Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skyldfordeling ved trafikkuhell. Vikeplikt / ulovlig forbikjøring

avo

Anbefalte innlegg

vKbJ8IB.jpg

Grønn bil skulle til venstre i kryss. 

Svart varebil stoppet for å slippe frem grønn bil - flere biler i nesten stillestående kø bak.

Rød  - moped - kjørte forbi på innsiden av køen.

Kan legge til at jeg kjørte den grønne, og at det heldigvis gikk bra med mopedisten.

Jeg skulle til venstre, varebil(svart) stoppet og slapp meg frem.

Jeg kjørte (relativt) sakte over veien, så en moped i øyekroken og bremset, men pang - jeg fikk en moped inn i høyre hjørne av bilen.

Min bil hadde stoppet - om ikke 100%, så i alle fall så mye at det ikke ble skraper på bilen i fartsretning, men bulk rett inn fra siden.

Jeg har selvfølgelig vikeplikt for trafikk fra høyre.

Men, forbikjøringen på høyre side var ulovlig (både forsikringsselskap og motpart er enige)

Det sikkert mulig å hevde at om det var en sykkel, og ikke en moped, ville dette vært klart min feil, men jeg kolliderte ikke med noen sykkel, så eneste relevans jeg kan se er at det kan være et argument for at jeg var uaktsom.

Men - på den andre siden. Jeg ville så absolutt ha overhold vikeplikten om jeg hadde sett mopeden, og den eneste grunnen til at jeg ikke så han, var at han foretok en ulovlig forbikjøring på høyre side av trafikken. Litt uklart om han var i sykkelfelt eller i vegbanen, men i begge tilfeller en ulovlig forbikjøring, i et kryss, skjult bak en varebil/bilkø. Selv ville han ganske sikkert også gjerne ha stoppet - vikeplikt eller ikke, men han så heller ikke meg før det var for sent, av samme grunn. Han kjørte på feil side av køen, inn mot et kryss, og jeg var skjult for han.

Jeg finner det selvfølgelig urimelig å få skylden for en hendelse som etter min oppfatning skyldes motpartens ulovlige forbikjøring.

Trafikkreglene er ganske klare på både vikeplikt og forbikjøring på høyre side, men skyldfordeling i en slik situasjon virker å være opp til forsikringsselskapene. - Eller i dette tilfellet selskapet, siden begge har samme selskap.

Er det noen som kan peke meg i retning rette regler for skyldfordeling, evt lovgivning / praksis på dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...