Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knekt spiralfjær bak - Toyota Yaris 2001

smudens

Anbefalte innlegg

Hei!

Var på eu-kontroll i dag og fikk beskjed om at venstre bakfjær var knekt. Karen hos NAF sa det ikke var noe problem å bytte denne, så jeg tenkte derfor å gjøre det selv. Spørsmålet mitt er om dette er mulig uten fjærklemme? Fjæra omringer ikke støtdemper, og det ser (med mine uerfarne øyne) ikke problematisk ut å få den av. Den nye fjæra vil vel kanskje være verre å håndtere. Skal forresten leie bukk.

Ellers er gummipakningene nederst, under fjærene, gått helt i oppløsning, så jeg tenkte å få tak i nye. Er det noen som vet hva disse kalles?

Takk for svar!

Edit: Burde kanskje vært postet i underforumet. Beklager!

Endret av smudens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at du kan sette en liten jekk under bærearmen, løsne ytre bolt og så senke ned jekken og derved bærearmen. Vær likevel forsiktig, en fjær som spretter avgårde kan skade både fingre og fjes. Gummi anbefales å byttes både oppe og nede. Og om du vil ha en bil som føles trygg å kjøre så bytter du begge sider samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal du ha! Jeg snakka med en på dellageret hos Toyota. Han sa: "Du trenger ikke fjærklemme. Det er bare å løsne demperen, så er fjæra lett å bytte". Det er vel kanskje det samme du beskrev over her? Jeg har lite peiling :D Fikk bestilt disse gummigreiene også. Anslagsgummi kalte han det.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha! Jeg snakka med en på dellageret hos Toyota. Han sa: "Du trenger ikke fjærklemme. Det er bare å løsne demperen, så er fjæra lett å bytte". Det er vel kanskje det samme du beskrev over her? Jeg har lite peiling :D Fikk bestilt disse gummigreiene også. Anslagsgummi kalte han det.

Naah, har aldri byttet slikt på Yaris, så kjenner ikke den. Men det er jo bare å bruke hodet det, så får du den byttet greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...