Gå til innhold

September ble nok en knallmåned for Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge var det planlagt å ha skatte, moms og avgiftsfritak for elbiler? 2025? Nå kommer jo regjeringens forslag til statsbudsjett om noen få dager, kanskje de oppdaterer informasjonen da. Jeg tror selv bare 10% moms på elbiler kan sette en bulk i elbilsalget.

 

Det er bare å ta en titt på Danmarks marked da de innførte full moms på elbiler over natten, det ble neste bom stopp i salget av Tesla. Om man går inn på Teslas hjemmesider, kan man velge en haug med andre land. Og selv om språket forandrer seg, er det ikke så vanskelig å forstå at sluttprisene ofte inneholder en form for moms som gjør at bilen ender opp med å koste flere hundre tusen ekstra. Mens en fullspekket Model X "bare" koster 1.2 mill i Norge, koster den hele 1.6 mill i Danmark pga moms.

 

Fra danske Tesla:

 

Købspris

kr. 1.254.012

Inkl. moms på ca. kr. 211.516

Omfatter leverings- og dokumentgebyr på kr. 3.980

Inkluderer registreringsafgift på kr. 196.432

 

1 254 012 DKK = 1 676 346 NOK

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge var det planlagt å ha skatte, moms og avgiftsfritak for elbiler? 2025? Nå kommer jo regjeringens forslag til statsbudsjett om noen få dager, kanskje de oppdaterer informasjonen da. Jeg tror selv bare 10% moms på elbiler kan sette en bulk i elbilsalget.

 

Det er bare å ta en titt på Danmarks marked da de innførte full moms på elbiler over natten, det ble neste bom stopp i salget av Tesla. Om man går inn på Teslas hjemmesider, kan man velge en haug med andre land. Og selv om språket forandrer seg, er det ikke så vanskelig å forstå at sluttprisene ofte inneholder en form for moms som gjør at bilen ender opp med å koste flere hundre tusen ekstra. Mens en fullspekket Model X "bare" koster 1.2 mill i Norge, koster den hele 1.6 mill i Danmark pga moms.

 

Fra danske Tesla:

 

Købspris

kr. 1.254.012

Inkl. moms på ca. kr. 211.516

Omfatter leverings- og dokumentgebyr på kr. 3.980

Inkluderer registreringsafgift på kr. 196.432

 

1 254 012 DKK = 1 676 346 NOK

 

Da bør du jo kjøpe Tesla nå ;)

 

TM3 koster fra 400000 og ville fortsatt vært konkurransedyktig med full moms.

Lenke til kommentar

Hvor lenge var det planlagt å ha skatte, moms og avgiftsfritak for elbiler? 2025? Nå kommer jo regjeringens forslag til statsbudsjett om noen få dager, kanskje de oppdaterer informasjonen da. Jeg tror selv bare 10% moms på elbiler kan sette en bulk i elbilsalget.

 

Det er bare å ta en titt på Danmarks marked da de innførte full moms på elbiler over natten, det ble neste bom stopp i salget av Tesla. Om man går inn på Teslas hjemmesider, kan man velge en haug med andre land. Og selv om språket forandrer seg, er det ikke så vanskelig å forstå at sluttprisene ofte inneholder en form for moms som gjør at bilen ender opp med å koste flere hundre tusen ekstra. Mens en fullspekket Model X "bare" koster 1.2 mill i Norge, koster den hele 1.6 mill i Danmark pga moms.

 

Fra danske Tesla:

 

Købspris

kr. 1.254.012

Inkl. moms på ca. kr. 211.516

Omfatter leverings- og dokumentgebyr på kr. 3.980

Inkluderer registreringsafgift på kr. 196.432

 

1 254 012 DKK = 1 676 346 NOK

Det vil ha en stor virkning at det blir full moms på elbiiler. Spesielt i et land som trolig har de fleste entusiastene i en elbil allerede. Tenk derimot på det salget før momsen treffer. Det vi nok bli en rekord man sent vil kunne slå.

 

Om du håper at det vil komme en moms som stopper elbil salget så kommer nok aldri den. Blir det moms så kommer den til å bli forsøkt justert på en slik måte at elbil salget ikke stagnerer. om det vil se at de øker skatter på bensin eller om de justerer elbil momsen noen ganger, så vil utfallet bli at elbil salget fortsetter om noe mer lunkent enn det har vært til nå.

Lenke til kommentar

Hvor lenge var det planlagt å ha skatte, moms og avgiftsfritak for elbiler? 2025? Nå kommer jo regjeringens forslag til statsbudsjett om noen få dager, kanskje de oppdaterer informasjonen da. Jeg tror selv bare 10% moms på elbiler kan sette en bulk i elbilsalget.

 

Det er bare å ta en titt på Danmarks marked da de innførte full moms på elbiler over natten, det ble neste bom stopp i salget av Tesla. Om man går inn på Teslas hjemmesider, kan man velge en haug med andre land. Og selv om språket forandrer seg, er det ikke så vanskelig å forstå at sluttprisene ofte inneholder en form for moms som gjør at bilen ender opp med å koste flere hundre tusen ekstra. Mens en fullspekket Model X "bare" koster 1.2 mill i Norge, koster den hele 1.6 mill i Danmark pga moms.

 

Fra danske Tesla:

 

Købspris

kr. 1.254.012

Inkl. moms på ca. kr. 211.516

Omfatter leverings- og dokumentgebyr på kr. 3.980

Inkluderer registreringsafgift på kr. 196.432

 

1 254 012 DKK = 1 676 346 NOK

 

Jeg mener å huske at de har gjort justeringer allerede? Mener det faktisk var enda dyrere når de la på mva igjen. Det kom andre avgifter i tillegg, mens nå har de justert det litt ned igjen.

 

Selv en Model 3 med mva og en Model Y med mva, er forholdsvis grei skuring å kjøpe. Ikke like attraktivt, men jeg personlig, ville heller kjøpt det enn noe fossilt.

Lenke til kommentar

Hvor lenge var det planlagt å ha skatte, moms og avgiftsfritak for elbiler? 2025? Nå kommer jo regjeringens forslag til statsbudsjett om noen få dager, kanskje de oppdaterer informasjonen da. Jeg tror selv bare 10% moms på elbiler kan sette en bulk i elbilsalget.

 

Det er bare å ta en titt på Danmarks marked da de innførte full moms på elbiler over natten, det ble neste bom stopp i salget av Tesla. Om man går inn på Teslas hjemmesider, kan man velge en haug med andre land. Og selv om språket forandrer seg, er det ikke så vanskelig å forstå at sluttprisene ofte inneholder en form for moms som gjør at bilen ender opp med å koste flere hundre tusen ekstra. Mens en fullspekket Model X "bare" koster 1.2 mill i Norge, koster den hele 1.6 mill i Danmark pga moms.

 

Fra danske Tesla:

 

Købspris

kr. 1.254.012

Inkl. moms på ca. kr. 211.516

Omfatter leverings- og dokumentgebyr på kr. 3.980

Inkluderer registreringsafgift på kr. 196.432

 

1 254 012 DKK = 1 676 346 NOK

 

Elbilsalget i Danmark har tatt seg opp igjen, det fikk en naturlig stagnering da avgiftene ble inført da ett lass av folk kjøpte bil rett før. Men etter dette har det tatt seg opp igjen til "normale" verdier. Altså holder ikke påstanden vann. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elbilsalget i Danmark har tatt seg opp igjen, det fikk en naturlig stagnering da avgiftene ble inført da ett lass av folk kjøpte bil rett før. Men etter dette har det tatt seg opp igjen til "normale" verdier. Altså holder ikke påstanden vann.

Hvilken påstand holder ikke vann? At elbilsalget stagnerer med økte avgifter? Det har jo blitt dokumentert ganske så godt. At det selges så få elbiler i Danmark til tross for at de har høye skatter og avgifter på nye bensin og dieselbiler slik som i Norge viser at det har svært mye å si. Ellers hadde de solgt like mange Model 3 der som her i Norge.

 

Om Norge innførte vanlig 25% moms på elbiler i morgen helt uanmeldt, mens avgifter på bensin og dieselbiler forble uendret, ville salget av elbiler stupt. Om det også hadde blitt lagt til vektavgift og tilsvarende avgifter som bensin og dieselbiler har, så ville elbiler omtrent bli borte fra nybilmarkedet.

 

Elbiler er fortsatt et særnorsk fenomen.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvilken påstand holder ikke vann? At elbilsalget stagnerer med økte avgifter? Det har jo blitt dokumentert ganske så godt. At det selges så få elbiler i Danmark til tross for at de har høye skatter og avgifter på nye bensin og dieselbiler slik som i Norge viser at det har svært mye å si. Ellers hadde de solgt like mange Model 3 der som her i Norge.

 

Om Norge innførte vanlig 25% moms på elbiler i morgen helt uanmeldt, mens avgifter på bensin og dieselbiler forble uendret, ville salget av elbiler stupt. Om det også hadde blitt lagt til vektavgift og tilsvarende avgifter som bensin og dieselbiler har, så ville elbiler omtrent bli borte fra nybilmarkedet.

 

Elbiler er fortsatt et særnorsk fenomen.

 

Nei det er ikke dokumentert all den tid Danmark selger mer biler enn før innføringen(foruten siste kvartal før innføringen da folk hamstret). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De har ligget langt bak Norge på salg av elbiler både før og etter innføringen av moms.

 

Ja, det viser jo at innføring av moms ga liten til ingen effekt. Kun ved innføringen, som er ganske normalt når ett produkt stiger kraftig i pris. Etterhvert som folk blir vandt til den nye prisen kommer de på markedet igjen, så lenge det er interesse enda. Og det viser seg jo at det stemmer for Danmark. Derfor er ikke moms på elbil nødvendigvis ekvivalent med stopp av salg i det lange løp. 

Lenke til kommentar

Ja, det viser jo at innføring av moms ga liten til ingen effekt. Kun ved innføringen, som er ganske normalt når ett produkt stiger kraftig i pris. Etterhvert som folk blir vandt til den nye prisen kommer de på markedet igjen, så lenge det er interesse enda. Og det viser seg jo at det stemmer for Danmark. Derfor er ikke moms på elbil nødvendigvis ekvivalent med stopp av salg i det lange løp. 

 

Jeg sa at de var bak Norge før og etter innføringen av moms, ikke at de var like langt bak før og etter moms. De var bak Norge før momsen ble innført, de ligger enda lenger bak etter at momsen ble innført. Eller mener du at danskene ikke bryr seg om en bil blir flere hundre tusener dyrere i pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...