Gå til innhold

Vegvesenet klar med digitalt førerkort til Android og iPhone

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Nå er faktisk ikke bankkort ansett som gyldig legitimasjon. Er vel kanskje derfor flere banker har begynt å gi bankkort uten bilde. Uteplasser, vinmonopolet, osv kan godta det som legitimasjon, men det er helt opp til dem. Du kan ikke kreve at et bankkort skal godtas som legitimasjon. Det kan du derimot med pass. Så hvis man skulle kunnet kjøre rundt med annen leg en førerkort, så vil jeg tro pass ville vært eneste andre mulighet, noe som etter min mening hadde vært enda mer tungvint enn å bare ha førerkort eventuelt bruke denne appen.

Så lenge bankkortet har bilde, er det gyldig legitimasjon.

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2019/feil-informasjon-i-media-om-krav-til-gyldig-legitimasjon/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er faktisk ikke bankkort ansett som gyldig legitimasjon. Er vel kanskje derfor flere banker har begynt å gi bankkort uten bilde. Uteplasser, vinmonopolet, osv kan godta det som legitimasjon, men det er helt opp til dem. Du kan ikke kreve at et bankkort skal godtas som legitimasjon. Det kan du derimot med pass. Så hvis man skulle kunnet kjøre rundt med annen leg en førerkort, så vil jeg tro pass ville vært eneste andre mulighet, noe som etter min mening hadde vært enda mer tungvint enn å bare ha førerkort eventuelt bruke denne appen.

Så lenge bankkortet har bilde, er det gyldig legitimasjon.

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2019/feil-informasjon-i-media-om-krav-til-gyldig-legitimasjon/

Jøss, se der ja. Var den begrunnelsen jeg fikk da jeg spurte nordea hvorfor bildet forsvant på det nye kortet mitt for noen år siden. Takk for opplysningen, da skal jeg slutte å spre den myten videre!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jøss, se der ja. Var den begrunnelsen jeg fikk da jeg spurte nordea hvorfor bildet forsvant på det nye kortet mitt for noen år siden. Takk for opplysningen, da skal jeg slutte å spre den myten videre!

Det var Bankene som ikke lenger ville være utgiver av identitetsdokumenter. De mente det var noen andre sin jobb og kuttet ut bilder på bankkortene. Men jeg får enda med bilde på mitt bankkort, selv om bildet er gammelt.

https://www.dinside.no/okonomi/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon/61535460

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I grunn er jeg mere fascinert av at de nå vil skanne reg nr , for så å koble til ulike databaser f eks reseptregisteret for å se om eier av bilen f eks bruker sederende medikamenter, og/eller til strafferegisteret. DET kan forårsake en rekke komplikasjoner og feil. 

Eks: du skal kjøpe bil og prøvekjører den sammen med eier. Eier er narkoman, uten førerkort, en meter med grotesk rulleblad osv. Bilen blir stoppet og du får tur til stasjonen for å bli identifisert, få undersøkt kroppens hulrom sammen med eieren, fordi du ikke går til frisør, går i rare klær og stammer. Blodskanning og legeundersøkelse. Nærgående spørsmål og fornedrelse an mass. For de som blir lett psykisk krenket er det tre søvnløse netter og selvmord på agendaen.

Å koble reg nr eller førerkortdata til reseptregisteret er velment, da det kjører mange tusen rusa rundt hver dag. Problemet er at bileier og bilfører ofte ikke er den samme. For det første havner 50% av sederende medisiner i feil kropp - de blir solgt eller byttet bort. Så i tillegg kan det hende at halvparten av de rusa kjører i andres biler. Hvordan er kvaliteten på koblede data da?

Overvåking kan komme så nær og bli så detaljert at man fristes til å sabotere det. En vietnamesisk dame har 16 telefoner på sitt navn. Det samme har en pakistansk dame: 22 telefoner. Det er helt umulig å vite hvem som bruker disse, og om det byttes hver dag. Den ene var proff narkobonde, den andre leide ut hemmelige telefoner til ulovlig forelskede landsmenn/kvinner.

Dessuten vil to søsken ligne hverandre uansett system, selv om det er en app eller et kort. En person kan ha to-tre mikrochip'er under huden og bare skjerme den ene, to eller alle med metallkopper. Eller ha alle tre synlige og se ut som tre personer når antennene søker på lang avstand. Chip'ene kan også skjules i smykker eller piercinger. Man kan gå rundt med andres pass, telefoner og chip, RFID-kort o a. Man kan logge inn med VPN på Altinn.no eller NAV.no og bruke ny IP hver gang: Italia, Grønland, Oslo, Praha osv. 

Lenke til kommentar

I grunn er jeg mere fascinert av at de nå vil skanne reg nr , for så å koble til ulike databaser f eks reseptregisteret for å se om eier av bilen f eks bruker sederende medikamenter, og/eller til strafferegisteret. DET kan forårsake en rekke komplikasjoner og feil. 

Eks: du skal kjøpe bil og prøvekjører den sammen med eier. Eier er narkoman, uten førerkort, en meter med grotesk rulleblad osv. Bilen blir stoppet og du får tur til stasjonen for å bli identifisert, få undersøkt kroppens hulrom sammen med eieren, fordi du ikke går til frisør, går i rare klær og stammer. Blodskanning og legeundersøkelse. Nærgående spørsmål og fornedrelse an mass. For de som blir lett psykisk krenket er det tre søvnløse netter og selvmord på agendaen.

Å koble reg nr eller førerkortdata til reseptregisteret er velment, da det kjører mange tusen rusa rundt hver dag. Problemet er at bileier og bilfører ofte ikke er den samme. For det første havner 50% av sederende medisiner i feil kropp - de blir solgt eller byttet bort. Så i tillegg kan det hende at halvparten av de rusa kjører i andres biler. Hvordan er kvaliteten på koblede data da?

Overvåking kan komme så nær og bli så detaljert at man fristes til å sabotere det. En vietnamesisk dame har 16 telefoner på sitt navn. Det samme har en pakistansk dame: 22 telefoner. Det er helt umulig å vite hvem som bruker disse, og om det byttes hver dag. Den ene var proff narkobonde, den andre leide ut hemmelige telefoner til ulovlig forelskede landsmenn/kvinner.

Dessuten vil to søsken ligne hverandre uansett system, selv om det er en app eller et kort. En person kan ha to-tre mikrochip'er under huden og bare skjerme den ene, to eller alle med metallkopper. Eller ha alle tre synlige og se ut som tre personer når antennene søker på lang avstand. Chip'ene kan også skjules i smykker eller piercinger. Man kan gå rundt med andres pass, telefoner og chip, RFID-kort o a. Man kan logge inn med VPN på Altinn.no eller NAV.no og bruke ny IP hver gang: Italia, Grønland, Oslo, Praha osv. 

Paranoid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En slik hverdag, forutsetter at alle ansatte ved Datatilsynet gikk konstant på fylla, når søknaden om å koble sammen slike databaser ble behandlet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Paranoid?

Kan du spesifisere akkurat hva du spør om? Mener du kanskje at jeg ikke ville protestert om jeg ikke var paranoid? E n s.

I alle debatter om overvåking - vil overvåkerne, dvs myndigheter og forskere - prøve å stille dilettantiske "diagnoser" på motstandere av overvåking. Det har vist seg at når forslag om tiltak for å få tak i persondata å forske på stilles, så vil det bare være bagatellmessige inngrep i personers privatliv og anonymiserte data. Når tiltaket settes i verk får det radikalt verre personinngrep og adskillig flere "snusemuligheter" enn det var forespeilet i forarbeidene. Hittil har 33 mennesker fått sparken i Norge for å innhente eller videreformidle taushetsbelagte opplysninger. Mørketallene er noe annet.

• Jeg visste ikke at NAV hadde innsikt i strafferegistre, og ikke finner jeg ut hva de skal med det.
  • NAV vet om alle medisinske inngrep og behandlinger i Norge, f eks psykiatri, aborter, steriliseringsinngrep og amputasjoner av testikler. Taushetsplikten er ingenting verd om en NAV-ansatt vil snuse og bruke det for å ramme deg privat.
  • Jeg visste ikke at apotekets ansatte (f eks min svoger)  kan liste ut alle medisiner (f eks HIV-behandling) jeg bruker - rett på skjermen i disken, og har kjøpt i den apotekkjeden.
  • Jeg visste ikke at politiet skal få vite om en eier eller fører av en bil tar ut sederende /smertestillende medisiner.
  • osv

EMK artikkel 8:
Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.
Grunnloven § 102
Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller. Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet.

Ingen har plikt til å oppgi sine personalia til noen fremmede på gata, unntatt politi. Om noen ukjente spør, så er du ikke paranoid om du ikke vil svare. Når du leier en henger eller prøvekjører en bil så skal utleier/utlåner ha kopi av førerkort. Det skal de makulere straks du kommer tilbake med det lånte. De færreste makulerer disse, men oppbevarer det, noe som er ulovlig. Du er ikke paranois om du ber om å få tilbake kopien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En slik hverdag, forutsetter at alle ansatte ved Datatilsynet gikk konstant på fylla, når søknaden om å koble sammen slike databaser ble behandlet.

Erfaringer har vist at sikkerheten og kontrollen er for dårlig - og for spredd - på for mange mennesker. Intensjonene i forarbeidene om beskyttelse av individer blir rutinemessig brutt og lemfeldig håndtert. Saker og diagnoser blir snust i av uvedkommede. Om de i etatene er edru eller ikke, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...