NTB - digi Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Nå kan du slippe å måtte ha med deg det fysiske førerkortet ditt når du kjører bil.Vegvesenet klar med digitalt førerkort til Android og iPhone Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Det eneste denne førerkortappen funker til er hvis du blir stoppet av politiet! Den vil ikke legitimere deg noen andre steder. Det hadde vært mye bedre med PASS på telefonen slik at man var 100% legitimert, og så kunne politiet finne ut på ett sekund på sin telefon/pad hva du har av førerrettigheter. Passet kunne man brukt alle andre steder også. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Dette er bare en unskyldning for at politiet skal snoke i mobilen din 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Godt poeng ozone, med tanke på at førerkort er en av de få gyldige legitimasjonene man har med seg daglig vil jo ikke appen veldig ofte kunne la deg legge det fysiske igjen hjemme. Endret 1. oktober 2019 av Civilix 2 Lenke til kommentar
fjs Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Har ikke mye verdi med mindre man glemmer lommeboka på kjøretur. Jeg har kun førerkortet med meg som gyldig legitimasjon, og det forblir vel sånn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Enda en app som må oppdateres en gang i uken eller mer, men som man aldri bruker.Vent heller til man blir stoppet i kontroll og ikke har førerkortet med, da kan man laste ned appen og bruke. Endret 1. oktober 2019 av Slettet-t8fn5F 3 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Ville det ikke vært bedre om det var politiet som hadde en app eller dings for å sjekke om en person har gyldig førerkort? Det må jo være et enkelt og kjapt oppslag mot en database. Så kunne et bankkort eller annen gyldig ID vært tilstrekkelig å ha med seg. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Jeg har hverken Android eller iOS. Er det tilgjengelig på web også? 1 Lenke til kommentar
ahelg Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Ville det ikke vært bedre om det var politiet som hadde en app eller dings for å sjekke om en person har gyldig førerkort? Det må jo være et enkelt og kjapt oppslag mot en database. Så kunne et bankkort eller annen gyldig ID vært tilstrekkelig å ha med seg. Nå er faktisk ikke bankkort ansett som gyldig legitimasjon. Er vel kanskje derfor flere banker har begynt å gi bankkort uten bilde. Uteplasser, vinmonopolet, osv kan godta det som legitimasjon, men det er helt opp til dem. Du kan ikke kreve at et bankkort skal godtas som legitimasjon. Det kan du derimot med pass. Så hvis man skulle kunnet kjøre rundt med annen leg en førerkort, så vil jeg tro pass ville vært eneste andre mulighet, noe som etter min mening hadde vært enda mer tungvint enn å bare ha førerkort eventuelt bruke denne appen. 2 Lenke til kommentar
ahelg Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Dette er bare en unskyldning for at politiet skal snoke i mobilen din Du presentere politiet med en qr kode som de skanner, på samme måten som ruter har kontroll på offentlig transport. Selv med denne appen er det ingen grunn til å fysisk gi dem telefonen din. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Ville det ikke vært bedre om det var politiet som hadde en app eller dings for å sjekke om en person har gyldig førerkort? Det må jo være et enkelt og kjapt oppslag mot en database. De har det. 2 Lenke til kommentar
olemars Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Lastet ned appen og fikk beskjed om at jeg må fornye førerkortet og ta nytt bilde, så for meg ender appen opp med å koste meg noen hundrelapper hvis jeg vil bruke den. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Det eneste denne førerkortappen funker til er hvis du blir stoppet av politiet! Den vil ikke legitimere deg noen andre steder. Det hadde vært mye bedre med PASS på telefonen slik at man var 100% legitimert, og så kunne politiet finne ut på ett sekund på sin telefon/pad hva du har av førerrettigheter. Passet kunne man brukt alle andre steder også. Man hadde ikke trengt elektronisk pass engang i det scenariet. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Lastet ned appen og fikk beskjed om at jeg må fornye førerkortet og ta nytt bilde, så for meg ender appen opp med å koste meg noen hundrelapper hvis jeg vil bruke den. Dette vil du måtte gjøre før eller senere uansett. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Det hadde vært mye bedre med PASS på telefonen slik at man var 100% legitimert, og så kunne politiet finne ut på ett sekund på sin telefon/pad hva du har av førerrettigheter. Passet kunne man brukt alle andre steder også.Sant nok, men det vil nok være litt problematisk å få med alle verdens land på en slik standard. Og dersom ikke alle land er med vil du finne forvirra nordmenn på grenseoverganger rundt om, som alle vil over grensa og maser om de har passet sitt i telefonen. Dette uansett hvor bra en markedsfører at slikt elektronisk pass ikke er gyldig alle steder. ...men, de kunne kommet opp med en ny "NOR-ID", som bare er gyldig i Norge. Denne kunne da vært gyldig som legitimasjon over alt her til lands. Banklån, kjøpe alkohol etc. Inkl gyldig som førerkort (inneholder førerkort klasse). Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 De har det. Forskjellen er vel at dersom du møter på regelrytter numero uno så sjekker han at du har, på sin egen "app", og så gir han deg 500 kr i forenklet forelegg for jobben. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Forskjellen er vel at dersom du møter på regelrytter numero uno så sjekker han at du har, på sin egen "app", og så gir han deg 500 kr i forenklet forelegg for jobben. Det er jo grusomt ineffektivt for politiet å gjøre oppslag på personnummer i kontroller, så ett unntak eller to er bedre enn frislipp. 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Men fysiske ID kort, DET er vanskelig det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Lastet ned appen og fikk beskjed om at jeg må fornye førerkortet og ta nytt bilde, så for meg ender appen opp med å koste meg noen hundrelapper hvis jeg vil bruke den. Kanskje på tide å fornye førerkortet? Ikke sikkert det er gyldig som førerkort lengre (Har vært artikler om dette) 1 Lenke til kommentar
olemars Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Lastet ned appen og fikk beskjed om at jeg må fornye førerkortet og ta nytt bilde, så for meg ender appen opp med å koste meg noen hundrelapper hvis jeg vil bruke den.Kanskje på tide å fornye førerkortet?Ikke sikkert det er gyldig som førerkort lengre (Har vært artikler om dette) Fristen for å skifte ut den typen jeg har er 2032, men mulig de bruker anledningen til å få litt fortgang på det. Forsåvidt lurt. Det er vel også noe om at bildet skal være gjenkjennbart og jeg har kanskje forandret meg litt siden 18-års dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå