Gå til innhold

Hva er bedere med DvD audio i forhold til Cd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kan man godt si ja.

Jeg mener DVD Audio benytter et bra spekter, mest sansynlig godt under hørbar freq (20Hz), regner med den muligens går til 0, og fortsetter til godt over hørbar freq (20 000 Hz, som nyfødt), LP har vel 50 000 som top mener jeg, og CD ligger vel på 30 000, så de bør vel lett kunne dra den til LP grensen, ikke at jeg kan med sikkerhet si det. :ermm:

Store forskjellen ligger på separert 6 kanals lydspor. Eller for de som ikke er helt med på hva det går i, surround. Og så får man eg hendig liten meny med bilder av artisten og tekster til sangene og det hele. Lyden er krystallklar iallfall. :thumbs:

Digitalt er det jo alltid, det er jo CD også, det er bare LP og gode gamle kasetter som ikke er det. Og eldre dippedutter selvfølgelig. :dontgetit:

Grei ting om DVD spilleren støtter DVD audio, problemet er at de fleste av forsterkerene støtter det ikke, så da må man bruke 6 kanals analog uttak fra DVD, og la den ta seg av konventeringen. Funker greit det, om man har penger til litt kabler.

En grei ting å skaffe seg om man ikke har DVD Audio, men ønsker det, er jo en av de spillerene som tar både DVD audio og SA CD (Super Audio CD). Samme greia, forskjellige produsenter. Ikke kompatibelt med hverandre, uten at spilleren takler begge selvfølgelig. Ulike synspunkter på hva som er best av SA og DVD-A. Sånn er det jo alltid.

Litt for seint å ønske seg DVD-A og SA-CD til jul nå, men, men.. Det er vel noen heldige :devil: som har fått seg endel gryn til jul, som skal brukes til noe "nyttig" :thumbup:, så da er det jo bare å komme seg i butikken og anskaffe seg en DVD spiller som kjører DVD-A og SA-CD. Denon har en fin en. Den har jeg litt lyst på. :D

-Chief-

Lenke til kommentar
Ja, det kan man godt si ja.

Jeg mener DVD Audio benytter et bra spekter, mest sansynlig godt under hørbar freq (20Hz), regner med den muligens går til 0, og fortsetter til godt over hørbar freq (20 000 Hz, som nyfødt), -Chief-

Hørbar frekvens som nyfødt er nærmere 40 000. Selv kunne jeg høre 20-21 000 i et forsøk på skolen. Lærern som er 60 ellerno, måtte gi seg på 13-14 000.

Lenke til kommentar
Det blir vel mindre komprimering. Bedre kvalitet. Blir vel som å ta DVD vs DivX eller.no

:scared::no:

Komprimering på Cd ja, den var god :laugh::laugh::laugh:

Det fantes omtrent ikke komprimering til lyd da Cd'en kom...

Lyden er bedre fordi den har høyere oppløsning (bit), slik at musikken kan lagres mer nøyaktig. Den sampler også musikken oftere, 96 KHz slik at man får med høyere frekvenser. Nytten av det siste kan diskuteres. Men overgangen fra 16 til 24 bits oppløsning er veldig merkbar på dyrt ytstyr.

LP plater har forresten ingen begrensning i høyeste frekvens pga at det er analogt. Da blir det resten av utstyret som setter begrensningen.

Lenke til kommentar
Btw: Er SACD vanlige CD-er, eller DvD-plater? (Bare lurer pga. navnet; SACD)

SACD har ingen ting med CD plater å gjøre. En ny standard akkurat som DVD-audio. Utviklet av Sony om muligens Philips, de samme som står bak CD'en (audio). Bedre lyd enn CD og kan diskuteres i det uendelige om det er bedre eller dårligere enn DVD-audio.

Lenke til kommentar

SACD har ingen ting med CD plater å gjøre. En ny standard akkurat som DVD-audio. Utviklet av Sony om muligens Philips, de samme som står bak CD'en (audio). Bedre lyd enn CD og kan diskuteres i det uendelige om det er bedre eller dårligere enn DVD-audio.

Det var ikke det jeg mente. Det eneste jeg ikke vet er om de blir lagra på CD-er (ca. 700MB plass) eller DvD-plater (ca. 4GB plass (pér side/lag)).

Er SACD også 96kHz/24bit?

Lenke til kommentar

Kommentar:

1. Både CD- og DVD-audio er ukomprimerte.

2. Alle formatene går helt ned til 0 khz. Det er ikke bassen som er problemet men diskanten. Ta samplingsfrekvensen og del på to, så får du høyeste lydfrekvensen det mediet kan spille av. CD: 44.1 khz / 2 = 22050 hz. DVD-audio: 96 khz / 2 = 48000 hz. I praksis er disse som regel enda litt lavere, fordi ulike filtere inngår i D/A-prosessen.

3. CD-audio ligger helt på grensen av det beste av hva det menneskelige øret kan oppfatte. For de fleste voksne går grensa for hva vi kan høre bevisst omkring 20 - 22 khz, svært få hører noe over dette. Men det diskuteres om frekvensene over merkes som "luft" og realisme i lyden. Har aldri hørt at vi kan høre opp til 30 000 hz noen gang i livet, men jeg kan ta feil. Selv må jeg gi tapt på 16 khz. :( Noen mener de kan høre tydelige forskjeller, men det er påvist ganske store psykologiske faktorer også her.

4. Når det gjelder bits er det snakk om dynamikken i lyden; hvor fine trinn av volumforskjeller som kan gjengis. Igjen er det en forskjell mellom bevisst og ubevisst: vi kan i prinsippet høre forskjell på LITT flere nivåer enn det en CD gir ved 16 bit. Skal jeg gjette er det snakk om 18-20. DVD-audio på 24 skulle være langt innenfor.

Konklusjon: forskjellen mellom CD- og DVD-audio er i prinsippet minimal, og krever ganske gode stereoanlegg og ører for å legges merke til. På den annen side burde det jo legges mer penger inn i DVD-audio-avspillere: når man først skal spille så høyoppløst lyd er det jo ikke vits med halvdårlige komponenter langs resten av kjeden. Sånn sett tror jeg man vil høre forskjell. Spilt av fra PC blir det jo bare et spørsmål om hva lydkortet ditt presterer: om det er et 24/96 kort.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente. Det eneste jeg ikke vet er om de blir lagra på CD-er (ca. 700MB plass) eller DvD-plater (ca. 4GB plass (pér side/lag)).

Er SACD også 96kHz/24bit?

SACD er også lagret på DVD plater ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...