Gå til innhold

Passasjerer og flygere veide mer enn beregnet – klarte ikke å få flyet i lufta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med et system for lastregistrering i understellet.

Vektfordelingen burde kunne avleses der med veieceller og evt. et regneprogram?

Mens flyet står på bakken?

God ide.

Er mulig å bruke dekktrykk, utetemperatur og omgivelsenes trykk for å regne ut vekten, eller blir feilmarginen for stor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva med et system for lastregistrering i understellet.

De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene.

 

Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene.

 

Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ?

Så faktisk nettopp en video hvordan de laster 747-800 cargo fly fra Qatar Airways.

 

Der er alt veid og kalkulert lenge før flyet noengang skal lastes. Pallene er til og med formet etter flyskrog.

 

De hadde tilogmed spesial last med på den turen, en motor til Airbus 320 fra Rolls Royce.

Virker som Qatar Airways har stål kontroll vertfall. Men hva de gjør på grønnland er ikke lett og si xD

 

Link til video om noen er intressert. https://www.youtube.com/watch?v=Z9l7aWpqkko

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene.

Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva med et system for lastregistrering i understellet.

Vektfordelingen burde kunne avleses der med veieceller og evt. et regneprogram?

Mens flyet står på bakken?

God ide.

Er mulig å bruke dekktrykk, utetemperatur og omgivelsenes trykk for å regne ut vekten, eller blir feilmarginen for stor?

Eller å måle hvor meget fjæring i understell synker sammen, korrigert for temp (stivhet).

Små lasermålere som måler på 10dels mm eller bedre. Kalibrering\kontroll hver gang flyet er tomt og drivstoffmengde er kjent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene.

Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene.

Tre veiepunkter burde vere ideelt.

Hovedhjulene skal ha lik belastning, sikkert en margin på skjevhet her(?)

Nesehjul ikke for tung\lett sikkert margin her og(?)

Maks totalvekt er kjent, prosentvis fordelt på nese og hovedhjul for riktig trim.

Kan ikke vere håpløst å få til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene.

Mange kjøretøyer som har lastceller for og kunne regne ut vekter, bla annet søppelbiler som kjører rundt og tømmer søppelcontainerer hos bedrifter.

 

Det burde vel gå an og få integrert strekkmålere i fly for og måle vekt, lette, rimelige og burde ikke by på store jobben og få integrert det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene.

Mange kjøretøyer som har lastceller for og kunne regne ut vekter, bla annet søppelbiler som kjører rundt og tømmer søppelcontainerer hos bedrifter.

 

Det burde vel gå an og få integrert strekkmålere i fly for og måle vekt, lette, rimelige og burde ikke by på store jobben og få integrert det.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor dette skulle være

så fjernt på fly(?)

Heisekraner har også slikt utstyr,

for å slippe å være avhengige av synsing og hoderegning.

De er også ansvarlige for sikkerheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er jo blitt feitere enn for 20 år siden. Det er vell da slike snitt-vekt-systemer ble gitt? Eller er det blitt oppdatert i det siste? 

 

Husker når jeg jobbet på flyplass, så brukte man bare snitt-vekten på bagasje, der det var forskjell på innenlandsfly og utenlands. Det samme med passasjerer.  Det var noen unntak, som f.eks fly som kom fra Polen, siden bagasjen ofte inneholder verktøy, så man måtte øke snittet endel. 

 

På nymoderne samlebånd, så har man jo uansett vekter i båndet, slik at bagasjen er veiet. Men slikt har man jo ikke på mindre flyplasser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man skulle da tro at det var en form for sikkerhetsmargin for vekt, men da går det jo potensiell frakt ut vinduet som betyr mindre inntjening. Det eksempelet jeg kommer til å tenke på når det gjelder slike vektoverskridelser er to hendelser der det amerikanske forsvaret var involvert. Jeg husker ikke nøyaktig når det skjedde, men jeg tror det var i Alaska at et vanlig Boeing passasjerfly var lastet med kun menn fra forsvaret og da de veide mer enn gjennomsnittet, greide ikke flyet å lette skikkelig og krasjet i noen trær en stund etter avgang. Den andre er der et privat lastefly av type Boeing 747-400 krasjet i Afghanistan fordi den hadde lasten for dårlig sikret, slik at lasten skled bakover i flyets lasterom da det tok av, slik at flyet mistet kontrollen og krasjet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Airlines_Flight_102

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vektregistrering i understellet på fly har jeg i min godtroenhet trodd var standard på alle større fly. Har sett for meg strekklapper på stag som rimelig enkelt vil kunne måle vekt basert på en lookup tabell. Så her baserer man seg kun på synsing var personellet, eller er det så mye å gå på at det "alltid" går bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ?

 

Hva skjer da om "beklager, du veier 83kg og må derfor vente på neste fly"? 

Det måtte vi gjennom før tur i tilsvarende lite fly over Grand Canyon i '92. Ingen ble nekta, men sitteplass ble fordelt etter veiing

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...