Halve tiden har det gått på landeveier i 50-80, og andre halvdel på motorvei i alt fra 100-160. Masse mønster igjen, men.. Kjørt sikkert 10-15.000 km. Hvis det er kun stor slitasje det går på er det greit, for dekkene ser kjempefine ut enda. Tenkte mer på om gummien blir rar eller mister evnene sine. Oj, i slike hastigheter med piggfrie dekk på sommerføre vet jeg ikke om jeg hadde turt engang. Disse er i utgangspunktet myke i minusgrader for å ha godt grep på snø og is, om sommeren blir de enda mykere dårligere grep som følge. Tommelfingerregelen er vel at piggfrie dekk ikke bør brukes over 7 grader C. Kjører noen ganger om våren når det er litt varmt før jeg legger på sommerdekk, og da føles det som en kombinasjon av glatt vei og dekk med veldig lite luft i, dvs lite kontroll og det kjennes som bakenden skal komme først rundt svinger, men så er jeg vant til 35 profil på sommerdekk også da. Tilbake til dine dekk, så ville ikke jeg ha brukt de på vinterføre etter en slik (mis)bruk på sommerføre, men det er bare min mening. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Så lenge det er tillat å kjøre med vinterdekk om sommeren.. Angrer på at jeg ikke fikk bilen levert med sommerdekk (Har helårsdekk) Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det er ikke sikkert vinterdekkene har så høy hastighetsindeks at de kan kjøres i 160km/t. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det er ikke sikkert vinterdekkene har så høy hastighetsindeks at de kan kjøres i 160km/t. Vinterdekk skal ha minimum Q (160 kmt) hastighetsindex Jeg hadde ikke brydd meg om et vinterdekk har blitt brukt på sommeren så lenge det er bra med mønster i dem 1 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det mest bekymringsverdige her er at trådstarter har kjørt på sommerføre i hastigheter opp mot 160km/t på piggfrie vinterdekk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Vinterdekk slites ikke i særlig større grad på sommerføre. Problemet er at du har dårlig bremselengde på varm asfalt, og har unødvendig stor fare for vannplaning. Som nevnt over så er det også ekstremt viktig at du ikke overgår hastighetsindeksen, da en dekkeksplosjon i 160 km/t fort kan bli en dødsdom. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Vinterdekk, og spesielt piggfrie, slites betydelig mere på sommerføre. For det første så er de laget for optimalt grep på snø og is, og for det må de ha en gummiblanding som er passe myk når det er kaldt. Når det er sommer er både luft og asfalttemperatur mye høyere enn det dekket er laget for og dermed blir det også enda mykere enn det er designet for og pga dette slites det raskere. For det andre er det mye større friksjon mellom dekk og asfalt enn det er mellom dekk og is/snø, dette gjøre at man kan akselerere og bremse hardere og svinge skarpere på asfalt. Kjører man i tillegg litt aktivt vil dette også føre til varmgang i dekket og alt dette fører til betydelig større dekkslitasje på sommerføre for et vinterdekk og spesielt et piggfridekk. I tillegg ødelegges dekkets vinterføreegenskaper i og med at dekket nesten smelter når det blir for varmt og ødelegger smidigheten til dekket som er nødvendig for å få grep på snø og is. https://www.motor.no/artikler/2019/april/dekktest-advarer-mot-vinterdekk-pa-sommerfore/ PS, et utdrag fra artikkelen: https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/vinterdekk-pa-sommeren-er-farlig/ "En måling av bremselengder viser dette spesielt godt. Dette ble gjort på Vålerbanen, der det ble testet sommerdekk mot piggfrie vinterdekk med lovlig mønster. I 100 km/time ble bremselengden på vinterdekkene 21 m lengre på normal asfalt." PS2, kan legge til at bremselengden 100-0 km/t til en vanlig personbil gjerne er på 35-40 meter med vanlige sommerdekk. Så med piggfridekk er man da i område 60 meter.......... Endret 4. oktober 2019 av Thunderhead 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå