Gå til innhold

September ble nok en knallmåned for Tesla


Anbefalte innlegg

Jeg sa at de var bak Norge før og etter innføringen av moms, ikke at de var like langt bak før og etter moms. De var bak Norge før momsen ble innført, de ligger enda lenger bak etter at momsen ble innført. Eller mener du at danskene ikke bryr seg om en bil blir flere hundre tusener dyrere i pris?

 

Nei du sa dette:

 

 

 

Det er bare å ta en titt på Danmarks marked da de innførte full moms på elbiler over natten, det ble neste bom stopp i salget av Tesla. 

 

Og det stemmer ikke. Det ble en liten dipp, ja. Men markedet har tatt seg opp igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du sa dette:

 

 

Og det stemmer ikke. Det ble en liten dipp, ja. Men markedet har tatt seg opp igjen.

Jeg vil ikke kalle en nedgang på minst 80% for "en liten dipp". Det ble ikke en gang solgt en eneste Tesla de to første månedene i 2017. En øyebliklelig nedgang på 100% er ikke "en liten dipp".

 

Og det stopper ikke der; Danmark kommer til å øke avgiftene ytterligere frem til 2020. Da vil en Tesla Model S ha over 1 mill i avgifter. I praksis kommer altså Teslas biler til å DOBLES I PRIS. Og du tror det vil bli ignorert av danske forbrukere? LOL

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle en nedgang på minst 80% for "en liten dipp". Det ble ikke en gang solgt en eneste Tesla de to første månedene i 2017. En øyebliklelig nedgang på 100% er ikke "en liten dipp".

 

Og det stopper ikke der; Danmark kommer til å øke avgiftene ytterligere frem til 2020. Da vil en Tesla Model S ha over 1 mill i avgifter. I praksis kommer altså Teslas biler til å DOBLES I PRIS. Og du tror det vil bli ignorert av danske forbrukere? LOL

Jo det er en dipp, for det ble solgt unaturlig mange i forkant. Det er helt naturlig og så tok det seg opp igjen. Elbil salget har doblet seg i Danmark siden den gang...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn argumentasjon fungerer, her var det forresten lett å se rett gjennom nevnte.

 

Jeg sa at de var bak Norge før og etter innføringen av moms, ikke at de var like langt bak før og etter moms. De var bak Norge før momsen ble innført, de ligger enda lenger bak etter at momsen ble innført. Eller mener du at danskene ikke bryr seg om en bil blir flere hundre tusener dyrere i pris?

 

Du hoppet fra å vurdere Norske forhold for salg med si at elbilsalget stoppet i Danmark, (som kun er et midlertidig fall i form av at de er oppegående nok til å kjøpe bil før varslet avgiftsøkning) til å snakke om hvordan de stiller seg i forhold til Norge, som har billigere strøm, og bedre fordeler, ved å snakke om nevnte lokale prisøkning.

Så gikk du til å snakke om avgifter for Tesla spesifikt, i Danmark.

 

Vi spiller Hvor jobber vedkommende?

 

Hvis det varsles avgiftsøkning kommer det til oppstå hamstring av elbiler, såpass at også VAG må selge noen, for det kommer heller ikke til å bli solgt noen fossilbiler rett i etterkant.

 

Ting som forutsetter at Norge kommer til å fortsette på el-bil:

  • Billigere strøm
  • Tunge avgifter på fossilbiler
  • Utbygd ladenettverk
  • Opplyst befolkning med positiv erfaring
  • Renere luft er på dagsordenen om vinteren, og miljø ellers
  • Politisk vilje
  • At det kjøpes andre biler enn luksusbiler, som kan få avgiftsøkninger også på elbilsiden, som i Danmark. Her er sammenligningen til fossilbiler fra vanlige fossilbiler til luksussegment relevant, for der finner man akkurat samme progressive avgiftsøkning i Norge.
  • Sannsynligheten for at enhver avgiftsøkning for elbil også inntreffer for fossilbil, og gjerne dobbelt sådan.
  • Pengesterk befolkning, latskap, sosial status.
  • Norge er et foregangsland som rene produsenter viser til, og innretter sin produksjon og salgsstrategi for
  • Danmarks fortsatte salgsstatisikk for elbil, tross at de ikke stiller så sterkt mtp. ovennevnte.
+
  • Det lages flere elbiler, fra flere produsenter.
  • Elbiler kan og blir produsert i volum også i billigere segmenter.
  • Elbiler er billigere å produsere.
  • Elbiler er enklere å reparere, fossilbiler er kunstig vanskelige, og har allerede problemer med å lønne/selge nok i spesialverksteder og merkeforhandlere.
  • Det vil også bli enda færre bensinstasjoner.
  • Dyrere delepriser for fossilbiler.
  • Elbiler i flere segmenter, pick-up, trailer og modell Y kommer, det mangler vel stor varebil (?).
Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Kommer til å ta helt av med Tesla Model Y med folkesuv til lavpris i 2020/21

2022, tenker jeg. Y kommer ikke i produksjon i USA før sent i 2020. Tok vel over et år før Model 3 kom seg fra utstillingsrommene i California til Norge

Endret av -3S41M8NN
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn argumentasjon fungerer, her var det forresten lett å se rett gjennom nevnte.

 

 

Du hoppet fra å vurdere Norske forhold for salg med si at elbilsalget stoppet i Danmark, (som kun er et midlertidig fall i form av at de er oppegående nok til å kjøpe bil før varslet avgiftsøkning) til å snakke om hvordan de stiller seg i forhold til Norge, som har billigere strøm, og bedre fordeler, ved å snakke om nevnte lokale prisøkning.

Så gikk du til å snakke om avgifter for Tesla spesifikt, i Danmark.

 

Vi spiller Hvor jobber vedkommende?

 

Hvis det varsles avgiftsøkning kommer det til oppstå hamstring av elbiler, såpass at også VAG må selge noen, for det kommer heller ikke til å bli solgt noen fossilbiler rett i etterkant.

 

Ting som forutsetter at Norge kommer til å fortsette på el-bil:

  • Billigere strøm
  • Tunge avgifter på fossilbiler
  • Utbygd ladenettverk
  • Opplyst befolkning med positiv erfaring
  • Renere luft er på dagsordenen om vinteren, og miljø ellers
  • Politisk vilje
  • At det kjøpes andre biler enn luksusbiler, som kan få avgiftsøkninger også på elbilsiden, som i Danmark. Her er sammenligningen til fossilbiler fra vanlige fossilbiler til luksussegment relevant, for der finner man akkurat samme progressive avgiftsøkning i Norge.
  • Sannsynligheten for at enhver avgiftsøkning for elbil også inntreffer for fossilbil, og gjerne dobbelt sådan.
  • Pengesterk befolkning, latskap, sosial status.
  • Norge er et foregangsland som rene produsenter viser til, og innretter sin produksjon og salgsstrategi for
  • Danmarks fortsatte salgsstatisikk for elbil, tross at de ikke stiller så sterkt mtp. ovennevnte.
+
  • Det lages flere elbiler, fra flere produsenter.
  • Elbiler kan og blir produsert i volum også i billigere segmenter.
  • Elbiler er billigere å produsere.
  • Elbiler er enklere å reparere, fossilbiler er kunstig vanskelige, og har allerede problemer med å lønne/selge nok i spesialverksteder og merkeforhandlere.
  • Det vil også bli enda færre bensinstasjoner.
  • Dyrere delepriser for fossilbiler.
  • Elbiler i flere segmenter, pick-up, trailer og modell Y kommer, det mangler vel stor varebil (?).

 

 

Strømprisene vil ha lite å si når en Model S koster en mill mer i Danmark enn i Norge. Hvor mange km kan man kjøre på den strømprisdiffereansen eller liter bensin når en Model S til neste år koster 1 mill i Norge og 2 mill i Danmark? Hvor mange blir solgt i Norge og hvor mange blir solgt i Danmark? Selv en hjernevasket Teslamenighet på dette forumet må kunne forstå at store avgifter kommer til å ha en enorm påvirkning på salget.

Lenke til kommentar

Strømprisene vil ha lite å si når en Model S koster en mill mer i Danmark enn i Norge. Hvor mange km kan man kjøre på den strømprisdiffereansen eller liter bensin når en Model S til neste år koster 1 mill i Norge og 2 mill i Danmark? Hvor mange blir solgt i Norge og hvor mange blir solgt i Danmark? Selv en hjernevasket Teslamenighet på dette forumet må kunne forstå at store avgifter kommer til å ha en enorm påvirkning på salget.

 

Selvfølgelig har det konsekvenser, men biler blir fortsatt solgt. Model S selger jo nesten ikke lengre, en model 3 med avgifter er ikke særlig dyr. Bare se på Singapore feks, der koster det en formue å både kjøpe og kjøre bil. Men likevel farter det mange rundt om. Transport er verdt mye penger for folk.

Lenke til kommentar

Strømprisene vil ha lite å si når en Model S koster en mill mer i Danmark enn i Norge. Hvor mange km kan man kjøre på den strømprisdiffereansen eller liter bensin når en Model S til neste år koster 1 mill i Norge og 2 mill i Danmark? Hvor mange blir solgt i Norge og hvor mange blir solgt i Danmark? Selv en hjernevasket Teslamenighet på dette forumet må kunne forstå at store avgifter kommer til å ha en enorm påvirkning på salget.

Argumentet ditt om at elbilsalget stopper med avgifter har lite å si når du ikke holder deg til det.  Osv, osv. I hentydning forståelse er det to grupper av interesse, alle andre enn deg, og deg. Måtte bilen som henter deg avgårde være en elbil.

 

2022, tenker jeg. Y kommer ikke i produksjon i USA før sent i 2020. Tok vel over et år før Model 3 kom seg fra utstillingsrommene i California til Norge

Det er forskjell på å ikke kunne produsere i volum, og ikke kunne produsere billig, til å faktisk ha gjort det. Modell Y kan ta av salget på allerede tilgjengelige biler fra samme selskap, så det blir vel lansert med kort levering må man anta.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Argumentet ditt om at elbilsalget stopper med avgifter har lite å si når du ikke holder deg til det. Osv, osv. I hentydning forståelse er det to grupper av interesse, alle andre enn deg, og deg. Måtte bilen som henter deg avgårde være en elbil.

 

 

Det er forskjell på å ikke kunne produsere i volum, og ikke kunne produsere billig, til å faktisk ha gjort det. Modell Y kan ta av salget på allerede tilgjengelige biler fra samme selskap, så det blir vel lansert med kort levering må man anta.

La oss legge til en milliard i avgifter per bil da, istedenfor "bare" en million kr. Vil det være noen tjukke i hue nok og rike nok til å kjøpe en slik bil da? Kanskje én. Vil du da fortsette å påstå at elbilsalget er en suksess som ikke påvirkes av avgifter?

Lenke til kommentar

Det var et argument du tok ut av eget hode, luftig sådan. Du snakket det inn i denne bristen der én biltype vurderes opp mot kategorien elbil, og fortsetter, uten feste.

 

Det du legger til grunn er at det ikke selges noen elbiler, på grunn av avgifter som tilsier at de prises ut av markedet. Velkommen til Norge i 2019 der du har lagt premissene for at det derfor ikke vil bli solgt noen andre biler heller.

 

Wow, hvis vi bare diskuterer fiktive tall, og tenkte situasjoner, så har du rett i noe.

Jeg har forresten aldri hevdet at elbilsalget ikke påvirkes av avgifter, så du er på ville veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...