Redaksjonen. Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Passasjerer og flygere veide mer enn beregnet – klarte ikke å få flyet i lufta 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Tja, samme greia skjedde vel i 2003 (https://www.planecrashwiki.com/flight/US-Air-ExpressAir-Midwest-5481-3490), men da med større konsekvenser. Utarbeiding av nye skjemaer er tydeligvis noe som tar tid. Endret 1. oktober 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Populært innlegg KjeRogJør Skrevet 1. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. oktober 2019 Hva med et system for lastregistrering i understellet. Vektfordelingen burde kunne avleses der med veieceller og evt. et regneprogram? Mens flyet står på bakken? 15 Lenke til kommentar
osandlan Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Hva med et system for lastregistrering i understellet. Vektfordelingen burde kunne avleses der med veieceller og evt. et regneprogram? Mens flyet står på bakken? God ide. Er mulig å bruke dekktrykk, utetemperatur og omgivelsenes trykk for å regne ut vekten, eller blir feilmarginen for stor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Hva med et system for lastregistrering i understellet.De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene. Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ? Endret 1. oktober 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ? Hva skjer da om "beklager, du veier 83kg og må derfor vente på neste fly"? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene. Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ? Så faktisk nettopp en video hvordan de laster 747-800 cargo fly fra Qatar Airways. Der er alt veid og kalkulert lenge før flyet noengang skal lastes. Pallene er til og med formet etter flyskrog. De hadde tilogmed spesial last med på den turen, en motor til Airbus 320 fra Rolls Royce. Virker som Qatar Airways har stål kontroll vertfall. Men hva de gjør på grønnland er ikke lett og si xD Link til video om noen er intressert. https://www.youtube.com/watch?v=Z9l7aWpqkko 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene. Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Hva med et system for lastregistrering i understellet. Vektfordelingen burde kunne avleses der med veieceller og evt. et regneprogram? Mens flyet står på bakken? God ide.Er mulig å bruke dekktrykk, utetemperatur og omgivelsenes trykk for å regne ut vekten, eller blir feilmarginen for stor? Eller å måle hvor meget fjæring i understell synker sammen, korrigert for temp (stivhet). Små lasermålere som måler på 10dels mm eller bedre. Kalibrering\kontroll hver gang flyet er tomt og drivstoffmengde er kjent? 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 De fleste fly har kun 3 punkter som når bakken. Så det er neppe helt ideelt, men sikkert sikrere enn dagens "finger'n i været" metode. Men et slikt system krever mest sannsynlig ganske store investeringer på flyplassene.Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene. Tre veiepunkter burde vere ideelt. Hovedhjulene skal ha lik belastning, sikkert en margin på skjevhet her(?) Nesehjul ikke for tung\lett sikkert margin her og(?) Maks totalvekt er kjent, prosentvis fordelt på nese og hovedhjul for riktig trim. Kan ikke vere håpløst å få til. 4 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Fedme-epidemien har tydeligvis også andre konsekvenser enn dårlig helse.. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene. Mange kjøretøyer som har lastceller for og kunne regne ut vekter, bla annet søppelbiler som kjører rundt og tømmer søppelcontainerer hos bedrifter. Det burde vel gå an og få integrert strekkmålere i fly for og måle vekt, lette, rimelige og burde ikke by på store jobben og få integrert det. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Forslaget var å ha veiecelle integrert i understellet til flyet, ikke i bakken under flyene. Dette koster nøyaktig 0 kr i investeringer på flyplassene.Mange kjøretøyer som har lastceller for og kunne regne ut vekter, bla annet søppelbiler som kjører rundt og tømmer søppelcontainerer hos bedrifter. Det burde vel gå an og få integrert strekkmålere i fly for og måle vekt, lette, rimelige og burde ikke by på store jobben og få integrert det. Skjønner egentlig ikke hvorfor dette skulle være så fjernt på fly(?) Heisekraner har også slikt utstyr, for å slippe å være avhengige av synsing og hoderegning. De er også ansvarlige for sikkerheten. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Folk er jo blitt feitere enn for 20 år siden. Det er vell da slike snitt-vekt-systemer ble gitt? Eller er det blitt oppdatert i det siste? Husker når jeg jobbet på flyplass, så brukte man bare snitt-vekten på bagasje, der det var forskjell på innenlandsfly og utenlands. Det samme med passasjerer. Det var noen unntak, som f.eks fly som kom fra Polen, siden bagasjen ofte inneholder verktøy, så man måtte øke snittet endel. På nymoderne samlebånd, så har man jo uansett vekter i båndet, slik at bagasjen er veiet. Men slikt har man jo ikke på mindre flyplasser. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Man skulle da tro at det var en form for sikkerhetsmargin for vekt, men da går det jo potensiell frakt ut vinduet som betyr mindre inntjening. Det eksempelet jeg kommer til å tenke på når det gjelder slike vektoverskridelser er to hendelser der det amerikanske forsvaret var involvert. Jeg husker ikke nøyaktig når det skjedde, men jeg tror det var i Alaska at et vanlig Boeing passasjerfly var lastet med kun menn fra forsvaret og da de veide mer enn gjennomsnittet, greide ikke flyet å lette skikkelig og krasjet i noen trær en stund etter avgang. Den andre er der et privat lastefly av type Boeing 747-400 krasjet i Afghanistan fordi den hadde lasten for dårlig sikret, slik at lasten skled bakover i flyets lasterom da det tok av, slik at flyet mistet kontrollen og krasjet. https://en.wikipedia.org/wiki/National_Airlines_Flight_102 Endret 2. oktober 2019 av FrihetensRegn 4 Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Hva skjer hvis 4-5 veldig tunge passasjerer midt under takeoff reiser seg opp og løper bakerst i flyet? Lenke til kommentar
Kåre Krigsforbryter Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Trenger ikke å fly ett småfly for at dette skal ha noen betydning, Arrow Air Flight 1285 gikk ned med amerikanske soldater siden de alle veide litt mer enn gjennomsnittet og overlast. Da gikk DC-8 flyet ned med over 250 personer om bord https://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_Air_Flight_1285 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Er virkelig påtide å få på plass vekt registrering av personer og håndbagasje. Folk veier mer en "snittet" om dagen og drar med seg altslags rusk og rask inn i kabinen. Vektregistrering ved innsjekk og en har full kontroll. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Vektregistrering i understellet på fly har jeg i min godtroenhet trodd var standard på alle større fly. Har sett for meg strekklapper på stag som rimelig enkelt vil kunne måle vekt basert på en lookup tabell. Så her baserer man seg kun på synsing var personellet, eller er det så mye å gå på at det "alltid" går bra? 1 Lenke til kommentar
bjarnejs Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Kanskje lettere å veie passasjerer og bagasje før ombordstigning ? Seteplassering ut fra personvekt ? Hva skjer da om "beklager, du veier 83kg og må derfor vente på neste fly"? Det måtte vi gjennom før tur i tilsvarende lite fly over Grand Canyon i '92. Ingen ble nekta, men sitteplass ble fordelt etter veiing 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå