Paal Kvamme Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Audi danket ut Tesla og Mercedes-Benz: Norges første elektriske akuttbil er på plass 1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 "– Etter ha vurdert rekkevidde i forhold til pris, og ikke minst størrelsen på bagasjerommet, valgte vi Audi. Vi har jo med oss endel utstyr, sier Abrahamsen." Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse. 5 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse. Første jeg tenkte også, for Model X er svær 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 "Men det hadde det vært noen utfordringer med batteriene, at den bilen måtte ha ekstra batteri til radiosamband, blålys osv." what I alle dager Kan noen forklare? Hva i himmelens navn skal du med mer batteri når du mest sannsynligvis har 100kWh i ta av? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Mulig det tradisjonelle 12V batteriet og DC/DC omformeren sliter med å gi nok effekt til veldig mye ekstrautstyr, slik at man må inn med et ekstra 12V batteri. Men skulle egentlig ikke tro Audi er noe bedre. Det er en generell sak med elbiler at de ikke har store 12V batterier, fordi de ikke trenger å dra i gang en fossilmotor, og de hele tiden blir etterforsynt med strøm av fremdriftsbatteriet. Endret 1. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Mulig det tradisjonelle 12V batteriet og DC/DC omformeren sliter med å gi nok effekt til veldig mye ekstrautstyr, slik at man må inn med et ekstra 12V batteri. Men skulle egentlig ikke tro Audi er noe bedre. Det er en generell sak med elbiler at de ikke har store 12V batterier, fordi de ikke trenger å dra i gang en fossilmotor, og de hele tiden blir etterforsynt med strøm av fremdriftsbatteriet. Jeg fiksa innlegget ditt, siden de faktisk valgte en Audi istedenfor. Det ville vært merkelig, om de bare "satset" på at det problemet ikke er eksisterende på en annen bil, uten å teste det først. Det burde jo være rimelig enkelt å teste. Endret 1. oktober 2019 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 "– Etter ha vurdert rekkevidde i forhold til pris, og ikke minst størrelsen på bagasjerommet, valgte vi Audi. Vi har jo med oss endel utstyr, sier Abrahamsen." Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse. Hvis du hadde lest en setning videre, så ville du ha skjønt at det var den "langt stivere" prisen på Tesla X som gjorde utslaget. Hvis bagasjerommet på Audi'en var stort nok, så var det vel ikke noe poeng i å betale mer for å få et større bagasjerom ... 7 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Mulig det tradisjonelle 12V batteriet og DC/DC omformeren sliter med å gi nok effekt til veldig mye ekstrautstyr, slik at man må inn med et ekstra 12V batteri. Men skulle egentlig ikke tro Audi er noe bedre. Nå gjaldt vel dette med ekstra batterier den Teslaen som hadde gått som legebil i København. Det står ikke noe om at dette ville ha vært noe problem for det formålet bilen til OUS skal brukes til. (Og dermed var det aldri en differensierende faktor.) 1 Lenke til kommentar
Svein Hanssen Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 "– Etter ha vurdert rekkevidde i forhold til pris, og ikke minst størrelsen på bagasjerommet, valgte vi Audi. Vi har jo med oss endel utstyr, sier Abrahamsen." Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse. Prisen var kanskje en faktor. 1 Lenke til kommentar
Svein Hanssen Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 "Men det hadde det vært noen utfordringer med batteriene, at den bilen måtte ha ekstra batteri til radiosamband, blålys osv." what I alle dager Kan noen forklare? Hva i himmelens navn skal du med mer batteri når du mest sannsynligvis har 100kWh i ta av? Motorbatteriene kan ikke brukes til noe annet. Mulig at ladesystemet for 12V batteriet ble for svakt. Men helt sikkert mulig å oppgradere. Lenke til kommentar
EESP81 Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 "– Etter ha vurdert rekkevidde i forhold til pris, og ikke minst størrelsen på bagasjerommet, valgte vi Audi. Vi har jo med oss endel utstyr, sier Abrahamsen." Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse. Jeg tror nok også, kjenner jeg Tesla rett, at de var negative til utrykningsrigging av bilen og nektet å gi "go" til noe som helst. Der er de negative til absolutt alt som ikke er gjort av dem selv, og støtter derfor ingen med informasjon. Audi er nok mye greiere her siden de har levert spesialkjøretøy tidligere. 2 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Er det ikke nødvendig med anbud for silke anskaffelser? Ut fra uttalelsene over virker det som om de har «sett på tre modeller» på egenhånd. EQC kan ikke leveres før sent neste år, ved vanlig bestilling, så merkelig at de nevner den nå. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 "Men det hadde det vært noen utfordringer med batteriene, at den bilen måtte ha ekstra batteri til radiosamband, blålys osv." what I alle dager Kan noen forklare? Hva i himmelens navn skal du med mer batteri når du mest sannsynligvis har 100kWh i ta av? Jeg sto i 5 dager m min x på camping med lys og kjøleboks på i bilen., så jeg forstår heller ikke hva de snakker om. 5 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Jeg sto i 5 dager m min x på camping med lys og kjøleboks på i bilen., så jeg forstår heller ikke hva de snakker om.Mere informasjon om de danske erfaringene og tilpasningene i denne artikkelenhttps://www.elbil24.no/nyheter/danmark-far-tesla-ambulanse/70663707 Lenke til kommentar
missi Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Prisen var kanskje en faktor. For ikke å snakke om kvalitet, driftssikkerhet og tilgang på service. Ekstremt viktige element for blålysetatene. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 For ikke å snakke om kvalitet, driftssikkerhet og tilgang på service. Ekstremt viktige element for blålysetatene. Rart det ikke ble nevnt da? Lenke til kommentar
missi Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Er det ikke nødvendig med anbud for silke anskaffelser? Ut fra uttalelsene over virker det som om de har «sett på tre modeller» på egenhånd. EQC kan ikke leveres før sent neste år, ved vanlig bestilling, så merkelig at de nevner den nå. Ikke med bare en bil vil jeg tro https://www.regjeringen.no/contentassets/c4385fca210a430ca1d7b4035dbb2c48/nyhetssak-nye-terskelverdier-i-norske-kroner-2018-2019.pdf 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Rart det ikke ble nevnt da? Er jo så opplagt at det neppe trenger å nevnes. Sjelden en sier noe om selvfølgeligheter. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Mere informasjon om de danske erfaringene og tilpasningene i denne artikkelen https://www.elbil24.no/nyheter/danmark-far-tesla-ambulanse/70663707 Jeg synes ikke den artikkelen sier noe som helst om erfaringer. Kun det samme som står i andre artikler om den ambulansen, de mener at det var nødvendig for de å lage sin egen strøm og varmeforsyning til utstyret sitt, men ikke noe om hvorfor. Har selv stått i tre timer i 0 grader og snøvær med vår gamle Leaf og den brukte da ca 700 watt på å holde varmen og drive et par dvd-spillere for barna. En Model X vil nok ha noe større forbruk, men selv om den skulle ha dobbelt forbruk så vil 1,4kW holde i nesten 3 døgn med 100kWh, noe som er en heller urealistisk situasjon... Ser ut til det bare kan være to årsaker til den tilpasningen der: 1. De får ikke hentet ut nok strøm fra batteriet, enten fordi DC-DC-converter er for liten eller fordi det ikke er tilgjengelig uttak og Tesla vil ikke hjelpe med modifikasjon. 2. De oppkonstruerer et problem de kan løse med en overkomplisert løsning 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Jeg synes ikke den artikkelen sier noe som helst om erfaringer. Kun det samme som står i andre artikler om den ambulansen, de mener at det var nødvendig for de å lage sin egen strøm og varmeforsyning til utstyret sitt, men ikke noe om hvorfor. Har selv stått i tre timer i 0 grader og snøvær med vår gamle Leaf og den brukte da ca 700 watt på å holde varmen og drive et par dvd-spillere for barna. En Model X vil nok ha noe større forbruk, men selv om den skulle ha dobbelt forbruk så vil 1,4kW holde i nesten 3 døgn med 100kWh, noe som er en heller urealistisk situasjon... Ser ut til det bare kan være to årsaker til den tilpasningen der: 1. De får ikke hentet ut nok strøm fra batteriet, enten fordi DC-DC-converter er for liten eller fordi det ikke er tilgjengelig uttak og Tesla vil ikke hjelpe med modifikasjon. 2. De oppkonstruerer et problem de kan løse med en overkomplisert løsning De trenger som ambulanse 100% forutsigbarhet og redundans . 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå