KjeRogJør Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Hva skjer hvis 4-5 veldig tunge passasjerer midt under takeoff reiser seg opp og løper bakerst i flyet? Folk skal heldigvis sitte fastspent da, men er det noen indikator på at noen løser ut belter for tidlig? I bil registreres om belter er i bruk. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Er virkelig påtide å få på plass vekt registrering av personer og håndbagasje. Folk veier mer en "snittet" om dagen og drar med seg altslags rusk og rask inn i kabinen. Vektregistrering ved innsjekk og en har full kontroll. Da burde et dataprogram gjøre beregninger og tildele plass før ombordstining. Dette program kunne også vite hvem som reiste sammen og lage sitteplan ut fra dette, og skrive ut kølapp Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Vektregistrering i understellet på fly har jeg i min godtroenhet trodd var standard på alle større fly. Har sett for meg strekklapper på stag som rimelig enkelt vil kunne måle vekt basert på en lookup tabell. Så her baserer man seg kun på synsing var personellet, eller er det så mye å gå på at det "alltid" går bra? Om flyet var tilnærmet perfekt trimmet, lurer jeg på hvor mye/lite dette ville bety for drivstofforbruk. Kontra vanlig "øyemål". Tenker da på om kompensering for dårlig trim gir større utslag på styreflater og mere luftmotstand. (?) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Da burde et dataprogram gjøre beregninger og tildele plass før ombordstining. Dette program kunne også vite hvem som reiste sammen og lage sitteplan ut fra dette, og skrive ut kølapp Ja det er jo dette som skjer i dag, bare basert på konstanter som ikke nødvendigvis stemmer. Så har en jo de tullingene som driver å setter seg andre plasser for sin egen komfort og plassmangel pga folk drar med seg alt for mye rask inn i kabinen for å spare penger. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Da burde et dataprogram gjøre beregninger og tildele plass før ombordstining. Dette program kunne også vite hvem som reiste sammen og lage sitteplan ut fra dette, og skrive ut kølapp Ja det er jo dette som skjer i dag, bare basert på konstanter som ikke nødvendigvis stemmer. Så har en jo de tullingene som driver å setter seg andre plasser for sin egen komfort og plassmangel pga folk drar med seg alt for mye rask inn i kabinen for å spare penger. De veide ikke meg sist jeg fløy så jeg tviler. De burde veie person sammen med eventuell håndbagasje, da man gjerne plasserer den i hattehylla over egen sitteplass, eller burde gjøre det, om man ville vere helt konsekvent. Hvor nøyaktig de ønsker å være vet jeg ikke. Men kunne flyet veie seg selv, som før nevnt, kunne korreksjon av tyngdepunkt foretas i lasterom om de var plass(?) 1 Lenke til kommentar
bjarnejs Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Dette er ikke bare viktig for små fly. Concorde hadde det pilotene kalte Ballast Fuel. En viss mengde drivstoff som de pumpet frem og tilbake fra resten av flyet til Fuel Tank 11 helt bakerst i halen, som aldri ble brukt, men var nødvendig for å påvirke flyets tyngdepunkt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 De veide ikke meg sist jeg fløy så jeg tviler. De burde veie person sammen med eventuell håndbagasje, da man gjerne plasserer den i hattehylla over egen sitteplass, eller burde gjøre det, om man ville vere helt konsekvent. Hvor nøyaktig de ønsker å være vet jeg ikke. Men kunne flyet veie seg selv, som før nevnt, kunne korreksjon av tyngdepunkt foretas i lasterom om de var plass(?) Ja jeg mente ikke at det veies, men at de har programmene for å plassere vekt rundt i kabinen for å fordele. Men, dette er basert på faste vektverdier. Og der ligger problemet. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 De veide ikke meg sist jeg fløy så jeg tviler. De burde veie person sammen med eventuell håndbagasje, da man gjerne plasserer den i hattehylla over egen sitteplass, eller burde gjøre det, om man ville vere helt konsekvent. Hvor nøyaktig de ønsker å være vet jeg ikke. Men kunne flyet veie seg selv, som før nevnt, kunne korreksjon av tyngdepunkt foretas i lasterom om de var plass(?) Ja jeg mente ikke at det veies, men at de har programmene for å plassere vekt rundt i kabinen for å fordele. Men, dette er basert på faste vektverdier. Og der ligger problemet. Jeg mente at de ikke kan ha sannferdige tall når de ikke veier folk først. I grunnen en ganske optimistisk og naiv metode de bruker. Da kan også plasseringa av pass. slå mere uheldig enn heldig ut til slutt. Og dette i en bransje som ønsker å fremstå som nøyaktig ellers. De veier jo bagasje, er det bare for å kunne ta ekstra betalt,(for å få folk til å moderere flyttelasset) eller av hensyn til flylasternes rygger, (fornuftig), eller bruker de dette også aktivt til trim av flyets balanse? Det hadde vært like logisk? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Et lite "tenke høyt"-øyeblikk her, for det kan være at idéen ikke er så lur som jeg tror. Men hva med en vekt plassert et sted der de må taxe uansett, de får en stopp i noen sekunder selvsagt, men da får de et kontrollmål på faktisk vekt vs beregnet før hver take-off? Litt ala en slik vekt som Vegvesenet har bare *litt forsterka* 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Et lite "tenke høyt"-øyeblikk her, for det kan være at idéen ikke er så lur som jeg tror. Men hva med en vekt plassert et sted der de må taxe uansett, de får en stopp i noen sekunder selvsagt, men da får de et kontrollmål på faktisk vekt vs beregnet før hver take-off? Litt ala en slik vekt som Vegvesenet har bare *litt forsterka* Er det ikke enklere å bare ha en vekt der man viser boarding-kort? Der kobles jo personen til boarding-kortet, med seteplass uansett. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Er det ikke enklere å bare ha en vekt der man viser boarding-kort? Der kobles jo personen til boarding-kortet, med seteplass uansett. Jo. Men ikke alle ønsker å veie seg ved innsjekk (ren tipping, men antar at det blir litt bråk), og flyselskapene vil jo gjerne ha passasjerer, så tror det sitter langt inne for de alle fleste flyselskaper Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Jo. Men ikke alle ønsker å veie seg ved innsjekk (ren tipping, men antar at det blir litt bråk), og flyselskapene vil jo gjerne ha passasjerer, så tror det sitter langt inne for de alle fleste flyselskaper Bygget inn i gulvet, så er det ingen som hadde reagert. Folk flyr med dildoer i bagasjen mens de vet den blir gjennomlyst, så trur det hadde ordnet seg. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Jo. Men ikke alle ønsker å veie seg ved innsjekk (ren tipping, men antar at det blir litt bråk), og flyselskapene vil jo gjerne ha passasjerer, så tror det sitter langt inne for de alle fleste flyselskaper Det trenger jo ikke være noe stort rødt varselskilt som blinker "Denne dundra veier 120 kg" over hodet på passasjeren. En vekt i gulvet, mellom to "portaler" så kun en person veies av gangen, der man scanner ombordstigningskortet. Trenger ikke stå noe display med vekt noen plasser, men må jo selvsagt behandles konfidensielt. Kan jo ikke ha flyplassansatte som registrerer og rapporterer på SM at Erna har gått opp 2 kg i løpet av statsbesøket. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå